InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Wat voor relatiemateriaal ben jij?

Wat voor relatiemateriaal ben jij?

Wat voor relatiemateriaal ben jij? Strikt genomen zijn mensen, en dit is absoluut met alle respect, een soort “kuddedieren” en willen de meeste mensen ergens bij horen. Zo ook het hebben van een relatie en of dit nu vanuit een monogame invalshoek is of niet, de meeste mensen willen niet alleen zijn en blijven. Dat zegt overigens nog niets over het gegeven of je wel relatiemateriaal bent. Ofwel, ben je geschikt voor een relatie? Dit heeft met allerlei aspecten te maken. Hoe werkt dat?

De natuur

Het gegeven om seksueel tot een ander aangetrokken te zijn, hebben we allemaal in ons. Het is de natuur om ons voort te planten en dan bij voorkeur in een stabiele omgeving met een sterke partner. De kans op gezond nageslacht wordt zo vergroot. Daar hoeven we niet veel voor te doen, dit gaat vanzelf. De meeste mensen geven hier vervolgens ook gevolg aan.

Toevoeging

Gaandeweg de jaren wordt die drang kleiner (en/of hebben we al het nageslacht) en wat je dan in een partner zoekt is iets anders. Je wilt je op je gemak voelen, je hebt je leven al (deels) vormgegeven en een toevoeging (om het nog leuker te maken) kan van substantieel toegevoegde waarde zijn.
Een ander kan je leven niet goed maken, dat moet je zelf doen. Dat heef te maken met eigenwaarde, hoe je in je vel zit, ben je een tevreden mens etc.

Daarbij moet gezegd worden dat er ook genoeg mensen geen relatie (meer) aan willen gaan. Ze hebben het goed, met bijvoorbeeld een prima vriendenkring. En als het om seks gaat, hoef je niet per se een vaste relatie te hebben.

Type in een relatie

Als je op het standpunt staat dat je niet alleen verder wil, dan gaat het vervolgens om wat voor type mens ben je, teneinde een goede match te maken.

Een ultieme intieme relatie

Degene die wacht op die ultieme intieme relatie, kan mogelijk te hoge verwachtingen hebben. Wat weer tot gevolg kan hebben dat je teleurgesteld wordt. Mogelijk ben je niet goed genoeg, althans zo ervaart menigeen het en is het op voorhand gedoemd te mislukken. “Zie je wel…” is bij dit type mens een veel gehoorde term.

Lekker in je eentje

Je hebt het prima zo en je bent een onafhankelijke ziel. Dit wil je ook in de ander zien. Maar deze moet dan ook wel aan je maatstaven voldoen en als dat niet het geval is – wat al snel kan gebeuren – kan dit leiden tot terughoudend gedrag. Je stelt je op dat moment niet echt open.

Bron: Ben Kerckx, PixabayBron: Ben Kerckx, Pixabay
Gemakkelijk intieme relatie aangaan
Je gaat gemakkelijk een relatie aan en hebt geen problemen met enige vorm van afhankelijkheid. Het woord verlatingsangst komt niet in je woordenboek voor. Je bent zelfverzekerd en durft je in een relatie kwetsbaar op te stellen. In deze vorm zal je het gemakkelijkst de voldoening die je in een relatie zoekt, eruit halen.

Lastig een relatie aangaan

Je hebt moeite een relatie aan te gaan en dit is niet gebaseerd op het gegeven dat je het ook niet wilt, maar je bent bang. Bang om de rug toegekeerd te krijgen, je bent niet goed genoeg, je hebt een ernstige afwijzing in het verleden meegemaakt (dit hoeft niet per se een partner te zijn).

Leerproces

Tijd heelt alle wonden en tot op zekere hoogte is dat ook zo. Maar niet altijd, want als je in je jeugd verlaten bent (bijv. bij het overlijden van een ouder), dan kan je getekend zijn voor het leven en zal je actief aan de slag moeten om het proces te keren. De waarden in het leven leren herkennen. Wat is echt belangrijk in het leven.

Hierbij zet de een de stappen zelf, eventueel met wat hulp van goede vrienden, en de ander heeft bijvoorbeeld de hulp van een psycholoog nodig. Maar het gaat er altijd om dat je leert van hetgeen er aan vooraf gegaan is. Kijk altijd even terug, ervaar (nogmaals) wat er is misgegaan en kijk hoe je van die fouten kunt leren. Er is natuurlijk ook van alles over de ander te zeggen, maar houdt het altijd dicht bij jezelf.
Kijk naar je eigen gedrag en let op zaken als:
  • Heb ik een realistische voorstelling van zaken gemaakt?
  • Heb ik het een kans gegeven (of snel vervallen in “zie je wel…”)?
  • Heb ik me volledig gegeven aan die ander?
  • Durfde ik te vertrouwen op die ander en stelde ik me kwetsbaar op?

Gemakkelijk is het eigenlijk nooit, want het gaat altijd samen met pijn. Maar door er doorheen te gaan én eerlijk naar jezelf te zijn, heb je meer kans van slagen voor een eventuele volgende relatie.

Tot slot

Het is niet altijd gemakkelijk en relaties kunnen bij het opbreken nu eenmaal pijn doen. Als je daar omheen wilt, dan zal je ze moeten vermijden. Maar ja, is dat een volledig en volwaardig leven? Alleen zijn omdat het je vrije keuze is, is een. Echter, als het om andere redenen is, is het altijd goed jezelf weer eens tegen het licht te houden. Al dan niet met externe hulp.
Gerelateerde artikelen
Kenmerken van een sterke en goede relatieKenmerken van een sterke en goede relatieWat zijn de kenmerken van een goede relatie? Hoe herken je een goede relatie? Wanneer is een relatie sterk en niet kapot…
Schulden van een ex partnerSchulden van een ex partnerHeel simpel gesteld ontstaan schulden doordat er teveel wordt uitgegeven. Zodra de uitgaven de inkomsten overstijgen ont…
Tips om je relatie sterker te makenTips om je relatie sterker te makenGaat je relatie niet zoals jij gewild had? Beschouw je jullie relatie als zwak? We zijn vaak erg druk bezig met ons eige…
De do's en don'ts om je open relatie te laten slagenDe do's en don'ts om je open relatie te laten slagenEen open relatie. Het is een term die je wellicht eens hebt gehoord. In je omgeving of op de televisie. Wat is een open…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bngdesigns, Pixabay
  • Healthy Magazine, De Tuinen; nr. 1
  • http://www.aantrekkingskracht.com/geen-relatie-beginnen-1
  • http://www.idee-pmc.nl/relaties/relaties_aangaan.html
  • Afbeelding bron 1: Ben Kerckx, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat voor relatiemateriaal ben jij?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 25-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!