Heeft mijn partner recht op nabestaandenpensioen?

Heeft mijn partner recht op nabestaandenpensioen? Na het overlijden van de levenspartner blijft er veel leed achter bij de nabestaanden, en de financiële gevolgen zullen ook groot zijn. Onder voorwaarden bestaat er recht op een uitkering uit de Algemene Nabestaandenwet (ANW), maar de eisen hiervoor zijn streng. Na het overlijden van een partner en ouder geeft dit naast emotionele schade, ook grote financiële leed toe. Huizenbezitters hebben als voordeel dat de hypotheek gedeeltelijk of geheel afbetaald gaat worden met de uitkering uit de verplichte overlijdensrisicoverzekering. Huurders hebben niet de plicht om een dergelijke verzekering af te sluiten, en laten dit in de praktijk ook vaak achterwege.

Onder voorwaarden heeft de overgebleven partner recht op een ANW uitkering. Vanuit de pensioenregeling van de overledene volgt mogelijk een uitkering uit de pensioenregeling, het zogenaamde partnerpensioen.

Wie heeft recht op een uitkering uit de ANW?

De partner van de overledene moet jonger zijn dan 65 jaar en een kind hebben die jonger is dan 18 jaar, of de partner moet voor minimaal 45 procent arbeidsongeschikt zijn. Daarnaast is het recht op de ANW uitkering ook nog afhankelijk van de hoogte van het eigen inkomen. Bij een eigen inkomen vanaf afgerond 2.400 bruto per maand of hoger, bestaat er geen recht op een uitkering.

Recht op een uitkering uit het partnerpensioen

De partner heeft recht op een uitkering uit de pensioenregeling van de overledene. Niet iedereen heeft echter een pensioenregeling, en dus ook geen partnerpensioen. Partners die niet getrouwd zijn, moeten een samenlevingscontract hebben. De pensioenuitvoerder kan ook eisen stellen aan de minimale lengte van de periode van samenleving. De partner moet daarnaast ook nog zijn aangemeld bij de pensioenuitvoerder, anders bestaat er geen recht op partnerpensioen.

Hoeveel krijgt mijn partner uit het partnerpensioen?

De pensioenuitvoerder is verplicht om de deelnemers in de pensioenregeling op de hoogte te stellen van de rechten uit de regeling. De uitvoerder verstrekt jaarlijks een UPO (universeel pensioenoverzicht). Hieruit moet duidelijk blijken welke bedragen uitgekeerd gaan worden na overlijden of pensionering van de pensioengerechtigde.

U kunt ook een gesprek aanvragen met een vertegenwoordiger van de pensioenuitvoerder voor meer informatie over de regeling. Op deze manier kunt u ook achterhalen in hoeverre het risico van het overlijden financieel goed is afgedicht.

Geen partnerpensioen en geen recht op een ANW uitkering

De nabestaande waarvan de partner is overleden die geen recht hebben op een partnerpensioen of nabestaanden uitkering, moeten rond zien te komen van de eigen inkomsten. Eventueel kan het inkomen aangevuld worden met een bijstandsuitkering, maar het inkomen zal in totaal laag uitvallen.

Mensen waarvoor de voorzieningen niet gelden bij overlijden moeten maatregelen treffen. Na het overlijden van één van beide partners moet er bijvoorbeeld een bedrag uitgekeerd worden uit een overlijdensrisicoverzekering.

Wat kost een overlijdensrisicoverzekering?

De bedragen die verzekeraars hiervoor rekenen, lopen sterk uiteen. De hoogte van de tarieven is voornamelijk afhankelijk van de hoogte van het verzekerd bedrag, de leeftijd van de verzekerde en de duur van de verzekering. De premie is afhankelijk van de omvang van het risico dat de verzekeraar het verzekerd bedrag moet uitkeren. Op de einddatum van deze verzekering, vervalt de verzekering als de verzekerde nog leeft, zonder een uitkering te verstrekken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Heeft mijn partner recht op nabestaandenpensioen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: Juni 2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!