InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Een spannende relatie behouden: tips

Een spannende relatie behouden: tips

Een spannende relatie behouden: tips Na verloop van tijd dreigt er wat sleur te komen in jullie relatie. Jullie voeden de kindjes op en slaan zich bochtig een weg door het hectische leven. Het risico bestaat dat jullie elkaar wat uit het oog verloren zijn. Stiekem snakken jullie ook naar de beginperiode van jullie relatie waarin spanning bijna dagelijkse kost was. Het woord “sleur” komt zomaar op jullie af en eigenlijk willen jullie het niet. Wees vooral jezelf in je relatie en durf elkaar te verassen met een leuke activiteit. Of doe eens iets gek waar jullie ongelooflijk kunnen van genieten. Stap voor stap zal jullie spannende relatie van weleer terug opborrelen.

Verras elkaar op regelmatige basis

Niets zo leuk als eens verrast te worden door je partner. Af en toe de dagelijkse routine doorbreken kan wonderen doen. Het is zo vanzelfsprekend om elke avond televisie te kijken. Laat de televisie eens uit en concentreer je op een gesprek met je partner. Vraag aan je partner wat hij of zij eens heel graag zou doen en wat hij of zij echt spannend zou vinden. Dit kunnen zelfs heel eenvoudige dingen zijn zoals eens heel vroeg naar bed gaan. Of heel eenvoudig eens samen de kleerkast opruimen en kijken welke kleren je nog passen. Tracht zelf de eerste te zijn om je partner te verrassen en denk niet voortdurend: “Ik wacht wel tot mijn partner initiatief neemt”. Permanent alles samen ondernemen is echter ook geen gezonde relatie. Tijd maken voor je eigen vrienden moet zeker en vast kunnen en deze gesprekken verrijken je horizonten. Op deze manier kan je je partner ook vertellen wat er tijdens deze gesprekken met vrienden werd verteld en verrassen jullie elkaar op deze manier.

Laat zien dat je klaarstaat voor je partner

Zorg dat jullie er zijn voor elkaar en tracht diepgang in jullie relatie te krijgen. Vraag ‘s avonds na jullie werkactiviteit hoe het was op het werk. Vraag eventueel of je partner nog tevreden is op het werk en of het eventueel tijd is voor iets nieuws. Tracht je partner te helpen met het zoeken naar een nieuwe baan. Zo zijn jullie samen bezig elkaar te helpen. Op deze manier groeien jullie terug naar elkaar toe. Indien jullie mama en papa zijn geworden moeten jullie de aandacht proberen te verdelen. Naast het mama en papa-zijn hebben jullie ook nog een rol als partners van elkaar. Ook de openheid over je relatie en de dingen durven te benoemen die niet goed lopen, maakt op termijn heel wat nieuwe en spannende ideeën los. Door over jezelf te vertellen en wat je hierbij voelt, worden gevoelige snaren geraakt en zijn jullie heel “close” met elkaar aan het communiceren. Elkaar goed begrijpen en aanvoelen is erg belangrijk in een gezonde relatie.

Praten moet je blijven doen

Blijf niet zitten met opgekropte gevoelens of ruzies die niet uitgepraat geraken. Kies resoluut voor een gesprek met je partner, ook al is dat niet altijd even gemakkelijk. Op termijn leidt dit tot absolute non-communicatie en groeien jullie heel erg ver van elkaar weg. Tracht je ook niet in de plaats te zetten van je partner en zijn of haar gedachten in te vullen. Vermijd absoluut de gedachten van “Mijn partner zal al moe zijn “ of “Hij doet dat toch niet graag”, terwijl je partner absoluut het omgekeerde wil zeggen en een inspanning wil doen om de “sleur” te doorbreken. Laat als partner duidelijk verstaan aan de andere wat je graag wil.

Andere tips voor een spannende relatie

  • Blijf je uiterlijk goed verzorgen. Beide partners zijn er toch wel gevoelig voor dat de andere er fris, modern en goed gekleed uitziet. Uiteraard is het spannender om je partner in een mooie en uitdagende kledij te zien dan dat men zich niet meer verzorgt.
  • Respect is voor vrouwen heel belangrijk. Een man die geen respect toont voor de gevoelens van zijn vrouw, vangt heel vaak bot als men samen iets wil doen. Respect is één van de sleutels van een gezonde relatie.
  • Ga er niet vanuit dat het altijd spannend moet zijn in jullie relatie. Af en toe genieten van de “gewone dingen des levens” hoort er nu eenmaal bij. En vaak wordt gezegd dat kunnen genieten van de kleine, onbelangrijke dingen in het leven de basis vormen van een succesvolle liefdesrelatie.
Gerelateerde artikelen
Tips tegen relatiesleurTips tegen relatiesleurIedereen die al langere tijd een relatie heeft kent het wel. De sleur in je relatie. In het begin zijn jullie verliefd e…
Haal de sleur uit je liefdesleven!Haal de sleur uit je liefdesleven!Zit de sleur in je leven? Waaraan kan dit liggen? Hoe haal je de sleur weer uit je leven? Dat hoeft niet heel moeilijk t…
Tips voor een goed sekslevenWat er tussen de lakens afspeelt is belangrijk. Het liefdesleven is heel goed in een gezonde relatie, de moeite waard om…
Hoe haal je je relatie uit haar sleur?Hoe haal je je relatie uit haar sleur?In het begin van een relatie gaat alles koek en ei, alles is leuk. Langzaamaan raken jullie gewend aan elkaar en de verl…
Tips voor een beter seksleven tijdens je relatieTips voor een beter seksleven tijdens je relatieEen goed lopende relatie is niet altijd rozengeur en maneschijn. Het is belangrijk om de passie levend te houden in je r…
Bronnen en referenties
  • Manners.nl, http://www.manners.nl/8-tips-om-je-relatie-spannend-te-houden/, 25 januari 2015
  • Gezondheidsnet.nl, http://www.gezondheidsnet.nl/verbeter-je-relatie/zo-houd-je-je-relatie-spannend, 25 januari 2015
  • Relatieproblemeoverwinnen.nl, http://www.relatieproblemenoverwinnen.nl/5-tips-om-je-relatie-spannend-en-hartstochtelijk-te-houden/, 25 januari 2015
  • Trendystyle.net, http://www.trendystyle.net/psyche/relatie.html, 25 januari 2015

Reageer op het artikel "Een spannende relatie behouden: tips"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!