InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Wat is koude uitsluiting?

Wat is koude uitsluiting?

Een huwelijk kan gesloten worden in gemeenschap van goederen, maar voorafgaand aan een huwelijk kunnen partners ook huwelijkse voorwaarden laten opmaken. De huwelijkse voorwaarden kunnen een koude uitsluiting bevatten. Huwelijkse voorwaarden kunnen om verschillende redenen worden opgemaakt. Partners stellen deze voorwaarden op, om te voorkomen dat de wettelijke regeling in werking treedt bij bijvoorbeeld een echtscheiding of een overlijden. Huwelijkse voorwaarden kunnen ook opgesteld worden om te voorkomen dat zakelijke schuldeisers van één van de partners zich kunnen verhalen op het gezamenlijk huwelijksvermogen. Bij toepassing van de koude uitsluiting wordt iedere gemeenschappelijke vermogen of inkomen uitgesloten.

Wat kan er in huwelijkse voorwaarden worden vastgelegd?

Ruwweg is er een driedeling te maken in huwelijkse voorwaarden. Deze vormen zijn: beperkte gemeenschap, verrekenbeding en de koude uitsluiting. Elk van deze vormen wordt gebruikt door notarissen voor verschillende doelen. Het is volledig afhankelijk van de reden van het opstellen van de huwelijkse voorwaarden welke de beste optie is.

Wat is koude uitsluiting?

In een dergelijke overeenkomst worden alle vormen van gemeenschappelijkheid wat betreft het vermogen of het inkomen, uitgesloten. Bij deze vorm blijven de vermogens van de partners strikt gescheiden. Gezamenlijk dragen ze de kosten van de huishouding, maar veel verder gaat de gezamenlijkheid niet. Huwelijkspartners zijn onderling wel verplicht om elkaar het nodige te verschaffen, maar de rest wordt uitgesloten.

De onredelijkheid van koude uitsluiting

Notarissen proberen over het algemeen om de strikte koude uitsluiting te voorkomen. Het kan namelijk onredelijk uitpakken voor de partner die geen eigen inkomen heeft, maar wel altijd het gemeenschappelijke doel voor ogen heeft gehad. Op het moment dat de partners besluiten om niet meer samen door het leven te gaan, blijft de niet verdienende partner met niets achter. Deze vorm van huwelijkse voorwaarden worden ook steeds minder afgesloten.

Wat is warme uitsluiting?

Huwelijkse voorwaarden met een verrekenbeding worden ook wel huwelijkse voorwaarden met warme uitsluiting bedoeld. Jaarlijks worden bijvoorbeeld de inkomsten en de kosten van het huishoudelijk gelijk verdeeld over de partners. Het bedrag dat er jaarlijks overblijft, kan verdeeld worden onder de partners. Op deze manier is er toch nog een gezamenlijk belang.

Huwelijkse voorwaarden beperkte gemeenschap

Bij deze huwelijkse voorwaarden is er sprake van een gemeenschappelijk deel en een deel dat toebehoort aan het privé bezit van één van de twee partners. In de voorwaarden kan exact omschreven worden welke bezittingen vallen onder het vermogen van één van de partners, en wat gezamenlijk bezit is.

Huwelijkse voorwaarden gemeenschap van vruchten en inkomsten

In deze vorm van huwelijkse voorwaarden, houden de partners privé vermogen, maar alle inkomsten en andere voordelen die gedurende het huwelijk worden verworven zijn gemeenschappelijk. Dit geldt echter niet voor bezittingen die voornamelijk zijn verworven met privé vermogen. Inkomsten zijn bijvoorbeeld gezamenlijke bezittingen, maar een kunstwerk betaalt uit het eigen vermogen van één van de twee partners blijft privé vermogen. Hierbij geldt ook weer dat schulden de bezittingen volgen. In het geval het kunstwerk betaald is met geleend geld, valt deze lening in hetzelfde vermogen waar ook het kunstwerk in valt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Burgelijk Wetboek - boek 3

Reageer op het artikel "Wat is koude uitsluiting?"

Reactie

Mjca van den Berg, 04-05-2012 11:46 #1
Ik was gehuwd in koude uitsluiting. Mijn ex echtgenoot bezat de woning waarin wij woonden. Men beweert dat het eigen woningforfait moet worden opgeteld bij mijn inkomen. Ik vraag me af of dat juist is? Reactie infoteur, 04-05-2012
Uw vraag is niet helemaal duidelijk. Wie woont er nu in de woning?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 15-12-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!