InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Opdrachten voor hoogbegaafde kinderen: Informatica

Opdrachten voor hoogbegaafde kinderen: Informatica

Opdrachten voor hoogbegaafde kinderen: Informatica Werken met de computer kan voor slimme en hoogbegaafde kinderen erg leerzaam en uitdagend zijn. De mogelijkheden op het gebied van informatica zijn onbeperkt; van informatie verwerken tot het programmeren van een computerspel. In dit artikel een aantal opdrachten en oefeningen voor hoogbegaafde kinderen op een rij; bruikbaar voor thuis en in de klas.

Opdrachten voor hoogbegaafde kinderen met de computer

De computer speelt o.a. in het onderwijs en binnen het gezin tegenwoordig een grote rol. Zo krijgen veel kinderen op de (basis)school computerles en wordt het apparaat thuis en op school regelmatig gebruikt om informatie mee te verwerken of spelletjes op te spelen. Voor hoogbegaafde kinderen kan de computer een enorme bron van leerzame activiteiten en kennis zijn. Hier vind je een aantal opdrachten en activiteiten voor slimme en hoogbegaafde kinderen die met behulp van de computer gedaan kunnen worden.

Zelf een website maken

Er zijn veel websites online waarop kinderen een eigen website kunnen ontwerpen. Een aantal voorbeelden van dergelijke websites zijn:
  • www.everyoneweb.com
  • www.kennisnet.nl
  • www.come2me.nl
Na registratie (denk aan privacy, maak eventueel een apart emailadres aan) kan een kind direct aan de slag met het maken van een website. Voor hoogbegaafde kinderen is het belangrijk om zelf veel te ontdekken en 'uit te vogelen'. De handleiding van een websitemaker vertelt meestal in duidelijke stappen hoe een gratis website gemaakt kan worden. Zorg dat je als begeleider de kinderen veel zelf laat doen en niet alles 'voorkauwt'. Zo kan het plaatsen van een gastenboek en het maken van een menu voor kinderen lastig maar ook erg uitdagend zijn. Voordat de kinderen een website gaan maken is het goed om ze een onderwerp te laten bedenken voor de website; zo zijn ze gericht bezig en niet maar wat in het wilde weg aan het ontwerpen. Ook is het belangrijk om over privacy van de kinderen na te denken; wat mag wel op het net, en wat niet?

Earthquest maken

Google Earth is een programma dat de wereld (en de sterren en planeten) van ver en van dichtbij laat zien. Het programma is te downloaden op earth.google.com. Door leerkrachten en anderen zijn in het verleden een aantal zeer leuke en uitdagende 'Earthquests' gemaakt waarmee kinderen de wereld kunnen verkennen. Zo is er een Earthquest over de zeven wereldwonderen en bijvoorbeeld ook over de Friese Elfstedentocht online te vinden (www.earthquest.nl). Als kinderen werken met het programma Google Earth goed onder de knie hebben, kunnen zij zelf een Earthquest gaan ontwikkelen. Ze kunnen bijvoorbeeld een reis langs plaatsen in Nederland ontwerpen, of een reis ontwerpen die met de geschiedenis te maken heeft.

Webkwestie maken

Een webkwestie (ook wel Webquest genoemd) is een soort 'online les' die kinderen op het internet kunnen volgen en maken. Op www.webkwestie.nl zijn veel webkwesties te vinden, maar er zijn nog veel meer websites die webkwesties aanbieden. Kinderen kunnen zelf een webkwestie maken op www.webkwestie.nl, daar kunnen zij uitgebreid lezen hoe de webkwestie gemaakt kan worden.

(Uitgebreide) PowerPoint Presentatie maken

Veel kinderen leren tegenwoordig al op de basisschool om een Powerpoint Presentatie te maken. Deze kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij een werkstuk. Voor hoogbegaafde kinderen kan het leuk en leerzaam zijn om een Powerpoint te maken met tijdsinstellingen en aangepaste animaties. Hierbij is waarschijnlijk wel wat begeleiding nodig. In de handleiding (help) van het programma Powerpoint (Microsoft Office) kunnen kinderen zelf lezen hoe zij een tijdpad (instellingen) kunnen maken en hoe zij aangepaste animaties kunnen invoegen/bewerken.

Programmeren

Voor hoogbegaafde kinderen die veel van rekenen houden kan programmeren zeer uitdagend zijn. Programmeren is het schrijven van een computerprogramma. In basis zal een dergelijk computerprogramma eerst nog eerst simpel zijn, maar wanneer kinderen de beginselen onder de knie hebben kunnen zij een wat complexer programma programmeren. Voordat kinderen kunnen leren programmeren is het verstandig ze alles over HTML te laten leren. Dit kan bijvoorbeeld op: http://nl.wikibooks.org/wiki/HTML. Daarna kunnen zij aan de slag met PHP om te leren programmeren: http://nl.wikipedia.org/wiki/PHP.

Werking van de computer

Deze opdracht richt zich meer op de technische kant van Informatica. Kinderen kunnen van begin af leren hoe zij een computer in elkaar kunnen zetten; bijvoorbeeld door de computerkast open te sleutelen en alle onderdelen eruit te halen. Het is daarbij aan te raden om een oude computer te gebruiken, of losse onderdelen te bestellen. Hoogbegaafde kinderen kunnen aan de slag met de harde schijf en allerlei andere onderdelen die met de computer te maken hebben. Ze kunnen proberen een programma te installeren, meer geheugen in te bouwen of een kapotte computer te maken.

Overige opdrachten

De mogelijkheden met informatica zijn onbeperkt. Er zal in de toekomst steeds meer ontwikkeld worden op het gebied van informatica. Hier nog een aantal opdrachten die ook leuk en leerzaam kunnen zijn:
  1. Maken van een film (moviemaker)
  2. Ontwerpen van een muziekstuk (musicmaker)
  3. Wiskundige berekeningen maken (grafieken, statistieken, Excell enz.)
  4. Online enquête maken
  5. Maken van een animatie
Gerelateerde artikelen
Universitaire opleiding InformaticaUniversitaire opleiding InformaticaDe universitaire opleiding Informatica (vaak afgekort tot WO Informatica) is een opleiding waar je voorbereid wordt op w…
Hoogbegaafdheid bij basisschoolkinderenHoogbegaafdheid bij basisschoolkinderenHoogbegaafd zijn is 'in'. Steeds meer kinderen en ouders krijgen met hoogbegaafdheid te maken; er zijn speciale scholen…
Opdrachten voor hoogbegaafde kinderen: wereldoriëntatieOpdrachten voor hoogbegaafde kinderen: wereldoriëntatieSlimme en hoogbegaafde kinderen kunnen veel uitdaging vinden in vakken die te maken hebben met wereldoriëntatie. Onder w…
Hoe moet de leraar omgaan met hoogbegaafde kinderen?Hoe moet de leraar omgaan met hoogbegaafde kinderen?Een hoogbegaafde leerling kan het erg zwaar hebben op school. Hij of zij voelt zich misschien niet bij de rest passen of…
De sociaal-emotionele ontwikkeling van een hoogbegaafd kindDe sociaal-emotionele ontwikkeling van een hoogbegaafd kindVeel mensen denken dat hoogbegaafde kinderen vanzelf goed en snel kunnen leren, dat is iet wat ze makkelijk afgaat. Maar…

Reageer op het artikel "Opdrachten voor hoogbegaafde kinderen: Informatica"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 23-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!