InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Dating > Is lichamelijke aantrekkelijkheid belangrijk?

Is lichamelijke aantrekkelijkheid belangrijk?

Hoe belangrijk is fysieke aantrekkelijkheid eigenlijk voor de eerste indruk die we van mensen krijgen?

Veldexperimenten

Uit veldexperimenten waarin het gedrag van mensen werd bestudeerd is gebleken dat mensen voornamelijk kiezen voor de fysieke aantrekkelijkheid van andere personen. In een klassieke studie van W.W. Hatfield en haar collega's werden 752 eerstejaars studenten middels het uitvoeren van een steekproef ingedeeld voor een blind date voor een dansfeest die tijdens de introductieweek werd gehouden.

De koppels die via de steekproef werden samengesteld brachten gedurende de avond een paar uur dansend en kletsend door. Op het einde van de avond werden de afspraakjes geëvalueerd door het meten van het verlangen om de persoon nogmaals te ontmoeten. Uit de vele mogelijkheden die ertoe konden leiden dat de studenten nogmaals wilden daten (zoals bijvoorbeeld de intelligentie en de gevoeligheid als onderdeel van de persoonlijkeheid van de date) bleek de grootste winnaar de fysieke aantrekkelijkheid te zijn.

Andere onderzoeken

Naast deze bevinding bleek dat er geen groot verschil was tussen mannen en vrouwen op deze score van fysieke aantrekkelijkheid. Dit is een interessante bevinding aangezien uit vele onderzoeken is gebleken dat mannen en vrouwen even veel aandacht besteden aan fysieke aantrekkelijkheid van anderen en andere studies hebben aangetoond dat mannen fysieke aantrekkelijkheid belangrijker vinden dan vrouwen. Kortom: Van eenduidige bevindingen is geen sprake. Een meta- analyse (een analyse die tegelijkertijd kijkt naar de uitkomsten van vele studies) heeft aangetoond dat terwijl beide seksen fysieke aantrekkelijkheid van belang achten, dit belang voornamelijk bij mannen wordt gevonden. Dit verschil tussen mannen en vrouwen was echter wel groter wanneer de houding van mannen en vrouwen tegenover de date werd gemeten in plaats van het actuele, waarneembare gedrag. Het kan dus zo zijn dat het waarschijnlijk is dat mannen, meer dan vrouwen, zeggen fysieke aantrekkelijkheid belangrijk te vinden in een vriendschap/date of partner, maar wanneer het tot actueel, waarneembaar gedrag aankomt de reactie van mannen en vrouwen naar de fysieke aantrekkelijkheid van anderen meer gelijk is.

Recent onderzoek

Recent onderzoek gaat verder naar uitkomsten die aantonen dat mannen en vrouwen fysieke aantrekkelijkheid van even groot belang achten. Twee onderzoekers hebben zich op een belangrijk onderscheid gericht: ze vroegen mannen en vrouwen om hun verlangen naar 23 trekken (inclusief fysieke aantrekkelijkheid) in een potentiële sexpartner en in een potentiële huwelijkspartner te beoordelen. Mannen en vrouwen beoordeelden fysieke aantrekkelijkheid beiden als het grootste verlangen in een potentiële sexpartner. Alleen wanneer het kwam tot het beoordelen van de huwelijkspartner beoordeelden mannen fysieke aantrekkelijkheid als iets belangrijker dan vrouwen. In andere studies beoordeelden beide seksen fysieke aantrekkelijkheid als de meest belangrijke karakteristiek die seksueel verlangen uitlokt.

Heteroseksuelen en homoseksuelen

Tot slot is de krachtige rol van fysieke aantrekkelijkheid in aantrekkingskracht niet beperkt tot alleen heteroseksuele relaties. Wanneer homoseksuelen in een "blind date" onderzoek participeerden reageerden zij hetzelfde als de heteroseksuele mannen en vrouwen in de vorige studie: De fysieke aantrekkelijkheid van hun afspraakje was de grootste voorspeller van hun smaak voor hen.
© 2009 - 2019 Sanne1985, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is lichamelijke aantrekkelijkheid belangrijk?"

Infoteur: Sanne1985
Gepubliceerd: 29-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Dating
Schrijf mee!