InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Met welk diploma verdien ik het meest?

Met welk diploma verdien ik het meest?

Met welk diploma verdien ik het meest? De diploma's waar u het meeste geld mee verdient zijn doorgaans diploma's met een medische of technische achtergrond. Dat komt omdat er grote vraag naar deze mensen is. Vrijwel al deze diploma's worden behaald aan de universiteit. Mensen met een HBO- en MBO-diploma verdienen doorgaans net iets minder. Iemand met de opleiding geneeskunde verdient gemiddeld het hoogste loon als starter. Lees er alles over in dit artikel. Veel mensen laten bij het meewegen van hun studiekeuze bepalen hoeveel zij in de toekomst kunnen verdienen. Het inkomen dat mensen verdienen is namelijk een belangrijke reden waarom zij werken. Vooral hoogopgeleiden met een technische of een medische opleiding kunnen veel geld verdienen. Hieronder vindt u een top-tien van de best betaalde banen. Het gaat vrijwel altijd om academische opleidingen aan de universiteit. HBO- en MBO-diploma's verdienen minder.

Geneeskunde

Het best verdienende beroep is het beroep van arts. Een beginnend arts verdiende in 2010 gemiddeld 3.258 euro. Een beginnend arts moet dan wel een opleiding volgen van zes jaar, waarna hij of zij zich nog verder moet specialiseren. Voordat iemand aan het werk kan heeft hij of zij doorgaans een opleiding van een jaar of tien gevolgd.

Farmaceutische wetenschappen

Iemand die een diploma behaalt in de farmaceutische wetenschappen verdient als starter 2.739 euro. Wie deze studie heeft gevolgd doet onderzoek naar de beste manier om medicijnen te fabriceren. Het vraagt dus veel onderzoek en kennis van het menselijk lichaam.

Burgelijk ingerieur

Wie de opleiding voor Burgerlijk ingenieur volgt kan architect worden. Een architect verdient gemiddeld als starter 2.689 euro. Door de economische crisis is er wel een overschot aan architecten. Dat komt omdat de bouw stil ligt en er weinig nieuwe gebouwen worden gebouwd. In de toekomst kan dat wellicht weer positiever liggen.

Bio-ingenieur

Iemand met een diploma als Bio-ingenieur verdient gemiddeld 2.540 als starter. Een Bio-ingenieur houdt zich bijvoorbeeld bezig met landschapsinrichting. De Universiteit van Wageningen is de enige universiteit in Nederland die deze opleiding aanbiedt.

Informatica

Een master in de informatica levert gemiddeld 2.469 euro op voor een starter. Vooral mannen volgen deze opleiding. Er is een grote vraag naar personen met dit diploma. Zij kunnen in alle lagen instromen.

Rechten

Een diploma rechten levert gemiddeld 2.424 euro op. Iemand kan zich daarbinnen ook specialiseren, bijvoorbeeld in het arbeidsrecht of strafrecht. Een jurist kan op veel plaatsen terecht, bijvoorbeeld als advocaat, maar ook in het bedrijfsleven is er een grote vraag naar goed geschoolde juristen.

Exacte wetenschappen

Personen met een masterdiploma in bijvoorbeeld de biologie, wiskunde, geologie en scheikunde kunnen goed verdienen op de arbeidsmarkt. Het gemiddelde bruto-inkomen voor een starter ligt op 2.414 euro. Dat komt omdat er grote schaarste is aan deze mensen. Zij kunnen bijvoorbeeld aan de gang in het bedrijfsleven op in het onderwijs.

Handelsingenieur

Een handelsingenieur verdient gemiddeld als starter 2.393 euro. Een handelsingenieur verbindt de technische aspecten binnen een bedrijf met de economische aspecten. Voorheen moesten mensen die handelsingenieur wilden worden een opleiding economie en een opleiding voor ingenieur volgen, maar kunnen dat nu combineren met elkaar.

Economische wetenschappen

Wie een diploma in bijvoorbeeld de economie of econometrie heeft kan gemiddeld 2.352 euro verdienen als starter. Deze mensen kunnen vooral aan de slag in het bedrijfsleven. Ook bij de verschillende overheidsinstanties is er veel vraag naar economisten.
Gerelateerde artikelen
Instellingsgeld; wat kost een tweede studieHet instellingsgeld voor een tweede studie is sinds september 2010 ingevoerd.Met deze regeling moet in bepaalde gevallen…
Best betaalde banenBest betaalde banenDit artikel biedt een overzicht van de best betaalde banen. Bijna iedereen is wel op zoek naar een goed betaalde baan. D…
Best betaalde beroepenBest betaalde beroepenEr is nog steeds een verschil in salarissen tussen mannen en vrouwen. In dit artikel treft u de best betaalde beroepen a…
Academische titels: Betekenis en verschil titulatuurAcademische titels: Betekenis en verschil titulatuurBetekenis van de academische titels: professor, doctor, doctorandus, bijzonder, buitengewoon of emeritus hoogleraar, hoo…
Geen VWO toch Geneeskunde, de optiesGeen VWO toch Geneeskunde, de optiesSoms bedenk je pas later waar je roeping ligt voor je verdere beroepsleven. Sommige opleidingen vragen echter specifieke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.vacature.com/blog/de-10-best-betaalde-diplomas

Reageer op het artikel "Met welk diploma verdien ik het meest?"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!