InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Het maagdenvlies

Het maagdenvlies

Het maagdenvlies verwijst naar de eerste geslachtsverkering met bloedingen tot gevolg maar wat is hier van waar?

Het maagdenvlies

Het maagdenvlies of hymen is eigelijk afgeleid van de Griekse myhologie (de god van het huwelijk). De meeste geloven dat dit een soort schermpje vormt in de vagina dat wordt doorbroken als de vrouw wordt gepenetreerd. Dit is echter niet waar. Het is eigelijk een sikkelvormig weefsel dat de schede omhuld. De functie van het maagdenvlies is om de inwendige genitaliën van de vrouw te beschermen tegen infecties. De opening is nog voldoende groot om het menstruatiebloed door te laten.

Maagden moeten bloeden?

Dit weefsel kan bij de eerste vrijpartij scheuren en eventueel bloeden omdat het de vagina nauwer maakt. Maar dat wil niet zeggen dat er altijd bloed bij te pas komt. Zelfs bij de meeste vrouwen zal dit niet gebeuren als je ontspannen bent en de vagina vrij vochtig is. Met andere woorden een maagd hoeft niet te bloeden of pijn te hebben. Een dokter of gynaecoloog kan in principe niet met 100% zekerheid zeggen of er sexueel contact geweest is of niet. Hij kan wel zien welke structuur het hymen heeft. Deze kan glad of gekarteld zijn maar dit geeft geen aanwijzingen. Er zijn ook vrouwen die zelfs geboren worden zonder hymen of waardat het hymen volledig dichtgegroeid is. In dat laaste geval kan het menstruatiebloed niet wegvloeien en moet het maagdenvlies chirurgisch gescheurd worden.

Geloofsovertuigingen

Sommige culturele of geloofstradities eisen een bloedend maagdenvlies tijdens de huwelijksnacht, maar zoals ik hierboven reeds vermeld heb, moet je reeds "geluk" hebben dat het voorvalt. Sommige gebruiken dan bloed van een kip of prikken in de vinger om toch maar wat bloed op het laken te krijgen. Sommige nemen drastischere maatregelen en gaan over tot een hertelcorrectie van het hymen.

Hersteloperatie

Standaard hersteloperatie

De ingreep gebeurt onder lokale of algehele verdoving. Het heeft ongeveer een week nodig om helen. Tijdens deze ingreep worden de het weefsel met behulp van een draad strakker getrokken tot het weer een mooie ronde vorm heeft. Deze ingreep geeft geen zekerheid op bloeding. Sommige gaan nog verder en laten met behulp van een laser het hymen zo aanpassen dat er enkel nog een kleine opening overblijft en zo de kans op bloedingen sterk verhoogd.
Kostplaatje: 1700 EUR - 2000 EUR

Extreme vormen van correctie

Is er weinig of geen hymen aanwezig, dan gaan sommige vrouwen over naar drastischere maartregelen. Je kan dan kiezen voor:

Alloplant (middelgrote ingreep) bij weinig hymen
Hierbij wordt er biomateriaal in de schede gebracht die gelijkt op een hymen. Dit is een tijdelijke oplossing en wordt uitgevoerd kort voor de huwelijksnacht.
Kostplaatje: 2000 EUR - 2400 EUR

Vaginaplastiek (grote ingreep) geen hymen (dagopname onder volledige verdoving)
Hierbij wordt het vagina-epitheel los gemaakt en aan lekaar gehecht voor het bekomen van een hymen. Hier is wel een hertelperiode nodig vooralleer er sexueel contact mag optreden.
Kostplaatje: 2500 EUR - 2700 EUR

Waar kan ik een correctie laten doorvoeren?

Vooreerst dien je naar de huisdokter te gaan. Daar volgt er een eerste gesprek. Deze zal je doorverwijzen naar de gynaecoloog. Daar wordt er beslist of de ingreep dan doorgaat of niet. Die verwijst je door naar één van de velen ziekenhuizen waar je de ingreep kan laten doorvoeren.
Gerelateerde artikelen
Hymen correctie (maagdenvlies herstellen)Hymen correctie (maagdenvlies herstellen)In sommige culturen wordt er er veel waarde gehecht aan bloed bij de ontmaagding, als teken van kuisheid. Een deel van d…
Help, hoe kom ik aan een maagdenvlies?Help, hoe kom ik aan een maagdenvlies?Uit onderzoek is gebleken dat er nog veel mannen uit middellandse zeegebieden zijn die het belangrijk vinden dat hun aan…
Aangeboren genitale afwijkingen bij de vrouwHoewel aangeboren genitale afwijkingen bij de vrouw zelden voorkomen, komen ze wel degelijk voor. Een genitale afwijking…
Gezondheid: De vaginaGezondheid: De vaginaEr valt veel over te zeggen en er is veel over bekend, maar er is ook nog veel onwetendheid of een verkeerde beeldvormin…
Kinderspelletjes voor verjaardag of andere feestenGeen ervaring met het geven van verjaardag feestjes? Hier vind je allerlei leuke spelletjes die je kan doen op kinderfee…
Bronnen en referenties
  • Wellness Kliniek, 2007

Reageer op het artikel "Het maagdenvlies"

Reactie

Brishna, 30-11-2010 12:20 #1
Hoi, ik heb gelezen over: een laser het hymen zo aanpassen dat er enkel nog een kleine opening overblijft en zo de kans op bloedingen sterk verhoogd. Kostplaatje: 1700 EUR - 2000 EUR. Mijn vraag is waar kan ik dat doen?

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 06-02-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!