InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Scheiding - levensverzekering op leven ex-partner afsluiten

Scheiding - levensverzekering op leven ex-partner afsluiten

Scheiding - levensverzekering op leven ex-partner afsluiten De meeste mensen hebben een uitvaartverzekering, maar is dat voldoende bij overlijden? In veel gevallen is er de noodzaak om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. U moet ook stil staan bij de financiële gevolgen van het overlijden van uw ex-partner. Vaak wordt er te weinig stil gestaan bij de financiële gevolgen van het overlijden. Een uitvaartverzekering draagt de kosten van de uitvaart, maar de financiële gevolgen van een overlijden gaan veel verder. Partners die een huis kopen worden door de bank verplicht om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Voor huurders ontbreekt deze verplichting, maar toch is het ook voor deze groep verstandig om een uitkering bij overlijden te verzekeren. Na een echtscheiding kan het slim zijn om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Bij overlijden stopt namelijk de partneralimentatie en de kinderalimentatie.

Verschil tussen uitvaartverzekering en een overlijdensrisicoverzekering

Een uitvaartverzekering is een dure verzekering. Dit wordt veroorzaakt doordat deze verzekering gegarandeerd tot uitkering komt. De polis kent namelijk een levenslange dekking. Dit is niet het geval voor de overlijdensrisicoverzekering. Deze verzekering keert uitsluitend uit bij overlijden vóór de einddatum van de verzekering. Verzekeraars hanteren vaak een einddatum van 70 tot maximaal 75 jaar. In het geval de verzekerde leeft op de einddatum, vervalt de verzekering zonder een uitkering te verrichten. U betaalt dus premie om het risico van het overlijden af te dekken.

Het overlijdensrisico is goedkoop te verzekeren

De premie die verzekeraars vragen voor een overlijdensrisico is in de jaren tot 2013 sterk gedaald. De verzekeraar verwerkt minder kosten in de polissen. In zes jaren tijd is de premie met gemiddeld 60% gezakt. Een niet rokende 40-jarige man betaalt voor het verzekeren van 50.000 op zijn leven aan premie per maand: 6 tot 7 per maand. Hierbij is uitgegaan van een looptijd van 20 jaren.

Een overlijdensrisicoverzekering afsluiten op het leven van ex-partner

Na het verbreken van het huwelijk blijven de voormalige partners vaak financieel aan elkaar verbonden. Dit kan zijn door een gezamenlijke woning, door alimentatieverplichtingen, maar ook door de gezamenlijke kinderen. In veel gevallen is het verstandig om stil te staan bij de financiële gevolgen van overlijden van de ex-partner. De gezamenlijke woning die nog niet verkocht is of overgedragen op één van de twee partners, vormt vaak geen probleem. Beide eigenaren van het huis hebben waarschijnlijk ook een overlijdensrisicoverzekering op hun leven afgesloten. De financiële gevolgen voor de partneralimentatie en de kinderalimentatie ligt anders.

Hoe hoog moet het verzekerd bedrag zijn?

Bij het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering op het leven van de ex-partner is het lastig om te bepalen hoe hoog het verzekerd bedrag moet zijn. De doelstelling moet niet zijn om de kosten volledig op te vangen, maar er moet in ieder geval een bedrag vrij komen om de eerste jaren de financiële gevolgen op te vangen. De hoogte van het verzekerd bedrag zal ook afhankelijk zijn van de kosten van de verzekering.

Let op de begunstiging en de premieplichtigheid

Het is belangrijk om advies in te winnen over de manier van afsluiten van de verzekering. De begunstiging moet zo worden geformuleerd dat het doel niet voorbij wordt geschoten. Voor de successierechten kan de verschuldigdheid van de premie van doorslaggevend belang zijn. Goed advies kan een hoge belastingheffing voorkomen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Scheiding - levensverzekering op leven ex-partner afsluiten"

Reactie

Rob van Leeuwen, 23-02-2018 15:24 #1
Vraag: Zijn er normen/regels omtrent de voorwaarden voor het afsluiten van een overlijdensrisico verzekering op het leven van een ex-partner. Met name het verzekerd bedrag en looptijd? Kan/mag dit onbegrensd zijn?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-10-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!