InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Valkuilen in een langdurige relatie: aandacht is de sleutel!

Valkuilen in een langdurige relatie: aandacht is de sleutel!

Valkuilen in een langdurige relatie: aandacht is de sleutel! Je partner heeft het idee dat jullie meer en meer uit elkaar groeien. Wat zijn de valkuilen in een langdurige relatie en wat zijn een beetje de algemene relatietips om een langdurige relatie in stand te houden? Relatieproblemen ontstaan vaak door een gebrek aan aandacht voor elkaar. Als je signalen krijgt van je partner dat deze de relatie slecht vindt dien je er alles aan te doen op de relatie te verbeteren.

Een van de belangrijkste relatietips: geef aandacht

Je hoeft niet de hele achter je vriendin/partner aan te lopen maar iedere avond een uurtje kwaliteitstijd is wel het minimum. Kruip niet iedere avond meteen na het avondeten achter de computer of de game-console. Dit is eigenlijk wel een van de belangrijkste relatietips: toon oprechte aandacht. Vraag haar hoe haar dag was en geef haar oprechte aandacht. Ook al werkt ze niet en zit ze werkloos thuis dan heeft ze toch de behoefte om te praten over haar gedachten en belevenissen. Als je 's avonds zo moe bent dat je geen oprechte belangstelling meer kunt opbrengen voor je partner dan doe je iets fout.

Relatie verbeteren: praten over je werk

Je hebt vast belangrijk werk. Probeer thuis echter ook eens over iets anders dan je werk te praten. Praat over gezamenlijke interesses of vrienden. Informeer hoe het met haar ouders gaat. Bezoek eens gezamenlijk vrienden en familie. Verdeel je energie een beetje over de dag. Indien je 's avonds verbitterd op de bank zit ben je geen goede partner. Probeer bijvoorbeeld eens door de week tijd te maken voor een lunchdate of lunchwandeling als je in dezelfde stad werkt. Toen je nog verliefd was was ook heel veel mogelijk en was je bereid tot de gekste dingen om haar maar te zien! Een relatie verbeteren moet van beide kanten komen. Ga eens iedere twee weken op de woensdag na je werk uit eten. Dan laat je zien dat je beslist ook aan haar denkt en niet alleen met je werk bezig bent. Het uit eten kun je ook vervangen door een concert, een film enzovoorts. Als je al kinderen hebt regel je de oppas. Dan is zij er ook eens helemaal uit!

Relatie redden: bewaar de weekenden voor jullie samen

Veel mannen werken de hele week. Dan zijn sommigen ook nog lid van een sport waarbij er in het weekend competitie wordt gespeeld. Bedenk eens goed wat je belangrijker vindt: je relatie redden of een treetje hoger komen in de competitie. Zorg dat je niet het hele weekend weg bent. Neem ook tijd voor de ander.

Anderen helpen

Een aantal handige mannen hebben er ook een handje van om iedereen in de buurt te helpen waardoor ze geen tijd voor hun eigen partner overhouden. Als je bijvoorbeeld goed bent met computers spreek dan duidelijk af wat nog acceptabel is. Nodig niet iedereen bij je thuis uit die een probleem heeft. Ga maximaal twee avonden per week anderen helpen. Je eigen partner heeft ook aandacht nodig.

Claimen

Zorg dat je niet te wanhopig overkomt. Laat je partner zien dat je jezelf ook goed kunt bezighouden. Ga op stap met vrienden. Ga naar de sportschool en maak contact met andere mensen. Indien je onafhankelijk hebt straal je dit uit. Geef haar niet het idee dat ze alleen interessant is als je iets van haar wil. Geef haar de ruimte om eens op haar gemak een tv-serie te kijken. Ieder mens heeft eens in de zoveel tijd een moment voor zichzelf nodig.

Je looks: doe net of je gaat daten

Investeer eens in jezelf. Ga naar de kapper, koop eens wat nieuwe kleren en zoek een lekker geurtje uit. Blijf jezelf en laat de verandering niet te extreem zijn. Ze is niet voor niets toen op je gevallen. Besteed gewoon weer eens aandacht aan je uiterlijk. De meeste vrouwen vinden schoenen ook zeer belangrijk. Koop een paar mooie, degelijk schoenen van een goede kwaliteit.
Vrouwen besteden veel tijd en moeite aan hun eigen schoenen. Haar blik zal dus ook vlug op jouw onderdanen vallen. Denk terug aan de tijd dat je net aan het daten was. Waarschijnlijk deed je toen ook meer moeite om er aantrekkelijk uit te zien. Als je samen op stap gaat douche je je weer, je doet schone kleren aan en je scheert je nog eens extra. Gebruik je nieuwe geurtje. De meeste vrouwen kunnen het wel waarderen als je de moeite doet om er aantrekkelijk uit te zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Signalen van relatieproblemenSignalen van relatieproblemenWelke signalen wijzen op relatieproblemen? Welke relatieproblemen worden veroorzaakt door emotionele factoren? Welke com…
Hoe relatieproblemen oplossen? Tips om je relatie te reddenHoe relatieproblemen oplossen? Tips om je relatie te reddenEen relatie die dreigt stuk te lopen: het is voor beide partners een erg pijnlijk besef. Soms voel je onbewust dat het n…
Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Lang geleden heb je besloten om je partner te verlaten en je relatie of huwelijk te verbreken. In de praktijk doe je ech…

Reageer op het artikel "Valkuilen in een langdurige relatie: aandacht is de sleutel!"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 18-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Man/vrouw tips
Schrijf mee!