InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Verschil mannen en vrouwen aan de top!

Verschil mannen en vrouwen aan de top!

Verschil mannen en vrouwen aan de top! Het is zo dat er in de Nederlandse top van bedrijven meer mannen dan vrouwen aanwezig zijn, waar ligt hierin de oorzaak? Allereerst is een belangrijke oorzaak de ingeburgerde verschillen tussen mannen en vrouwen waarin Hedy d’Ancona en haar feministische medestaanders toch maar weinig verschil hebben kunnen maken. Natuurlijk hebben zij al bereikt dat de vrouwen nu wel werken, maar toch draaien zij uiteindelijk op voor de zorg van de kinderen.

De mens als zoogdier

En dit is niet gek. Natuurlijk niet, wij, als mensen vergeten weleens dat we nu eenmaal zijn gemaakt om ons voort te planten. Wij blijven zoogdieren. En bij ons soort, de homo sapiens sapiens, is het zo dat het vrouwtje de kinderen baart en daar ook voor zorgt. Nu is dit wel een heel orthodoxe stellingname, maar toch blijkt het ook zo in de praktijk te werken. Een man is niet capabel om borstvoeding te geven, hoe graag hij dat ook zou willen.

De groep vrouwen die kinderen krijgen hebben dus al een groot “nadeel”, ten opzichte van de mannen die strijden voor dezelfde baan. Zij kunnen zich minder geven voor de baan, zelfs wanneer kinderopvang wordt gerealiseerd hebben zij toch vaak de zorg voor hun kinderen. Hier gaat nu eenmaal veel tijd in zitten. Een nadeel hebben betekend niet dat het ook onmogelijk is om dezelfde kwaliteiten te hebben of om gelijk te staan aan de man, maar in dit geval betekent het wel dat er vaak minder tijd is.

Zorgzaamheid van de vrouw

Dan nu, de groep vrouwen die geen kind hebben, zij behoren dan toch gelijk te staan aan de man: vaak dezelfde scholing, dezelfde kwaliteiten enzovoorts. Hier kan ook een extra voordeel van de vrouw aan toe worden gevoegd: de zorgzaamheid. Een man is over het algemeen gezien minder zorgzaam dan de vrouw. Ook dit komt door de verschillende biologische achtergronden die de twee sekses hebben. Deze kwaliteit kan uitstekend in het voordeel werken: zorgzame managers. Een zorgzame manager is vaak te herkennen in het participerend leiderschap, waarbij betere resultaten worden behaald in het bedrijf doordat de werknemers gemotiveerder blijken te zijn en initiatief tonen, zij zijn minder afhankelijk en kunnen meer zelfstandig werken doordat zij voelen dat er aandacht aan hen besteed wordt, het teamwork wordt bevordert en er is zeker minder agressie waar te nemen in de onderneming.

Autoritaire leiders

Gelijkheid, niet op het gebied van posities, maar vaak wel op de manier waarop er met elkaar omgegaan wordt. Een leider die denkt boven haar of zijn volgelingen te staan, zal op den duur ten val worden gebracht omdat deze autoritaire houding vaak niet succesvol blijkt te zijn. Bij de autoritaire leiderschapsstijl geeft de leider bevelen aan medewerkers over het te verrichten werk en de wijze waarop zij zich dienen te gedragen. De macht wordt hier als middel gebruikt om gezag uit te oefenen. De leider neemt zelf alle beslissingen en beschikt over alle bevoegdheden dienaangaande. De leider is vaak ook sterk gericht op het behalen van resultaat. Dat deze manier van leidinggeven vaak niet succesvol is, moge duidelijk zijn.

Conclusie

Het gaat uiteindelijk om de karaktertrekken van de manager die van belang kunnen zijn om de organisatie tot een succes te maken of juist te laten falen. Aangezien veel van deze trekken niet afhankelijk zijn van het geslacht van de manager, zal het mijns inzien weinig uitmaken of er nu een man of een vrouw de leiding heeft. Door de biologische verschillen onderling zijn er nu eenmaal wel trekken die bij het ene ‘’soort’’ overheersender zijn dan bij het andere. De ene keer werken zij wel in het voordeel, de andere keer niet. Er zijn verschillen tussen de man en de vrouw die hun positie in het bedrijf kan bepalen, maar deze verschillen gelden niet voor iedereen en of zij zeker een voordeel of nadeel zijn, valt ook nog te bezien.
© 2009 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verschil mannen en vrouwen aan de top!"

Infoteur: Aron
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!