InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Oorzaak van irritatie en onbegrip tussen vrouwen en mannen
mijn kijk op

Oorzaak van irritatie en onbegrip tussen vrouwen en mannen

Oorzaak van irritatie en onbegrip tussen vrouwen en mannen De beide seksen verschillen fundamenteel niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus wordt beweerd. De karakterverschillen tussen meisje en jongen zorgen voor wederzijdse aantrekkingsekracht maar zijn ook oorzaak van de typische man/vrouw-conflicten en onbegrip. De andere geaardheid is ook de aanleiding dat bij modezaken de herenafdeling altijd op de bovenverdieping is gesitueerd. En het blijft opmerkelijk dat niet alleen in mannentijdschriften maar ook in damesbladen (Libelle) voornamelijk vrouwen worden afgebeeld.

Karakterverschillen tussen vrouw en man

Vrouwen en mannen hebben doorgaans een onweerstaanbaar grote aantrekkingskracht op elkaar. Het verlangen naar de andere sekse is een door de natuur gecreëerd fenomeen, dat er voor zorgt dat de soort in stand blijft. Het is uiteraard geen exclusiviteit van de mens, want vrijwel alle diersoorten bestaan uit manlijke en vrouwelijke exemplaren. Minder dan 6% van de diersoorten, zoals sommige slakken en regenwormen, zijn tweeslachtig en kennen dus geen verschillende seksen. De sekseverschillen kunnen een bron van ergernis en conflicten vormen.

Kleuters

De psychische verschillen tussen het vrouwelijke en mannelijke geslacht manifesteren zich reeds op heel jonge leeftijd. Het maakt bijvoorbeeld niet uit hoe neutraal de ouders wat betreft de opvoeding t.o.v. het kleintje staan, maar jongens zullen meestal met auto's spelen en meisjes met poppen. Meisje zijn op die leeftijd reeds geïnteresseerder in gezichten, terwijl jongens meer door objecten geboeid worden.

Op de basisschool

Rond hun 10de levensjaar zijn de verschillen ook opmerkelijk, en tegelijkertijd voorspelbaar. Tijdens de huttenweken die zomers op grote schaal worden gehouden zijn de creaties van de meisjes altijd voorzien van keurige kleedjes en gordijntjes en maken de interieurtjes een verzorgde nette indruk. De chaotische binnenkant van de jongenshutten steekt daarbij schril af. De meisjes kunnen op die leeftijd al beter praten, terwijl de jongens ondertussen aan het uitzoeken zijn wie van hen de sterkste is. Als het gaat om agressie, vechten de meisjes het dan reeds verbaal uit en de jongens fysiek. Wat dat betreft kunnen ze het onderling niet van elkaar winnen.

Volwassen

Afgezien van de seksuele aantrekkingskracht zijn er legio terreinen waar man en vrouw elkaar nodig hebben, omdat ze elkaar kunnen aanvullen en completeren. Interessanter dan de harmonische overeenkomsten, zijn de punten waar man en vrouw nogal eens met elkaar overhoop liggen, omdat ze soms zo fundamenteel van elkaar verschillen. Onderstaand enkele voorbeelden, die tot wrijving leiden, met opzet nogal zwart-wit neergezet.

Praten

Vrouwen staan op verbaal gebied dikwijls hun mannetje en winnen vaak de discussie. Vrouwen zijn dan ook ontegenzeggelijk betere praters dan mannen, maar ook heel vaak slechte luisteraars. Ze verwijten vaak hun man dat die zo weinig te vertellen heeft. Jammer daarom dat ze hem dan, die enkele keer dat hij wel z'n mond open doet, zo vaak in de rede vallen.

Eten

Als een vrouw in haar eentje moet eten, dan is ze in staat voor zichzelf een 3-gangen diner voor één persoon te bereiden, compleet met gekookte aardappelen en een balletje gehakt. Opgediend op een keurig gedekte tafel, met bestek en versierd met een bloemetje. Mannen gaan wat praktischer en efficiënter te werk als ze alleen zijn, want die pizza is zo ontdooit en kun je gelijk vanuit de koekenpan opeten. Maar wel eerst een oude krant op de tafel leggen, zodat je na afloop niets hoeft schoon te maken.

Heer in het verkeer

Hadden alle mannen maar het beschaafde rijgedrag van de gemiddelde vrouw. Weliswaar ontstonden er dan files voor zebrapaden, omdat de dames al minstens 100 meter van te voren gaan afremmen, als ze maar denken dat er iemand gaat oversteken. Maar daar staat tegenover dat het aantal hufters dat bumper kleeft en ander asociaal rijgedrag vertoont aanzienlijk zou afnemen als mannen wat meer het rijgedrag van vrouwen zouden hebben.

Herenkleding op de bovenste verdieping bij C&A enz.

Als het gaat om kleding, vertoont de gemiddelde vrouw waar junkgedrag. De kledingzaken kennen deze ongeneesbare verslaafdheid en spelen hier handig op in. Dat is de reden dat dameskleding steevast op de benedenverdieping is te vinden, zo dicht mogelijk bij de ingang en vanaf de straat goed te zien. Langslopende vrouwen die aanvankelijk niet van plan waren om kleren te kopen, wordt zodoende toch de aandacht getrokken door al die onweerstaanbare modekleding. De volgende stap is dat ze tussen de rekken gaan snuffelen en snel verleid worden tot de aanschaf van het zoveelste onzinnige kledingstuk dat vrijwel onaangeroerd in de kast blijft, naast die andere zelden gedragen truitjes en jurken. De consequentie is dat de herenafdeling altijd op de bovenste verdieping is verbannen, waar de mannen toch wel naar toe gaan omdat ze heel bewust naar de winkel gaan als ze een versleten broek door een nieuw exemplaar moeten vervangen. En dan maakt een trap extra lopen totaal niets uit.

Ongegeneerd boeren en winden laten

Dat moeten mannen definitief afleren, zeker in bed als ze naast hun vrouw liggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Relatieproblemen: irritatie en irritaties binnen de relatieRelatieproblemen: irritatie en irritaties binnen de relatieBestaat er een methode om irritaties te doen verminderen? Wat zijn de oorzaken van irritaties binnen een relatie? Waar k…
Sekseverschillen in jaloezieOnderzoek wijst in de richting dat sekseverschillen in jaloezie bij mensen zijn ontstaan door de verschillende rollen di…
Mars en Venus, mannen en vrouwenMars en Venus, mannen en vrouwenMannen komen van Mars en vrouwen komen van Venus... waarom lijkt dit zo'n cliché, maar lijkt er toch wel wat in te zitte…
Bronnen en referenties
  • Peuterkleuter.jongegezinnen.nl

Reageer op het artikel "Oorzaak van irritatie en onbegrip tussen vrouwen en mannen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 08-08-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Man/vrouw verschillen
Schrijf mee!