Scheiden, wie krijgt wat?

Een verdeling van de bezittingen en de schulden veroorzaakt vaak onenigheden bij een echtscheiding. Goede afspraken maken vooraf schept duidelijkheid en voorkomt problemen. Bij een scheiding moet in eerst instantie vastgesteld worden hoe de eigendomsverhoudingen zijn. Is het huwelijk gesloten in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden. Bij huwelijkse voorwaarden is de manier van verdelen sterk afhankelijk van de inhoud van deze voorwaarden. Bij een huwelijk in gemeenschap van goederen zijn alle bezittingen en schulden gemeenschappelijke bezittingen. Een uitzondering wordt gevormd door vermogen dat is verkregen uit een schenking of een nalatenschap met een uitsluitingsclausule.

Verschil tussen huwelijkse voorwaarden en gemeenschap van goederen

In de wet is vastgelegd hoe de onderlinge verhouding komen te liggen bij het sluiten van een huwelijk. De bezittingen en schulden van beide individuele personen worden samengevoegd tot één gezamenlijk vermogen. In bepaalde gevallen is dit onwenselijk. Door voor het huwelijk bij de notaris huwelijkse voorwaarden op te stellen, kunnen de partners van de wet afwijkende voorwaarden vastleggen.

Wat is een uitsluitingsclausule?

Bij een verkrijging uit een schenking of een nalatenschap kan notarieel worden vastgelegd dat het betreffende vermogen niet in de gemeenschap van goederen terecht komt, maar dat het een afgezonderd vermogen gaat vormen, buiten de gemeenschap. Deze clausule wordt opgenomen om te voorkomen dat bij een scheiding een deel van het bedrag terecht komt bij de ex-partner van de ontvanger van de schenking of nalatenschap.

Grootste probleem in de verdeling: het huis

Een huis is vaak gekocht op basis van twee inkomens. De situatie ontstaan dus dat één van beide de maandelijkse lasten niet kan opbrengen. Daarnaast moet de vertrekkende partner ook gecompenseerd worden wat betreft de overwaarde in het huis en de opgebouwde waarde in de verzekeringen (voor de aflossing). Indien er geen overwaarde is, ontstaat ook een probleem. Het huis kan verkocht worden, en het verlies moet door beide gedragen worden. De ex-partner die het huis eventueel overneemt, moet door de vertrekkende partner gecompenseerd worden voor de verliezen die de ene partner mee blijft zitten.

Geld en bezittingen verdelen

Het verdelen van het geld is eenvoudig, ieder krijgt de helft. De overige bezittingen zijn moeilijker te verdelen. Ieder van de partners moet een lijstje opstellen van bezittingen die ze willen hebben. Vervolgens moet dit lijstje samen doorgenomen worden en de bezittingen moeten door beide op waarde worden ingeschat. Door er een bedrag aan te koppelen, is het eenvoudiger te verdelen.

Afspraken over alimentatie

In de praktijk blijkt dat het zeer lastig is om afspraken te maken over alimentatie. In het geval één van beide partners een bijstandsuitkering moet gaan aanvragen, zal ook de gemeente zich gaan bemoeien met de alimentatieverplichtingen. Om de hoogte van de alimentatie vast te stellen, moet hulp van bijvoorbeeld een mediator worden ingeschakeld. De alimentatieverplichting geldt voor een periode van twaalf jaar, maar er zijn plannen in de regering om deze periode in te korten. Indien het huwelijk korter dan vijf jaar heeft geduurd en er geen kinderen uit dit huwelijk zijn voortgekomen, is de duur van de alimentatieverplichting gelijk aan de duur van het huwelijk.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Scheiden, wie krijgt wat?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 01-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!