mijn kijk opMotivatie in het Nederlands onderwijs
Gebrek aan motivatie; veel ouders maken dit ergens in de schoolcarrière van hun kinderen van dichtbij mee. Deze generatie is anders dan voorafgaande generaties. Dit komt omdat deze kinderen opgroeien in een andere samenleving dan de voorafgaande generaties. We kunnen het ontkennen en tegenhouden zoveel we willen, maar onze kinderen zijn de pioniers in de digitale samenleving.
Digitale onderwijsprogramma’s
Kinderen pikken informatie sneller op dan volwassenen. Hun geest is nog jong en flexibel en ze zijn nieuwsgierig naar wat de wereld hun te bieden heeft. Onze samenleving verandert razendsnel. De generatie van onze ouders had nog nooit van een computer gehoord en voor de generatie van onze kinderen is een computer zoals de meeste volwassenen hem gebruiken, een verouderd medium. De wereld van de applicaties en de online programma's is hun nieuwe digitale wereld. Wij als volwassenen leren dit met onze kinderen mee, maar wie begeleidt deze kinderen op hun weg? Wie prikkelt ze en geeft ze uitdagingen? Wij volwassenen in ieder geval niet, onze pioniers moeten het zelf uitzoeken.
Nederlands onderwijs
Er wordt enorm veel geklaagd over het Nederlands onderwijs, maar waar ligt nu het probleem? In 2013 is voor het laatst onderzocht hoe Nederland het doet op onderwijsgebied ten opzichte van andere landen. Rond begin 2017 worden weer nieuwe cijfers verwacht. Hoe doet het Nederlands onderwijs het ten opzichte van andere landen?
In opdracht van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) werd door PISA (Programme for International Student Assessment) een onderzoek verricht onder ruim 470.000 vijftienjarigen verdeeld over 65 verschillende landen. Volgens de uitslag doet Nederland het helemaal niet slecht, qua taal staat Nederland op de zevende plaats, qua rekenen op de zesde plaats en qua wetenschap op de achtste plaats van best presterende vijftienjarige leerlingen.
Oppervlakkig gezien niets aan de hand, maar uit ditzelfde onderzoek blijkt ook dat Nederland toch wel problemen heeft. Nederland kent een ongekend hoog aantal vroegtijdige schoolverlaters en Nederland kent geen uitblinkers. De score is zo hoog omdat het Nederlands onderwijs veel aandacht besteedt aan de mindere goden. Onze “slechte” leerlingen doen het relatief erg goed doordat aan deze leerlingen erg veel aandacht wordt besteed, maar hoe zit het nu met onze uitblinkers?
Volgens het onderwijsverslag van 2013 zijn Nederlandse leerlingen zeer slecht te motiveren. In Nederland ligt de interesse van jongeren niet bij school en het halen van goede cijfers. Waar ligt dat aan? Hoe kan het dan jongeren in andere landen deze motivatie wel kunnen opbrengen en wel met plezier naar school gaan?
Uitdagen en prikkelen
Blink je ergens in uit dan wordt hier in het Nederlands onderwijs vrij weinig aandacht aan besteed. Je mag eventueel wat extra verdiepingsstof maken, maar uitblinken wordt niet echt aangemoedigd en de uitblinker wordt niet overmatig geprikkeld. Talentontwikkeling staat niet op de onderwijsagenda. Misschien dat het eens onder de aandacht wordt gebracht op de praatagenda, maar een plaatsje op de doe-agenda heeft talentontwikkeling nooit gekregen. Het ligt misschien ook in de Nederlandse volksaard om alle mensen als gelijkwaardig te willen zien en veel kritiek te uiten op degene die hun hoofd boven het maaiveld uit durven steken. Er valt op het gebied van uitdagen heel wat te winnen, een leerling die niet uitgedaagd wordt raakt zijn motivatie en interesse kwijt en de kans is groot dat deze leerling op een gegeven moment afhaakt. Bezuinigingen in het onderwijs lijken dan ook geen goed idee, hervormen van het onderwijs klinkt al een heel stuk beter.
Verder blijkt dat kinderen in het Nederlands onderwijs te passief zijn. Ze krijgen te weinig feedback en te weinig uitdagingen. Nederlandse leerlingen scoren nog steeds goed, maar door de manier van lesgeven in het plezier eruit.
Digitale prikkeling
Waarschijnlijk is digitale prikkeling de weg waarop leerlingen het beste te bereiken zijn. Leerlingen zijn vertrouwd met digitale netwerken en ze weten wat ze er mee kunnen en wat ze er van kunnen verwachten. Vaak weten ze dit beter als hun leerkrachten, soms zelfs beter dan de mediacoach. Met gebruik van het digitale aanbod kunnen interactieve lesmethodes worden opgezet. Een lesboek met filmpjes en animaties ter verduidelijking en bij foute antwoorden een duidelijke visuele uitleg van de fouten. Een leermethode die zowel interactief als leuk is en waarbij iedere leerling op zijn eigen niveau wordt aangesproken. Hiermee kan je leren toch weer leuk en uitdagend maken, ook voor onze uitblinkers.