InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Testosteron: testosteron zorgt ervoor dat mannen flirten

Testosteron: testosteron zorgt ervoor dat mannen flirten

Testosteron: testosteron zorgt ervoor dat mannen flirten Testosteron is een mannelijk hormoon. Testosteron zorgt er voor dat mannen machogedrag vertonen, maar ook dat ze zich agressief vertonen. Maar testosteron doet meer: het zorgt ervoor dat ze meer gaan flirten.

Competitie tussen mannen

Het mannelijke hormoon testosteron zorgt ervoor dat mannen onderling de competitie aangaan. Mannen willen altijd de strijd aan gaan door dit hormoon. Bovendien werd altijd wel verondersteld dat het ook belangrijk was voor seksuele relaties die mannen aangingen. Maar hoe dat precies werkte, was tot voor kort onbekend. Leander Van der Meij promoveerde in januari op een studie die daar om gaat. Van der Meij deed een experiment om te kijken wat de relatie is tussen die competitiedrang en het feit dat mannen een relatie aangaan.

Strijd en testosteron

De onderzoeken liet 84 jonge mannen een kennisquiz doen. Daarbij moesten ze tegen elkaar strijden en dat gebeurde één op één. Na de quiz werd speeksel van hen afgenomen. Daaruit bleek dat ze ruim 16 procent meer testosteron in hun bloed hadden zitten dan voor de quiz.

Ontmoeting met een mogelijke partner

Na de quiz werden de mannen in contact gebracht met een jonge vrouw of man. Vervolgens werd gekeken naar het flirtgedrag van de mannen. En wat bleek: de mannen die veel meer testosteron hadden aangemaakt door de quiz flirten er veel meer op los dan de mannen die een veel minder verhoogd testosterongehalte hadden. Ook stelden ze meer vragen, vertelden ze meer over zichzelf en maakten ze meer oogcontact met de ander. Ook glimlachten ze meer naar de andere partij.

Hormoon heeft ook een positieve uitwerking

Testosteron wordt bijna altijd geassocieerd met vechten en ongeremd agressief gedrag. De studie van Van der Meij bewijst dat het hormoon dus ook positieve kanten heeft en dus kan leiden tot positief sociaal gedrag. De uiteindelijke conclusie van de onderzoeker is zelfs dat het mannen ertoe aan zet zich aan iemand te binden.

Het verlangen naar een vrouw of een verhoogd testosterongehalte

Waar de onderzoeker nog wel een slag om de arm houdt is daar waar het gaat om de uitslag van zijn conclusies. Hij stelt zelf ook dat het de vraag is of het verlangen naar een vrouw er eerst is of dat het verhoogde testosterongehalte er eerder was. Het kan namelijk ook omgekeerd. Het zou dan zo kunnen zijn dat de hoeveelheid testosteron sterker toeneemt, wanneer een man meer naar een vrouw verlangt.

Testosteron schiet omhoog als er een vrouw in de buurt is

Uit het onderzoek van Van der Meij blijkt tevens dat het testosterongehalte van mannen omhoog schiet wanneer er een vrouw in de buurt is. Vooral bij mannen met een agressieve, dominante persoonlijkheid. Dit leidt er dan weer toe dat mannen zich zo gaan gedragen dat bepaalde vrouwen daar weer op vallen. Het maakt de cirkel zodoende rond.

Cortisolniveau stijgt bij het zien van een vrouw

Als er een vrouw in de buurt is, stijgt ook het cortisolgehalte van een man, zo blijkt uit het onderzoek. Vooral als het een mooie vrouw is. Daarvoor werd ook een experiment gedaan. Mannen moesten vijf minuten wachten op iemand die ze niet kenden. Als het ten slotte een vrouw bleek te zijn die verscheen (en dan vooral een mooie vrouw) dan werd het cortisolniveau steeds hoger. Naarmate de vrouw mooier werd, steeg ook het cortisolniveau.

Wat is cortisol?

Cortisol is een stresshormoon. Mensen die constant een hoog cortisolniveau hebben, lijden daar vaak onder. Uit dit onderzoek blijkt echter ook dat cortisol kan activeren en dat het extra energie beschikbaar maakt in het lichaam. En dit kan weer helpen bij het flirten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het hormonale verschil tussen mannen en vrouwenHet hormonale verschil tussen mannen en vrouwenIn het boek 'Venus is hot, mars is cool' uit 2010 beschrijft John Gray de reden waarom mannen en vrouwen zo verschillend…
Verhoog je testosteron en je libido met uiensapVerhoog je testosteron en je libido met uiensapEen te laag testosterongehalte is niet bevorderlijk voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van vooral mannen. Iranes…
Succesvol flirten voor mannen: 11 gouden regelsSuccesvol flirten voor mannen: 11 gouden regelsDie ene vriend van je durft iedere vrouw aan te spreken en negen van de tien keer heeft hij succes met flirten. Hij ziet…
Van flirten naar relatieVan flirten naar relatieFlirten hoort bij het dagelijks leven. Gedragswetenschappers zien een ritueel tussen man en vrouw wanneer zij naar de wa…
Wat niet doen bij het flirten?Flirten is een manier om mensen te laten merken dat je belangstelling voor ze hebt. Als je het goed doet maak je jezelf…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Onderzoek Van der Meij

Reageer op het artikel "Testosteron: testosteron zorgt ervoor dat mannen flirten"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 27-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Mannen en vrouwen
Schrijf mee!