InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Trouwen in het buitenland, hoe regel je dat?

Trouwen in het buitenland, hoe regel je dat?

Trouwen in het buitenland, hoe regel je dat? Wanneer je wilt trouwen en geen zin hebt in een groot familiefeest, maar liever kiest voor iets romantisch met zijn tweeën, is trouwen in het buitenland misschien wel iets voor jou. Dit is geschikt voor ieder budget en je kan dat zelf regelen, maar ook van A tot Z laten regelen door een gespecialiseerd reisbureau. Kiezen voor trouwen in het buitenland, is kiezen voor een huwelijksfeest met heel veel mogelijkheden van trouwen op het strand tot trouwen in een kasteel. Alles is mogelijk.

Symbolisch trouwfeest of trouwen voor de wet

Je kan er voor kiezen om symbolisch te trouwen in het buitenland, maar trouwen voor de wet in het buitenland is ook mogelijk. Vaak zijn er in dat geval van tevoren wat documenten nodig. Het gaat dan meestal (afhankelijk van het land) om een afschrift van de geboorteakte en een verklaring over je burgerlijke staat (ook wel verklaring van huwelijksbevoegdheid genoemd) en indien gescheiden een afschrift van de echtscheidingsakte.

Terug in Nederland moet dit wettelijk in het buitenland gesloten huwelijk geregistreerd worden in de BasisRegistratie Personen (BRP). Hier heb je de huwelijksakte voor nodig, een afschrift van de geboorteakte en een kopie van het paspoort van allebei. Je dient dan een verzoek tot inschrijving in bij de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag (afdeling Landelijke Taken), niet bij je eigen gemeente. Het duurt meestal ongeveer zes weken voordat de akte is ingeschreven, maar soms kan de wachttijd oplopen tot zes maanden. Dit is afhankelijk van het land waar het huwelijk heeft plaatsgevonden.

Gespecialiseerde reisbureaus

De meeste gespecialiseerde reisbureaus nemen je al het regelwerk uit handen. Zij zorgen voor een wettelijke ceremonie in het buitenland en inschrijving van het huwelijk in Nederland. Bij deze bureaus kan je kiezen uit verschillende bestemmingen waarbij naast de ceremonie zowel de reis als het verblijf door het reisbureau verzorgd worden. Vaak betreft het hier een volledig verzorgde trouwdag, waarbij de trouwlocatie wordt gedecoreerd met de bloemen van je keuze, passend bij het bruidsboeket. Er is muziek, een fotograaf, een huwelijksdiner, champagne en een bruidstaart, een ambtenaar van de burgerlijke stand en indien gewenst worden er getuigen geregeld. Het kan natuurlijk ook dat je familie en/of vrienden meeneemt om getuige te zijn bij het huwelijk.

Zelf regelen

Wanneer je het huwelijk zelf wilt regelen, moet je contact opnemen met de ambassade van het betreffende land of direct met de buitenlandse instantie die het huwelijk gaat voltrekken. Zij zijn op de hoogte van de regels die op het huwelijk van toepassing zijn. Vraag in ieder geval na welke documenten nodig zijn, of er van tevoren ondertrouw geregeld moet worden of dat er een trouwvergunning nodig is en of je na het huwelijk direct een trouwboekje en legale huwelijksakte ontvangt.

Getuigen

Verdiep je voor het huwelijk eerst in de regels van het land betreffende getuigen. Wanneer je dit regelt via een gespecialiseerd reisbureau krijg je van hun vaak de benodigde informatie, maar wanneer je dit zelf regelt is het wel belangrijk hier op te letten. In de Dominicaanse Republiek is het bijvoorbeeld verboden om familie te laten getuigen en in Curaçao heb je maar liefst zes getuigen nodig.

Huwelijkscadeaus

Wanneer je familie en vrienden laat overkomen om samen in het buitenland het huwelijk te vieren is het handig om van tevoren aan te geven dat je terug in Nederland nog een receptie of huwelijksshower organiseert. Op deze datum kunnen de gasten hun cadeautjes geven. Wanneer ze meegenomen worden naar het buitenland en daar gegeven worden, kan het weleens lastig (en duur) worden om ze ook weer allemaal mee terug naar huis te nemen.

Plan op tijd

Een huwelijk in het buitenland regelen kost tijd, ook wanneer dit gaat via een gespecialiseerd reisbureau. Reken erop dat dit toch wel drie maanden kan duren. Wil je sneller trouwen? Dan kan je natuurlijk naar Las Vegas gaan en daar bij het Marriage License Bureau een trouwvergunning ophalen, waarna er gekozen kan worden uit één van de 49 locaties (in 2016) in Las Vegas om te trouwen.
Gerelateerde artikelen
Hoe gaat het trouwen in het buitenland?Hoe gaat het trouwen in het buitenland?Trouwen in het buitenland is voor sommige mensen noodzaak, maar voor velen een droom die uitkomt. Trouwen op de locatie…
Trouwen en wat eraan vooraf gaatTrouwen en wat eraan vooraf gaatTrouwen is een belangrijke gebeurtenis in het leven en gaat niet zomaar. Er gaan voor de huwelijksvoltrekking nog de nod…
Stichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandStichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandWonen in het buitenland is het voor Nederlandse kinderen niet gemakkelijk om de Nederlandse taal bij te houden. In het b…
Buitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuurBuitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuurWonen in het buitenland met jonge kinderen betekend een hoop geregel. Ook het onderwijs voor deze Nederlandse kinderen i…
Spaarrekening openen in het buitenlandVeel spaarders storten hun spaargeld op een spaarrekening in het buitenland, omdat de rente daar doorgaans hoger is dan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gellinger, Pixabay
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/vraag-en-antwoord/trouwen-of-geregistreerd-partnerschap-sluiten-in-het-buitenland
  • https://www.extravacanza.nl/bestemming.php?dest=14
  • http://www.trouwen-in-amerika.nl/nl/vegas.html

Reageer op het artikel "Trouwen in het buitenland, hoe regel je dat?"

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 17-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!