InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Help! Mijn man kijkt steeds ongegeneerd naar andere vrouwen!

Help! Mijn man kijkt steeds ongegeneerd naar andere vrouwen!

Help! Mijn man kijkt steeds ongegeneerd naar andere vrouwen! De aantrekkingskracht van het andere geslacht op mannen is enorm. Een heteroman kijkt z'n hele leven naar vrouwen. Voor vriendin of echtgenote niet leuk als dat respectloos en opvallend gebeurt. Onzekerheid, irritatie en jaloezie zijn logische reacties op dat gegluur door de vriend naar andere meiden. Als je echt een flinke vent bent dien je daarom niet ongegeneerd in de nabijheid van je eigen meisje naar ander vrouwelijk schoon te staren, ook niet stiekem op een manier dat zij het toch in de gaten heeft.

Man is polygaam

Net zoals bij de meeste zoogdieren is ook het mannetje van de Homo sapiens geprogrammeerd om "het" met zoveel mogelijk verschillende vrouwtjes te doen. Biologisch gezien is een man dan ook niet monogaam doch polygaam. Al vanaf de pubertijd kijkt of lonkt elke jongen naar de meisjes, en als volwassen gehuwde man ontgaat hem evenmin het vrouwelijk schoon. Het lijkt wel of het netvlies van de man z'n gehele leven wordt bestuurd door zín libido c.q. testosteronhormonen.

Als een heteroman eenmaal een vaste relatie heeft, zal hij om verschillende redenen niet meer schaamteloos elke mooie meid nastaren:
  • normen en waarden (aanzien, status),
  • belofte van eeuwige trouw,
  • respect en liefde voor zijn vriendin,
  • huisvader met verantwoordelijkheidsgevoel.

Maar af en toe nog wel onopvallend naar het aanlokkelijke dat onvermijdelijk het gezichtsveld passeert. Want de fascinatie voor andere leuke meiden met een bekoorlijke oogopslag is er nog steeds, ondanks de liefde voor zijn vaste relatie. En je kunt op het strand ook moeilijk steeds de andere kant op kijken, als er een sexy verschijning in bikini heupwiegend langs wandelt.

Jaloersheid

Vrouwen zitten vaak anders in elkaar en zijn zich bovendien bewust van het gevaar dat hun partner loopt tijdens contact met andere dames. De natuur helpt de vrouw hierbij een handje met de emotie jaloezie. Jaloersheid is een eigenschap die vaak negatief wordt uitgelegd en dat ongetwijfeld ook soms is. Maar tegelijkertijd is het een veiligheidssysteem dat er voor zorgt dat een persoon waakzaam blijft, zodra zijn/haar partner met een iemand van het andere geslacht te innig contact heeft. Een buitenechtelijke affaire kan immers tot een catastrofe leiden.

Als het jaloerszijn gepaard gaat met redelijkheid en gezond verstand, dus alleen tot uiting komt als het van belang is, kan het preventief werken om je relatie in stand te houden. De partner zal het zelfs op prijs stellen dat er bij zín vriendin gevoelens van gezonde jaloersheid zijn, omdat het ook aangeeft dat die vriendin hem kennelijk belangrijk genoeg vindt om niet met een andere vrouw te delen. Het is dus ook een blijk van waardering en erkenning voor de vriend als zijn vriendin c.q echtgenote af en toe jaloers is. En dat geldt andersom natuurlijk ook.

Feestjes

Feestjes zijn bij uitstek de gelegenheden waar op relatiegebied leuke dingen kunnen ontstaan tussen vrijgezellen. Maar een gezellige avond waar je gezamenlijk naar toe gaat, kan tot irritaties en gekibbel tussen de partners leiden. Mannen en vrouwen komen onderling met elkaar in contact, terwijl alcohol, parfum, sexy kleding en opzwepende muziek de hormonen activeren. Iedere vent en iedere meid zal daarbij weleens een beetje in de fout gaan, als hij/zij die avond wat meer aandacht aan een ander besteedt, dan aan de eigen partner. Als de eigen vriendin toevalligerwijze ook genoeg door anderen ten dans wordt gevraagd zal de schade meevallen. Maar als jij degene bent die als aangeschoten huisvader, echtgenoot of vriend de hele avond met een andere meid danst en loopt te loeren, terwijl je vaste vriendin c.q. echtgenote in haar eentje boos aan de bar wegkwijnt, ben je niet verstandig bezig.

Feestjes van de club, vereniging

Als je op de sportclub, je bedrijf of zangvereniging elke week prettig en beschaafd contact hebt met leden van de andere sekse, kun je die clubvriendinnen en collega's op dat jaarlijkse uitje natuurlijk niet plotseling verwaarlozen omdat je echtgenote ook mee is. Je partner moet er begrip voor opbrengen dat hij/zij die avond voor een keer niet alle aandacht krijgt. Als dat tot lastige spagaatsituaties kan leiden, wees dan verstandig en blijf als partner thuis, dan kan je vriend of vriendin zich echt ontspannen voelen en hoef je na afloop niet te kibbelen. Gun elkaar dat beschaafde platonische pleziertje met vaste koorvrienden, sportmaatjes of aardige collega's.

Je vriendin minder jaloers

Als man dien je te begrijpen dat het voor je vrouw niet leuk is als je ongegeneerd naar ander vrouwelijk schoon loert of staart. Kijken mag maar doe het niet constant, en altijd beschaafd zonder je hoofd om te draaien. En ook niet opvallend stiekem uit de ooghoeken. En als vrouw moet je begrijpen dat het voor een man niet te doen is dat hij, vanaf het moment dat hij vaste verkering heeft, met geen enkel ander leuk type meer een normaal gesprek mag hebben. Daarin moet een balans worden gevonden.

Dat hij een vaste vriendin heeft, betekent namelijk niet dat hij met elke andere aantrekkelijke vrouw alleen nog maar ruzie mag maken. Een beschaafd dansje met een ander moet af en toe kunnen. Het is daarom van belang, dat onderwerp eens goed met elkaar af te stemmen en afspraken te maken. Elkaar met respect bejegenen in het bijzijn van de andere sekse staat voorop. Maar tegelijkertijd kun je elkaar vertrouwen en een praatje met een ander gunnen. Beschaafd en neutraal naar de opgediende maaltijd kijken, is nog wat anders dan er met je handen aan zitten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Libido en oorzaken libidoverliesLIBIDO is het woord voor de sexuele lust van mensen. Deze sexuele lust vormt de motor voor al onze sexuele activiteiten.
Het mannelijk Libido boosten met Libido 7Het is mogelijk om het Libido van de man een boost te geven door de testosteron productie te verbeteren. Voedsel dat hie…
Waarom heeft mijn partner geen zin in seks?Waarom heeft mijn partner geen zin in seks?Veel stellen gaan wel eens door een periode waarin de seks even op een lager pitje staat. Maar in sommige gevallen duurt…
Hoe natuurlijk is monogamie?Hoe natuurlijk is monogamie?En hoe gaan we er mee omÖ Zijn we monogaam van nature of niet? De een zegt dat een stof dit in het lichaam veroorzaakt e…
Verhoog je libidoVerhoog je libidoHet is een bekend feit dat mannen makkelijker zin krijgen in seks dan vrouwen. Het is ook bekend dat mannen vaker zin he…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Help! Mijn man kijkt steeds ongegeneerd naar andere vrouwen!"

Reacties

Jeroen, 26-05-2016 15:43 #10
Beste J, Ik als stomme man zijnde heb dit ook een keer gedaan en mijn vriendin was er helemaal kapot van. Ik heb hiervan geleerd en zal dit ook nooit meer doen. Ik hou heel veel van haar en wil ook alleen maar haar en ik het laatste dat ik wil is haar onnodig zoveel pijn doen. Ik begrijp dat jouw partner het heel normaal zegt te vinden. Wat een misselijke man. We maken allemaal fouten maar hier moet je wel van leren. Wat deed het met je man toen hij in de gaten had dat jij er kapot van was? Zei hij toen nog dat het heel normaal is en dat hij niks verkeerd heeft gedaan?! Als dit zo is heb ik echt medelijden met jou. Wat is dat trouwens dat hij nooit complimenten over je uiterlijk geeft. Ik vraag mij af of je wel met de juiste partner samen bent. Hij verlekkert zich aan (een) andere vrouw(en) en geeft zijn eigen vrouw nooit een compliment. Houdt hij eigenlijk wel van jou? Ik denk van niet en ik denk ook niet dat zijn doen en (na)laten jou gelukkig zal maken. Beste J, Laat je niet op je kop zitten en als hij zich niet verontschuldigd, wegwezen.

Victoria, 20-05-2016 17:24 #9
J. mijn man heeft gisteren een bericht geplaatst en vertelde mij erover. Ik vind het nogal sneu voor u. Mijn man en ik zijn al lange tijd gelukkig getrouwd. Het ontvangen van een compliment is heel belangrijk in een relatie. En ik begreep dat uw man waar u naast stond een andere vrouw heeft staan nakijken. SCHANDALIG. Mijn man had zijn zegje al gedaan maar ik wilde u een hart onder de riem steken. Laat uw man alle berichten eens lezen. Misschien dat hij dan inziet dat hij heel verkeerd bezig is en u wellicht zo kwijt raakt. Als dit niet zijn bedoeling is maak er dan voor de toekomst duidelijke afspraken over en geef aan dat zijn gedrag u verdriet doet. Mocht hij hier niet voor openstaan dan hoop ik dat u een andere fantastische man tegenkomt die u heel veel complimenten geeft en met respect met zijn vrouw omgaat. Iedereen verdient dat.

Charlotte, 20-05-2016 12:10 #8
Wat een rot streek. Doet me denken aan mijn ex. Dat was ook zo'n eikel die zich aan andere vrouwen verlekkerde. Heb hem gedumpt en ben nu samen met een hele lieve man die mij vaak complimenten geeft en uiteraard wel om zich heen kijkt maar nooit op een onbeschofte manier zoals jouw man doet J. Gewoon dumpen, zeker als je (nog) geen thuiswonende kinderen hebt en ga op zoek naar een leuke nieuwe vent. Wat ontzettend lullig dat hij je ook nooit complimenten geeft, ik zou daar doodongelukkig van worden en zich ook nog verlekkeren aan andere wijven moet toch wel de druppel voor je zijn. Uit ervaring kan ik zeggen dat er genoeg hele leuke mannen zijn. Succes en een meelevende groet.

Peter, 19-05-2016 17:13 #7
J. Wat een waardeloze kerel. Neemt zijn vrouw mee uit en gaat een andere vrouw staan nastaren EN geeft nooit complimenten over jouw uiterlijk. Echt een loser. Ik sluit mij aan bij het onderstaand bericht van Henk en zeg Mannen genoeg. Kop op je verdient beter.

Henk, 12-05-2016 15:46 #6
Uw verhaal klinkt niet best. Natuurlijk kijken mannen naar andere vrouwen en andersom maar ik vind de manier waarop uw man dit doet uiterst onbeschoft. Uit uw verhaal maak ik op dat u altijd tijd en aandacht aan uw uiterlijk besteedt en dat uw man hier nooit een compliment over maakt. Dat is echt geen goed teken. Probeer er met uw man over te praten en werkt dit niet dan zou ik zeggen "Mannen genoeg".

Jantiena, 07-10-2015 10:13 #5
Bedankt voor uw reactie.
Ik begrijp dat naar een podium kijken deel uitmaakt van een uitvoering. De dame in kwestie stond alleen achterop het podium te dansen en mijn man heeft de hele avond alleen maar oog voor haar gehad en zag mij niet staan. En dat hij toen de dame langs liep zijn hoofd omdraaide om haar helemaal na te kijken vond ik heel erg pijnlijk. Mijn man is zelf behoorlijk jaloers, geeft nooit complimenten over mijn uiterlijk en kleding en zegt dat dit ook niet zal veranderen. Ik weet van anderen dat ik een mooie vrouw ben die altijd zorg aan haar uiterlijk besteedt.
Ik begrijp ook dat mannen naar vrouwen kijken en vrouwen naar mannen maar een avondje uit betekent voor mij samen genieten en niet alleen mijn man die mij dan ook nog eens geen blik gunt. Reactie infoteur, 07-10-2015
Ik begrijp het nu helemaal, en snap ook uw gevoelens.
Uiteraard kan ik niet inschatten hoe uw man is te veranderen.

Jantiena, 06-10-2015 14:05 #4
Tijdens een concert stond er achteraan op het podium (wij stonden direct naast het podium) een dame te dansen. Mijn man heeft 2 uur lang alleen maar oog voor haar gehad en zag mij helemaal niet meer staan. Als ik weg was gegaan had hij het niet gemerkt. Toen de dame voor ons langs liep bleef hij kijken en draaide daarna zijn hoofd om haar helemaal na te kijken. Ik voelde mij enorm vernederd maar mijn man denkt dat hij niets verkeerd heeft gedaan. Reactie infoteur, 06-10-2015
Laat uw man anders eens dit artikel lezen en vraag wat hij ervan vindt. Hopelijk ontstaat er dan een rustige discussie.
En vergeet ook niet dat naar een podium kijken toch wel deel uitmaakt van een uitvoering. Maar ik voel evengoed met u mee, en snap uw gevoelens.

R., 31-08-2015 20:46 #3
Hi J en S, dit is inderdaad geen motiverend verhaal voor een relatie. Zelf ervaar ik dit ook maar gelukkig krijg ik zelf ook veel aandacht van mannen. Soms ben ik wat uitdagender dan hij en hij weet ook niet wie ik allemaal ontmoet. Vertrouwen is hierom erg belangrijk. Dit vind ik soms ook lastig. Hierom neem ik altijd een man die lelijker is dan ik. Dan haalt hij veel dingen niet snel in zijn hoofd! Maar als ik heel eerlijk ben naar mijzelf dan doe ik ook weleens dingen verkeerd die goed zijn voor mijn ego. Dus ja wat verwacht ik dan?

J., 01-11-2014 19:22 #2
S, begrijp je reactie volkomen. Al begrijp ik ook dat er weinig aan te doen is. Na alle persoonlijke verhalen, onderzoeken, feiten en cijfers over dit onderwerp kan ik moeilijk meer geloven in exclusiviteit binnen een relatie. Schijnbaar zijn we toch overgeleverd aan instinct, vroeg of laat.

S., 08-05-2014 19:25 #1
Net zoals bij de meeste zoogdieren is ook het mannetje van de Homo sapiens geprogrammeerd om "het" met zoveel mogelijk vrouwen te doen.

Wat haat ik mannen dan, wAarom dan nog een relatie beginnen? Laten we allemaal zustervrouwen worden. Bah kan een man niet gewoon ze aandacht op 1 vrouw houden? Ik vind het vreselijk als mijn vriend naar andere vrouwen kijkt zeker als ze nog mooier zijn dan mij. Ik snap er niks van ga dan lekker naar haar toe wat doe je dan nog bij mij

Infoteur: Robbie
Laatste update: 02-09-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Geslachtshormoon Testosteron
Reacties: 10
Schrijf mee!