InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Sleur in de relatie

Sleur in de relatie

Sleur in de relatie Het sluipt er bij de meeste stellen enig moment in en wordt als negatief ervaren, maar zo negatief is sleur eigenlijk helemaal niet. Sleur heeft ook iets van herkenning en voor menigeen een veilige haven (hoe heerlijk kan het ook zijn om aan één woord genoeg te hebben, als je iets wilt zeggen). Toch breken nogal wat stellen als de sleur in de relatie geslopen is, want we willen immers continu verfrissend zijn. Om sleur te voorkomen, moet je alert zijn en continu aan je relatie willen werken. Er zijn wel wat zaken waar je mee aan de slag kunt, maar forceren heeft geen zin.

Verfrissend

In het verleden was “sleur” lang niet voor iedereen direct een woord wat geassocieerd werd met een huwelijk dat gewoon “z’n gangetje gaat”. Want dat is eigenlijk waar we het over hebben. Maar we hebben in de nieuwe tijd meer prikkels nodig en dat geldt dus ook voor de relatie. Als dat belangrijk voor je is, is het goed om alert te zijn en je relatie niet te laten verzanden in die sleur. Er zijn wat zaken waar je op kunt letten en om het niet te krampachtig te doen, moet je het eigenlijk een soort tweede natuur laten worden.
  • Als het er nog niet van gekomen is, is het goed om gezamenlijk doelen te stellen en hier plannen over te maken. En waar dit voor de een specifieke vakanties zijn naar verre oorden, kan dat voor een ander stel werken naar een nieuw droomhuis zijn en voor weer iemand anders is dat werken naar ultieme vrijheid.
  • In iedere relatie zijn routineklussen, maar je laat het minder routineklus zijn door ze samen te doen en als je ook nog in staat bent deze “niet-nadenk-momenten” om te zetten naar het relativeren dat deze onderdelen bij je leven horen, wordt het allemaal een stuk minder zwaar. Bovendien is samen lachen altijd goed.
  • Inmiddels zijn de meeste mensen zover dat ze een leven lang leren, onderdeel is van wie ze zijn. Maar het is niet gezegd dat dit uit een boekje of van een docent voor de groep moet komen. Levenservaring hoort er bij, maar ook je partner die je iets bij kan brengen. Voorwaarden is dat de ene het graag overbrengt en de ander het leuk vindt om iets nieuws te leren. Dit kan af en toe prima over en weer gaan.
  • Als je er samen uit bent dat je beide tijd en energie steeds in de relatie, laat dan ook toe dat je samen af ent oe op de bank wilt hangen en even niets wilt doen.

Routine in de relatie

Maar naast leuke dingen samen doen, wat nooit kwaad kan, is een bepaalde mate van routine in de relatie niet verkeerd. Het geeft ook een gevoel van veiligheid dat er sommige momenten in het leven voorspelbaar zijn. Dus als je sommige zaken in je leven als “saai” betiteld, dan is daar niets mee is. In ieder leven zit iets alledaags, dat is inherent aan het leven. De kunst is om het allemaal in proportie te zien en op de juiste momenten een draai te geven aan de relatie, zodat de routine prettig afgewisseld wordt door samen dingen te doen die anders zijn of nieuwe zaken te ontdekken.

Gelukkig zijn

Maar een misvatting is dat je je geluk sec uit een relatie kunt halen. Gelukkig moet je eerst en vooral met jezelf zijn en je partner kan daar iets aan toevoegen, zodat je nog gelukkiger wordt. Leg niet de druk op je partner dat hij/zij je gelukkig moet maken, als je dat vanzelf nog niet bent.

Tot slot

Met sleur is dus niets mis, mits het in verhouding is en het niemand in de relatie tegen gaat staan. Alert zijn en zo nodig (samen) actie ondernemer kan belangrijk zijn, maar altijd vanuit iets natuurlijks en geen gedwongen “leuke dingen doen”. Dat werkt uiteindelijk tegen je.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Drs. F. Hendrikx

Reageer op het artikel "Sleur in de relatie"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 31-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!