InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Alimentatieplicht

Alimentatieplicht

Tegenwoordig scheidden mensen even makkelijk als ze trouwen. In de meeste gevallen zal dan een van de partners aan een alimentatieplicht moeten voldoen. Deze persoon zal dan aan zijn ex-partner alimentatie moeten betalen, zodat deze zichzelf in zijn/haar levensonderhoud kan voor zien. In de meeste gevallen zal dit gebeuren na een huwelijk, het komt echter ook voor dat mensen nadat ze een tijd samengewoond hebben elkaar alimentatie betalen.

Definitie Alimentatieplicht

Wanneer je na het beëindigen van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap daadwerkelijk uit elkaar gaat zal de ene partner de andere partner financieel moeten bijspringen. Daarnaast hebben eventuele kinderen ook recht op alimentatie. De duur en de hoogte van de alimentatie zijn afhankelijk van verscheidene factoren.

Onderhoudsverplichting

Dit houdt in dat ook na een huwelijk men verplicht is om voor elkaar te zorgen. Mocht een van de twee partners onvoldoende geld hebben om rond te komen dan dient de andere partner bij te springen. De onderhoudsplicht eindigt wanneer de ex-partner die alimentatie ontvangt trouwt, deze gaat samenwonen met een nieuwe partner, of een geregistreerd partnerschap is aangegaan.

Ex-partners na samenwonen

Wanneer je hebt samengewoond zonder dat je getrouwd bent geweest, dan bestaat er geen wettelijke recht op het ontvangen van alimentatie en verplichting tot het betalen hiervan. Het kan echter zijn dat je een samenlevingsovereenkomst hebt afgesloten waarin afspreken zijn gemaakt over dit onderwerp.

Kinderen

Ouders moeten voor kinderen de kosten voor de opvoeding betalen totdat zij meerderjarig zijn. Wanneer een kind 18,19 of 20 jaar is, dan dienen ouders de kosten van het levensonderhoud en de studielasten van hun kind dragen. Dit is ook wel bekend onder de noemer voortgezette onderhoudsplicht. Wanneer een kind trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, dan dient nog steeds aan de voortgezette onderhoudsplicht voldaan te worden.

Regeling Alimentatie

De alimentatie kan op verschillende manieren geregeld worden. Zo kunnen de partners onderling tot een akkoord komen maar ook door tussenkomst van de rechter. De alimentatie kan echter op verschillende punten geregeld worden. Het kan echter gebeuren dat de afspraken herzien worden, bijvoorbeeld als de degene die alimentatie moeten betalen zijn baan verliest. Een afspraak met betrekking tot de alimentatie regeling kan men vast laten leggen in een convenant. Mochten de partners er samen niet uitkomen, dan kan de rechter gevraagd worden om een alimentatieregeling vast te stellen.

Kinderalimentatie

Aan kinderalimentie zijn bepaalde normkosten gerelateerd. Deze kosten worden ieder jaar door het NIBUD bepaald, en deze bedragen gelden als de basiskosten. De alimentatie wordt ontvangen door de verzorgende ouder, de hoogte van de alimentatie is echter afhankelijk van de zorglast. Indien de zorg wordt gedeeld tussen beide partners zal dit tot gevolg hebben dat de kinderalimentatie omlaag zal gaan, dit omdat de ontvangende partij meer tijd krijgt om actief op de arbeidsmarkt te zijn.Wanneer de kinderen 18 jaar zijn geworden zal de alimentatie direct naar de kinderen gaan. Deze zal echter lager kunnen worden vanwege het feit dat het kind eventueel ook nog studiefinanciering ontvangt.

Onderhoudsplicht gezamenlijk gezag ouder en niet ouder

Tevens bestaat er de mogelijkheid dat een van de ouders samen met een partner, die niet de ouder van het kind is, gezag over het kind uitoefent. In dit geval heeft de niet-ouder net zoals de ouder een onderhoudsplicht. Mocht dit gezamenlijk gezag ophouden te bestaan, en het gezag voor het kind wordt aan de ouder toegewezen, dan heeft de niet-ouder nog steeds een onderhoudsplicht ten opzichte van dit kind. Deze onderhoudsplicht duurt net zolang als het ouderlijk gezag heeft geduurd. In uitzonderingsgevallen geeft de rechter aan dat deze onderhoudsplicht langer duurt.

Conclusie

De duur van de alimentatie is onder andere afhankelijk van het inkomen van de partner, het aantal kinderen en de mate waarin de partners de opvoeding delen. Mocht u en uw partner niet uit de alimentatie regeling komen dan kan deze altijd nog door een rechter bepaald worden.
© 2010 - 2019 Teajay, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alimentatie verhogen of verlagenAlimentatie verhogen of verlagenAlimentatie verhogen of verlagen, dat is vaak een punt tussen twee ex-echtelieden. In veel gevallen betaalt iemand die a…
Aftrek alimentatie 2017 en 2018 & alimentatie 2019 en 2020Aftrek alimentatie 2017 en 2018 & alimentatie 2019 en 2020Alimentatie in 2017, 2018, 2019 of 2020 en andere onderhoudsverplichtingen voor de ex-partner zijn mogelijk een aparte a…
Alimentatie is fiscaal aftrekbaarOp het moment dat partners scheiden, zijn ze vaak toch nog tot elkaar veroordeeld. Dit komt doordat de meest verdienende…
Is kinderalimentatie fiscaal aftrekbaar?Is kinderalimentatie fiscaal aftrekbaar?Betaalde alimentatie is onder voorwaarden aftrekbaar van het inkomen. De betaalde kinderalimentatie is ook aftrekbaar, m…
Mijn partner gaat vreemd, moet ik alimentatie betalen?Na een echtscheiding kan de partner verplicht worden om alimentatie te betalen aan de ex-partner. Door een uitspraak van…

Reageer op het artikel "Alimentatieplicht"

Reacties

B. Koehorst, 31-01-2012 11:11 #4
Wanner het aantal jaren voor het betalen van partnerallimentatie terug gebracht zou worden naar b.v. vijf jaren, en reeds getekend heb dat we gaan scheiden, hoeveel jaren krijg ik dan nog in mindering?

Cin, 16-08-2010 10:40 #3
Mijn partner is 9 jaar geleden officieel gescheiden van zijn ex-vrouw. Dat is allemaal zoals het gegaan is, dus laten we dat voor wat het is. Nu heeft zij (al 9 jaar) een uitkering. Samen hebben ze 2 kinderen, waar wij (mijn man en ik) tot 2006 voor gezorgd hebben. De oudste dochter is het jaar 2008 ook bij ons in huis geweest. Nu is het zo dat mevrouw er sinds 8 jaar alles aan doet om ons uit elkaar te halen endaarvoor al het mogelijke uit de kast trekt.
Nu komen we dus op het punt van alimentatie, want dat wil zij graag hebben. Niet om het geld want financieel gaat zij er geen cent op vooruit, maar vooral om te zieken want als wij haar betalen dan hebben wij het tenminste niet!
Nu heeft zij vorig jaar een procedure gestart via haar advocaat om alimentatie te krijgen voor zichzelf en de twee kinderen. Vervolgens hebben wij de gemeente gebeld om door te geven dat ze daar mee bezig was, waardoor de gemeente zelf eerst een onderzoek heeft gedaan om draagkracht te berekenen. Daar kwam dus uit dat er geen draagkracht is. Tevens hebben we toen aangegeven dat zij al sinds jaar en dag een nieuwe partner heeft dus dat de partneralimentatie sowieso vervalt. Op een gegeven moment heeft onze advocaat opgemerkt dat zij haar macht misbruikt en haar duidelijk gemaakt dat als zij de procedure voortzet zij zelf ook zal moeten betalen aan de kosten. Dat wilde mevrouw natuurlijk niet dus is ze toen gestopt. Dikke pech voor ons, want aan de ene kant is er geen draagkracht maar we verdienen wel teveel om rechtbijstand te krijgen dus ons vakantiegeld ging op aan een advocaat. Nu zijn we 2 maanden verder en is mevrouw een nieuwe procedure gestart bij een andere advocaat. Kregen we afgelopen week dus een brief waarin staat dat als wij niet binnen 4 weken al onze gegevens verstrekken aan mevrouw, dat wij dan voor de rechter moeten verschijnen. Daarnaast stond er in dat mevrouw op de hoogte is van het feit dat zij de procedure zal verliezen, maar ons zal het geld kosten en zij zal dan op de hoogte zijn van onze inkomsten en uitgaven! Dat geloof je toch zelf niet?! Zij heeft toch helemaal het recht niet om onze gegevens allemaal te hebben, dat gaat haar toch helemaal niets aan?
Het kan toch niet zo zijn dat zij altijd maar op gemeentegeld nieuwe procedures kan starten, terwijl zij op de hoogte is van het feit dat zij deze zal verliezen? En wij zijn dan altijd maar de l*l die moeten blijven betalen voor iets wat we niet eens kunnen betalen? Kun je iemand op zo'n manier het leven zuur maken hier in Nederland?

Leny Bakker, 03-03-2010 13:35 #2
Vraag: Hoeveel jaren geldt de alimentatie.

Jules, 25-02-2010 12:22 #1
Ik ben 10 jaar geleden gescheiden en betaal nu middels beslaglegging op mijn salaris alleen nog alimentatie (Euro 324,-- p/m) aan mijn jongste dochter die in oktober 2009 18 jaar is geworden. Het geld wordt overgemaakt naar de rekening van mijn ex die overigens plotseling vorig jaar oktober is overleden. Mijn zoon maakt dit geld dan weer over aan mijn dochter. Nu is mijn dochter bij haar vriend gaan wonen sinds haar moeder is overleden. Ze studeert nog en krijgt inmiddel een uitwonende studiebeurs, werkt een aantal dagen per week terwijl haar vriend een eigen bedrijf heeft en ongeveer Euro 1500,-- netto per week verdient. Ze wonen nu in en halfvrijstaand huis in Hilversum en betalen hiervoor Euro 450,-- netto per maand(excl.energieko.). De moeder van haar vriend is van mening dat ik haar nog steeds moet betalen. Van de IB-groep kreeg ik een brief dat mijn eigen bijdrage Euro 0,00 is. Ik denk dat ze beide voldoende inkomen hebben en dat ik haar niet meer hoef te betalen. Ze moet de advocaat van mijn ex bellen om de alimentatie te stoppen maar heeft dat nog niet willen doen. Ik wil absoluut alleen maar de juiste dingen doen en me aan de wet houden maar ik denk dat er e.e.a. verkeerd wordt geinterpreteerd. Gaarne uw advies wat ik volgens u zou moeten doen. Alvast bedankt. vr.gr.

Infoteur: Teajay
Gepubliceerd: 22-01-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 4
Schrijf mee!