InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Delen we dezelfde mening van wat fysiek aantrekkelijk is?

Delen we dezelfde mening van wat fysiek aantrekkelijk is?

Is de beoordeling van fysieke aantrekkelijkheid een aspect wat per persoon verschilt of delen we allemaal dezelfde mening van wat mooi is en aantrekkelijk?

Functie van de media

De media leert ons al vanaf kind zijnde wat aantrekkelijke mensen zijn en leert ons dat de definitie van aantrekkelijkheid geassocieerd is met goedheid in mensen. De meest traditionele kinderschrijvers evenals de mensen die de karakters van de Disneyfilms bedenken hebben ons geleerd dat de karakters in de boeken en films qua uiterlijk op elkaar lijken. Zo hebben de karakters bijvoorbeeld allemaal smalle neuzen, grote ogen, gevormde lippen en slanke en/of atletische lichamen.

Criteria beoordelen aantrekkelijkheid

Aangezien we worden gebombardeerd met mediabeelden van aantrekkelijke personen is het niet geheel verrassend om te concluderen dat we eenzelfde pakket van criteria hanteren om schoonheid te definiëren. Meneer Cunningham heeft onderzoek naar deze criteria van aantrekkelijkheid gedaan. Hij heeft mannelijke collega's gevraagd om de aantrekkelijkheid van vijftig gefotografeerde vrouwen te beoordelen. Deze vrouwen zijn uit een jaarboek gekozen en uit een internationaal schoonheidsprogramma. Naar aanleiding van de beoordeling van deze gefotografeerde vrouwen heeft Cunningham het belang van de trekken in de gezichten in elke foto gemeten. Hieruit is gebleken dat zijn collega's de vrouwen aantrekkelijk vinden wanneer de vrouwen de volgende kenmerken in hun gezichten hadden: grote ogen, een smalle neus en kin, aanwezige kaaklijnen, hoge wenkbrauwen, grote pupillen en een grote glimlach. Andere onderzoekers die deze trekken niet in vrouwengezichten, maar in mannengezichten onderzochten kwamen uit op ongeveer hetzelfde belang van de genoemde trekken. Ze vonden in hun onderzoek dat de gezichten van mannen met grote ogen, aanwezige kaaklijnen, een grote kin en een grote glimlach aantrekkelijker werden gevonden dat mannen die deze trekken niet hadden.

"Babyface look"

Er is een overlap tussen de beoordeling van mannen en vrouwen. Zo bewonderen beide seksen namelijk grote ogen in de andere sekse (dit wordt gezien als een "babyface" uiterlijk omdat pasgeborenen grote ogen hebben in vergelijking met andere kenmerken van hun gezicht). "Babyface" trekken worden aantrekkelijk gevonden omdat ze gevoelens van warmte en opvoedingsgevoelens opwekken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de liefdevolle gevoelens die mensen hebben voor puppy's en baby's. Bovendien bewonderen beide seksen aanwezige kaaklijnen in de andere sekse. Dit is een trek die wordt gevonden in die gezichten die seksueel volwassen zijn. Hierbij is tevens gevonden dat de "babyface look" meer aantrekkelijk wordt gevonden bij de vrouw dan bij de man. Dit kan mogelijk worden verklaard doordat de schoonheid van de vrouw meer in verband wordt gebracht met kinderlijke kwaliteiten dan de schoonheid van de man.
© 2009 - 2019 Sanne1985, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is lichamelijke aantrekkelijkheid belangrijk?Hoe belangrijk is fysieke aantrekkelijkheid eigenlijk voor de eerste indruk die we van mensen krijgen?

Reageer op het artikel "Delen we dezelfde mening van wat fysiek aantrekkelijk is?"

Infoteur: Sanne1985
Gepubliceerd: 29-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!