InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > De effecten van feminisering in onze samenleving

De effecten van feminisering in onze samenleving

De effecten van feminisering in onze samenleving Welke gevolgen heeft feminisering voor onze maatschappij. Zal er minder oorlog komen als de vrouwen het nog meer voor het zeggen krijgen. Hadden we in 2008 geen creditcrisis gehad indien de dames de scepter zwaaiden bij de banken. En wat is het effect dat er bijna geen mannen meer voor de klas van de basisschool staan. Is hier geen behoefte aan masculinisering? Een ding is zeker: onbeschoft rijgedrag komt hoofdzakelijk bij mannen voor.

Vrouw deelt vaker de lakens uit

De participatie van vrouwen in de maatschappij in vergelijking met 50 jaar geleden is enorm. Mannen werden toentertijd uitsluitend door een herenkapper geknipt en in het verkeer werd er lacherig gedaan als er een vrouw achter het stuur zat. Je kunt nu geen bouwmarkt meer binnenlopen of je wordt omringd door vrouwelijk personeel, in deze van oorsprong mannenbolwerken. De toename van vrouwen in de politiek en rechterlijke macht gaat eveneens onverminderd voort, en in de zorg is momenteel één op de drie managers een vrouw. Om zomaar een paar voorbeelden te geven.

De effecten van de vervrouwelijking van de maatschappij, vaak positief en soms negatief, zijn groot.

In het verkeer

De positieve effecten van de vrouw in het verkeer worden het beste onderstreept door het feit dat gevaarlijk en asociaal rijgedrag in bijna alle gevallen door mannen wordt gepleegd. Agressiviteit is duidelijk geen vrouwelijke karaktereigenschap. Dat geldt ook voor het alcoholpromillage, want zo 'n 90% van de deelnemers aan het CBR-alcoholslotprogramma zijn mannen. Een "heer in het verkeer" is dus vaker een vrouw dan een man. Het enige dat mannen gemiddeld beter kunnen is het achteruit inparkeren en manoeuvreren van de auto.

Vrouwen voor de klas

Een groot punt van discussie is dat er vrijwel uitsluitend dames als leerkracht in het basisonderwijs zijn. Jongens zouden de dupe zijn van de vervrouwelijking in het basisonderwijs. Hun prestaties blijven achter volgens sommige deskundigen. Oorzaak o.a. omdat vrouwen het typische gedrag van jongens liever ontkennen, dan dat zij hen leren hun driften te beheersen. Doordat het aantal mannelijke leerkrachten in het onderwijs afneemt, ontbreekt het bij de jongens ook aan de noodzakelijke mannelijke rolmodellen. Overigens is deze vaak gehoorde mening (uit o.a. de Volkskrant van 15 apr. 2017) absoluut niet wetenschappelijk bewezen. Er klinken evenveel tegengeluiden, ook vanuit de mannelijke hoek, dat vrouwen voor jongens ook goede leerkrachten zijn.

Het gescheiden gezin

In het gevecht om de kinderen delft de man vaak het onderspit. Echtscheiding wordt in veruit de meeste gevallen door vrouwen aangevraagd. De kinderen worden in de meeste gevallen aan de moeders toegewezen. Buiten het huwelijk bepalen vrouwen wie zich de vader van hun kind mag noemen.

De rechterlijke macht

De opmars van vrouwen in de juridische beroepen betekent niet dat daarmee ook andere normen en waarden hun intrede doen. Zo is de rechtspraak blijkbaar niet veranderd door de instroom van vrouwen. De jurisprudentie geeft dat in ieder geval niet aan.

Het bedrijfsleven

Bedrijven doen er goed aan om in te haken op de feminisering van de maatschappij. Dat de rol van de vrouw steeds belangrijker wordt, blijkt uit vele uiteenlopende feiten. Zo zijn drie van de vier starters tegenwoordig vrouw, en is de eerste generatie vrouwen aan het werk die meer verdient dan hun vaders (meldt eYe, het Nederlandse blad over consumententrends, 2009).

Op naar een betere wereld?

Dit artikel pretendeert niet een volledige opsomming te geven van allerlei voors en tegens. Waar het om gaat is dat we er ons (mannen en vrouwen) van bewust zijn dat er zowel positieve als negatieve effecten aan feminisering kleven. De vrouwelijke invloeden op de maatschappij zullen in de toekomst naar verwachting leiden tot meer nadruk op waarden als: aandacht voor elkaar, contact, zorg, emotie en innerlijke groei. Maar als het gaat om de noodzakelijke bescherming van huis en haard, en verdediging tegen dictaturen zijn andere krachten nodig.

Wat zou het fijn zijn als, dank zij de oprukkende feminisering in onze wereld, de mensenrechten misschien wat minder vaak geschonden werden in de toekomst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Accountancy - de agency theorie en de legitimatietheorieAccountancy - de agency theorie en de legitimatietheorieVoor de bestaanrecht van accountants bestaan er een aantal theoriën. Twee van die theoriën wil ik gaan bespreken in dit…
NieuwetijdsonderwijsOnderwijs is een van de bouwstenen van onze maatschappij. Toch blijkt dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat.…
Goedkoop vliegen naar Marokko met Strategic AirlinesGoedkoop vliegen naar Marokko met Strategic AirlinesGoedkoop vliegen naar Marokko kan sinds 2011 met Strategic Airlines. Sinds het wegvallen van Amsterdam Airlines biedt de…
Relaxed achter het stuurRelaxed achter het stuurMenig man of vrouw kan de irritatie achter het stuur niet binnen houden en vloekt, wordt agressief of vertoont ander ong…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lightstargod, Pixabay
  • NH Dagblad
  • Volkskrant 15 april 2017
  • Google: "feminisering onderwijs"

Reageer op het artikel "De effecten van feminisering in onze samenleving"

Reacties

Ronald8, 11-11-2015 14:18 #2
Het is niet goed dat de samenleving feminiseert.
Het onderwijs wordt gedomineerd door vrouwen en het systeem is afgestemd op meisjes. Meisjes doen het beter in het onderwijs, niet omdat ze opeens meer talent hebben, maar omdat vrouwen voor de klas staan en het het onderwijs bepalen.
Dit het verstrekkende gevolgen voor de samenleving. Niet alleen gunstige effecten zoals een betere verhouding van vrouwen op invloedrijke posities, maar complete overname door vrouwen van beroepsgroepen zoals: gezondheidszorg, onderwijs en het juridische kant deel van de samenleving.
Voorts is het nut van de man behoorlijk afgenomen door technologische ontwikkeling (minder fysiek zwaar werk) en ook is de vruchtbaarheid van de man ernstig achteruit aan het gaan.
Nee ik ben geen voorstander van het terugdraaien van de klok. Stemrecht, zelfbeschikkingsrecht en onderwijs is bedoeld voor GELIJKE rechten en niet om het tij de andere kant te keren zoals NU aan de hand is.
Met name de ongelijke kansen van jongens in het onderwijs baart mij zorgen en met name de te verwachten onbewuste negatieve tegenreactie die dit met zich mee zal brengen.

Anthony Migchels, 19-08-2012 15:17 #1
Ik hou hier niet van en niet omdat ik een man ben, maar omdat het niet deugt.

Het is inderdaad waar dat mannen voor de meeste ellende in de wereld zorgen. Vrouwen zorgen op hun beurt voor enorm veel ellende thuis.

Bovendien zorgen mannen op hun beurt voor alle goede dingen in de wereld. Mannen zijn overal beter in, omdat ze zich beter kunnen concentreren.

Dat gedoe over vrouwen die meer dingen tegelijk kunnen, kun je beter samenvatten als: ze kunnen zich niet concentreren. Is er echt iemand die gelooft dat serieuze creativiteit of prestatie gepaard kan gaan met gezellig kletsen?

Infoteur: Robbie
Laatste update: 11-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Man/vrouw verschillen
Reacties: 2
Schrijf mee!