InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Het adamskostuum

Het adamskostuum

Vreemd toch we het zo raar vinden om in ons blootje te lopen. We weten allemaal van elkaar hoe we eruit zien en toch Zelfs de sauna komt voor een breed publiek maar langzaam op gang en dan hebben we het nog helemaal niet over bijvoorbeeld de nudistencamping.

Schaamte

Was het vroeger onzedelijk om met een ontbloot lichaamsdeel te lopen, zeker als vrouw, gelukkig kennen we dat niet meer. Blote benen, armen, buik in het straatbeeld kan en mag het allemaal. Toch zijn er nog genoeg mensen die zich ook daaraan ergeren. Wat is dat toch?

Niet naar iets willen kijken wat je niet mooi vindt is een, want je kunt altijd je gezicht opdraaien en dan zie je het niet meer. Nee, er komt nogal eens schaamte om de hoek. Want schaamte staat voor je onbehaaglijk voelen over iets of iemand en dat kan een ontbloot lichaamsdeel zijn. En dit heeft wellicht weer meer te maken het niet gewend zijn.

Daarnaast kan het geloof dit opleggen, want blijkbaar dagen vrouwen met blote benen, armen of hoofd uit en kunnen mannen daar niets aan doen. Achterhaalt? Mogelijk, maar iemand die een geloof aanhangt gaat daarvoor en moet je dus respecteren.

Sauna

Gelukkig zien we de sauna steeds populairder worden. Enerzijds omdat de sauna erg goed is voor het lichaam, we leren op een speelse en gezonde manier te onthaasten en het lichaam wordt gereinigd. En eigenlijk zou het dus een wekelijks of minimaal maandelijks ritueel moeten zijn om even alles opzij te zetten. Maar daarnaast hebben we daar inmiddels geleerd dat in je blootje lopen helemaal niet zo gek is. We zien er inmiddels allemaal hetzelfde uit en voor degene die regelmatig naar de sauna gaat, we zien al die blote lijven niet eens meer.

En gelukkig hebben we voor de mensen die er nog aan moeten wennen ook een maandelijkse badkleding dag. Mogelijk geven ook deze mensen enig moment zich over aan de vrijheid zonder kleding te lopen in de sauna, het zoutbad of de stoomcabine.

Onthaasten

Bij dat onthaasten is het net iets anders doen dan normaal, ook belangrijk. Normaal lopen we in kleding, op het werk, thuis, bij de club etc. etc. De sauna is net iets anders. Je scrubt je blote lichaam waar andere bij zijn, zit in je blootje met wildvreemden in een groot bubblebad en laat zonder enige gene aan iedereen je blote lichaam zien. Iets waar we ons normaal met al die kleding helemaal voor afsluiten of zelfs bewust verhullen. De andere omgeving maakt dat het ook goed is voor ons geestelijke proces.

Nudistencamping

De nudistencamping gaat nog een stapje verder. Daar lopen mensen te pas en te onpas in hun blootje en geen mens die daar nog naar omkijkt, want voor de nudist is dit ook normaal. Je normale leefritme van thuis is tijdens vakantie allemaal wat meer relaxed en voor menigeen is dat dan op een nudistencamping. Daar kan je letterlijk en figuurlijk al die lappen stof achter je laten, een echte verademing.

Zelf bepalen

Daarnaast is er ook de nudistencamping waar je het zelf bepaald. Dat wil zeggen, wil je in je blootje lopen, dan loop je in je blootje en wil je dat niet, dan trek je gewoon kleren aan. De mensen die dit vaker gedaan hebben, voelen zich hier prettig bij, het geeft namelijk de ultieme vrijheid. Doen wat je wilt doen, zonder dat iemand zegt of je iets wel of niet mag. Toch ken ik ook mensen die dit vreemd of zelfs minder prettig vinden, mensen die de gewone nudistencamping normaal wel waarderen. Mensen die zich bloot bij iemand die gekleed is, toch niet op hun gemak voelen. Dit heeft eigenlijk meer met de persoon in kwestie te maken, dan de man of vrouw die die dag gekleed wil gaan. Dat neemt niet weg dat als je je daar niet prettig bij voelt, je niet een dergelijke nudistencamping op moet zoeken.

Want je bent dus letterlijk maar ook figuurlijk kwetsbaarder in je blootje en dan moet je je heel erg op je gemak voelen om dit te doen met volle overgave.

Tot slot

In je blootje lopen in de situatie dat het kan en mag is aan een ieder om te bepalen of hij/zij zich daar prettig bij voelt. Een situatie forceren heeft geen zin, want dan gaan we voorbij aan het principe van in je blootje lopen. Het vrije gevoel wat juist moet ontspannen. Soms is het wennen en sommige mensen wennen er nooit aan ook goed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sauna en afvallenSauna en afvallenLekker zweten in de sauna en hierdoor afvallen. Dit is de vraag die bij veel mensen afspeelt. Veel mensen geloven, dat j…
Sauna: gluurders, te warm, vies: misverstandenSauna: gluurders, te warm, vies: misverstandenSauna: er zijn mensen die het heerlijk vinden, en er zijn mensen die er niet aan moeten denken. Maar als dat komt door m…
Sauna kopen: Infrarood sauna, stoomcabine of gewone sauna?Een eigen sauna is een droom voor velen. Wie wil er tenslotte geen wellness center in zijn eigen huis? Maar wat is nou e…
Sauna´s en thermen met badkledingdagen en damesdagenSauna´s en thermen met badkledingdagen en damesdagenDe jarenlange traditie in Nederland is dat het saunabezoek zonder badkleding, dus geheel naakt wordt gedaan. Steeds meer…
Overzicht sauna's met badkledingOverzicht sauna's met badkledingEen dagje naar de sauna is heerlijk. Het is er lekker ontspannen genieten van de weldadige warmte en rust. Sommige mense…

Reageer op het artikel "Het adamskostuum"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 23-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Kleding & accessoires
Schrijf mee!