InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Het maatwerkdiploma van Paul Rosenmöller ook in Nederland?

Het maatwerkdiploma van Paul Rosenmöller ook in Nederland?

Het maatwerkdiploma van Paul Rosenmöller ook in Nederland? Bij het maatwerkdiploma kunnen leerlingen van de middelbare school examen doen op hun eigen niveau. In Nederland kan dit nog niet maar in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten is dit heel normaal. Paul Rosenmöller is een warm voorstander van het maatwerkdiploma, hij pleitte ervoor de wet op dit punt aan te passen. Maar na advies van de Onderwijsraad besloot de staatssecretaris in november 2015 dat het maatwerkdiploma niet zou worden ingevoerd, wel hebben leerlingen vanaf 2016/2017 de mogelijkheid om in een aantal vakken eindexamen op hoger niveau te doen.

Het maatwerkdiploma van Paul Rosenmöller

Bij een maatwerkdiploma kunnen leerlingen van de middelbare school op verschillende niveaus een examen afleggen voor hun diploma. In Nederland gebeurt dit niet maar in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten is het normaal dat leerlingen op hun eigen niveau examen kunnen doen. In Nederland kunnen scholieren maar op één niveau hun diploma halen, dat is wettelijk zo vastgelegd. Door een maatwerkdiploma in te voeren zou de school beter in kunnen spelen op de talenten van leerlingen.

Maatwerkdiploma en ontschotting

Paul Rosenmöller, voorzitter van de Raad voor het Voortgezet Onderwijs, is een groot voorstander van het maatwerkdiploma en wil dit het liefst op korte termijn invoeren.
“Het is toch niet meer van deze tijd dat je een diploma krijgt op het niveau van het vak waar je slecht in bent,” aldus Rosenmöller. Hij introduceert daarbij het begrip "ontschotting": het verwijderen van de schotten tussen vwo, havo en vmbo.

Voor het maatwerkdiploma is in Nederland een wetswijziging nodig

Vakken op verschillende niveaus volgen en daarin examen doen is anno 2019 niet mogelijk, maar in het voorgestelde systeem van Rosenmöller kan een kind zijn beste vakken op vwo-niveau doen en de vakken waar hij minder goed in is op havo- of vmbo-niveau. Eén diploma dus voor vakken op vmbo-, havo- en vwo-niveau. Rosenmöller wil maatwerk in het voortgezet onderwijs nog verder doorvoeren. Talentvolle leerlingen moeten de mogelijkheid krijgen om een versneld onderwijsprogramma te volgen: “Leerlingen moeten zich niet aan de structuur van de school aanpassen, maar de structuur van de school moet zich aan de leerling aanpassen.”

Positieve gevolgen voor leerlingen middelbare school

  • leerlingen zullen minder vaak blijven zitten
  • de nadruk ligt op waar een leerling goed in is
  • slimme gymnasiasten kunnen in vijf jaar een diploma halen

Sneller je diloma halen

Als leerlingen minder vaak blijven zitten kunnen ze snel hun diploma halen. Voor de scholen betekent dit minder druk omdat een school wordt afgerekend op het aantal zittenblijvers. Voor de leerling betekent dit dat hij niet wordt afgerekend op zijn zwakke kanten en dat hij volop de kans krijgt om zijn talenten te ontwikkelen.

Mogelijke negatieve gevolgen voor leerlingen middelbare school

  • leerlingen kunnen zich minder inzetten voor hun slechte vakken
  • gevolgen aansluiting van het voortgezet onderwijs op het vervolgonderwijs
  • iedere leerling moet een eigen rooster krijgen
  • kans op een maatschappelijke tweedeling

Mogelijke maatschappelijke tweedeling

Nu is het nog zo dat hogescholen en universiteiten de diploma’s van alle scholen van het voortgezet onderwijs accepteren, de diploma´s zijn immers gelijk. Als dat straks niet meer het geval zou zijn, zou een deel van het hoger onderwijs ervoor kunnen kiezen om alleen de beste leerlingen toe te laten die over de volle breedte hoog scoren. Hierdoor kunnen er net zoals in Groot-Brittannië elitaire universiteiten ontstaan. De studenten van de "mindere" universiteiten zouden dan minder kansen krijgen op de arbeidsmarkt en ook minder makkelijk een topfunctie in het bedrijfsleven kunnen krijgen. Hierdoor kan een maatschappelijke tweedeling ontstaan.

Vragen bij maatwerkdiploma

  • hoe beoordeelt een werkgever/vervolgopleiding mensen?
  • wanneer haal je een diploma?
  • hoe zit het met de aansluiting op het vervolgonderwijs?

De Vereniging van Universiteiten vindt dat het voornaamste probleem met het voorstel van Rosenmöller is dat vwo-vakken voor een deel academische vorming bevatten. Die academische vorming bereidt leerlingen voor op het universitair onderwijs, havo-leerlingen krijgen die academische vorming niet.

Invoering maatwerkdiploma van de baan

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs heeft het voorstel van Rosenmöller in overweging genomen. Dekker is groot voorstander van meer maatwerk in het voortgezet onderwijs. Zo staat er ook in zijn "Plan aanpak toptalenten" dat leerlingen vakken op een hoger niveau moeten kunnen volgen. Maar na advies van de Onderwijsraad besloot de staatssecretaris in november 2015 dat het maatwerkdiploma niet zal worden ingevoerd en leerlingen geen vakken zullen kunnen volgen op een lager niveau. Wel geeft de nieuwe wet Onderwijstijd sinds seizoen 2016/2017 scholen de ruimte om onderwijs op maat te geven en is het mogelijk om in een paar vakken eindexamen op hoger niveau te doen. Leerlingen krijgen na het behalen van het examen geen apart diploma maar
een aantekening op het vmbo- of havo-diploma.

Voor de roostermakers van de scholen zou de invoering van het Maatwerkdiploma een regelrechte ramp betekenen, zij moeten immers voor iedere leerling een eigen rooster maken.
Gerelateerde artikelen
Na de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistNa de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistZodra kinderen groep 8 van het basisonderwijs hebben gevolgd, moeten ze naar de middelbare school. Dat betekent dat alle…
Een middelbare school kiezenJe zit in groep acht en je moet een middelbare school kiezen. Het is een belangrijke keuze. Waar moet je op letten om ee…
Excellente middelbare scholen in Nederland: welke zijn het?Excellente middelbare scholen in Nederland: welke zijn het?De beste middelbare scholen van Nederland kunnen zich sinds 2013 onderscheiden door het voeren van het predicaat excelle…
Middelbare school uitkiezen - waarop moet men letten?Het is weer zover. De open dagen van de middelbare scholen komen er weer aan. Je zit in groep acht en je moet dit jaar e…
Schooladvies basisschool voor het voortgezet onderwijsSchooladvies basisschool voor het voortgezet onderwijsMet ingang van het schooljaar 2014-2015 is bepaald dat de leerkrachten in groep 8 van de basisschool het schooladvies vo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://www.nationaleonderwijsgids.nl/voortgezet-onderwijs/nieuws/27015-rosenmoller-pleit-voor-diploma-op-maat-in-voortgezet-onderwijs.html
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2015/03/26/leerlingen-moeten-diploma-op-maat-krijgen-met-vwo-en-vmbo-vakken/?utm_campaign=rss&utm_source=syndication
  • http://www.vosabb.nl/maatwerkdiploma-kan-leiden-tot-tweedeling/
  • https://nl.newshub.org/mixen-niveau-schoolvakken-goed-plan-maar-14208766.html
  • https://www.vo-raad.nl/artikelen/119
  • Afbeelding bron 1: Sebastiaan ter Burg, Jan Arkesteijn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Het maatwerkdiploma van Paul Rosenmöller ook in Nederland?"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 30-04-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!