InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Hoe verbeter ik mijn relatie?

Hoe verbeter ik mijn relatie?

Hoe verbeter ik mijn relatie? Je relatie zit in een sleur, jullie gaan meer bergafwaarts dan naar de top. Hoe moet je hiermee omgaan? Wat kun je verbeteren in je relatie? Ligt het wel überhaupt aan de oorzaken die jij in gedachten had? Je leeft met elkaar in 1 huis, als het niet gaat, stop dan! Maar stop wel pas als je er alles aan hebt gedaan om de relatie te verbeteren.

Stop met verwijten te maken naar elkaar!

Probeer te vermijden dat je continu verwijten naar het hoofd van je partner gooit. Altijd maar zeurderig overkomen is niet bepaald populair. Altijd maar weer dezelfde dingen die naar voren komen. Er kunnen aan beide kanten ergernissen opstapelen en er ontstaat een soort van tijdbom, die elk moment kan afgaan. Op deze manier kun je jouw partner snel kwijtraken. Probeer er op een andere manier over te praten en laat elkaar uitpraten.

Leer elkaar goed kennen

Vraag eens aan een bejaard stelletje hoe zij het toch doen om al die tijd bij elkaar te blijven. Dan krijg je vaak als antwoord dat ze elkaar gewoon goed kennen, doorhebben en respecteren. Dit is de basis van elke relatie. Een stel, dat elkaars geschiedenis goed kent en weet wat ze van elkaar belangrijk vinden, doet het beter dan anderen. Deze kennis wordt uiteraard met de jaren bijgewerkt. Hij doet boodschappen en neemt haar favoriete tijdschrift mee of zij koopt een goede cd die hij leuk vindt. Elkaar door en door kennen.

Respecteer elkaar

Van beide kanten moet er respect zijn. Accepteer bijvoorbeeld dat je partner ook invloed wil hebben op beslissingen en dat je deze samen neemt. Vele relaties sneuvelen, omdat er teveel tegengas gegeven wordt. Je partner heeft dan het gevoel niet gerespecteerd te worden.

Stop met ruzie maken over nutteloze dingen

Ruzies blijven altijd in elke relatie. Helaas valt ongeveer 80 procent van de conflicten onder de noemer ‘herhaaldelijk’. Deze onderwerpen blijven terugkomen en zijn niet op te lossen. Bij het kiezen van je partner weet je dat je ook kiest voor de imperfectie van hem/haar. Ga dit niet proberen op te lossen, want dat zal je nooit lukken. Probeer een manier te vinden om er mee om te gaan, zodat dit geen probleem meer is. Het belangrijkste is dat je elkaar respecteert en accepteert. Elk mens heeft zijn eigen persoonlijkheid, daar kun je niet om heen.

Ga meer samen ondernemen

Wat je vaak ziet is dat, zodra mensen kinderen krijgen, ze steeds meer (zo niet alles) met het gezin ondernemen. Dit is absoluut niet verkeerd, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je na 25 jaar elkaar weer opnieuw moet gaan leren kennen, als de kinderen het huis hebben verlaten. Ga eens wat met z’n tweeën doen. Een avond uit eten, bioscoop pakken, weekendje weg of zelfs een weekje op vakantie. Mocht je geen oppas hebben of de financiële middelen laten het niet toe, probeer het dan klein te houden. Ga lekker ’s avonds met elkaar eten (dus de hele avond!) en maak er een gezellige avond van. Laat zien dat je jouw best doet om er wat van te maken.

Geef elkaar echte aandacht

Ken je dat; je partner komt thuis van een dag hard werken en zegt vluchtig gedag, alvorens hij/zij op de bank ploft en televisie gaat zitten kijken. Dit gebeurt vaker dan je denkt! Geef elkaar de aandacht, vraag hoe je dag geweest is en leef je in op haar/zijn verhaal. Ondersteun als er een probleem is en ga dit niet uit de weg. Op deze manier heb je nog een vorm van contact op dagelijkse basis.

Verken elkaars grenzen

Geef je eigen grenzen aan en zoek die van de ander eens op. Niemand is perfect en dat mag je van elkaar weten. Zo houd je de relatie op niveau. Op het begin is het meer verliefdheid en later kom je meer tot elkander als je elkaar maar toe laat.

Wat werkt het beste in een goede relatie;

  • Probeer elke dag elkaar een vorm van waardering te geven.
  • Maak tijd voor elkaar vrij
  • Zorg dat je in de ochtend altijd weet van je partner wat hij/zij gaat doen die dag
  • Kus elkaar, houd elkaar vast en toon genegenheid
  • Praat alles uit en laat elkaar uitpraten
  • Respecteer elkaar en geef elkaar aandacht

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.vrouwonline.nl
  • www.relatiehobbels.nl

Reageer op het artikel "Hoe verbeter ik mijn relatie?"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 23-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!