InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Als je ex hertrouwt

Als je ex hertrouwt

Ook al ben je al langere tijd uit elkaar, en ben je misschien zelf opnieuw getrouwd inmiddels, kan het een raar idee zijn als je ex opnieuw trouwt. Door de nieuwe partner van je ex kunnen er dingen veranderen, zeker als er kinderen in het spel zijn. Dit betekent dat jouw kinderen een stiefvader of stiefmoeder erbij krijgen, en dat het contact met je ex misschien anders gaat worden.

Een raar idee

Als je ex aankondigt dat hij of zij opnieuw gaat trouwen, kan dit gemengde gevoelens bij je oproepen. Ook al zijn jullie een tijd uit elkaar, kan het toch ineens voelen alsof jouw plek nu definitief door een ander wordt ingenomen. Misschien heb je stiekem een beetje leedvermaak, omdat jij weet met welke "slechte eigenschappen" van je ex, deze nieuwe huwelijkspartner te maken zal krijgen. Je kunt je afvragen of, als je een normaal of zelfs vriendschappelijk contact hebt met je ex, dit misschien anders zal worden door dit huwelijk. Als je kinderen geregeld een weekend bij je ex zijn, gaat de nieuwe partner hier dus ook een rol in spelen.

Kennismaken

Als je op voet van oorlog leeft met je ex, en jullie hebben geen kinderen, zul je waarschijnlijk niet rechtstreeks horen dat er een huwelijk gaat komen. Misschien krijg je het nieuws dan via kennissen of vrienden, en kan het je niet zoveel schelen eigenlijk. Als je wel een redelijk, of goed contact hebt met je ex, zul je misschien wel een uitnodiging krijgen om kennis te maken met de nieuwe partner. Als je samen met je ex kinderen hebt, en er een weekendregeling is, zul je het wellicht echt belangrijk vinden om de nieuwe partner te leren kennen. Deze zal dan een deel van de zorg voor jouw kinderen op zich nemen, en je zult terecht willen weten "wat voor vlees je in de kuip hebt".

Jaloezie

Als je doorgaans een goed contact hebt met je ex, en misschien na een tijd zelfs vrienden bent geworden, kan de nieuwe partner hier minder enthousiast over zijn. Hij of zij kan jou zien als een bedreiging, en zal misschien willen dat je ex meer afstand gaat nemen van jou. Als je er allebei lang over hebt gedaan, voordat er weer een beter contact mogelijk was tussen je ex en jou, kan de reactie van de nieuwe partner daar een flinke domper op zetten. Als je uiteindelijk weer een goed contact hebt met je ex, kan dat een beetje voelen als toch een "happy end", en dat wordt je dan weer afgepakt. Belangrijk is wel dat er gepraat kan blijven worden over de kinderen, en dat er overleg mogelijk blijft als er problemen zijn.

Stiefvader of stiefmoeder

In sprookjes en verhalen worden stiefmoeders en soms ook stiefvaders vaak afgeschilderd als boosaardige wezens. Dit hoeft natuurlijk in werkelijkheid helemaal niet zo te zijn, maar het blijft vaak een lastig fenomeen om mee om te gaan. Deze stiefmoeder of vader heeft misschien ook zelf kinderen uit een vorige relatie, en het zou kunnen dat jouw kinderen daar ook mee om moeten gaan. In de praktijk blijkt dat samengestelde gezinnen nou niet de meest makkelijke zijn, en een ieder vindt zijn eigen kinderen toch vaak het belangrijkst. Soms is er een schema waarin het ene weekend de kinderen van de een, en het andere weekend de kinderen van de andere partner komen. Toch zal het ook voorkomen, bijvoorbeeld in de schoolvakanties, dat zowel zijn als haar kinderen er zijn, en in het gunstigste geval is het dan gezellig.

Praten met je ex

Als het niet mogelijk is om openlijk met je ex te praten als er problemen ontstaan voor je kinderen, doe dat dan desnoods buiten de nieuwe partner om. Bel je ex mobiel, of op een moment dat je zeker weet dat de partner er niet is, en maak duidelijk dat je voor de kinderen contact moet kunnen hebben. Natuurlijk heeft de nieuwe partner alle recht op een gelukkig leven met je ex, maar het belang van je kinderen gaat voor alles.

Lees verder

© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Als je ex hertrouwt"

Infoteur: Tonny548
Gepubliceerd: 05-03-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Ex-partner
Schrijf mee!