InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Een open relatie

Een open relatie

Een open relatie Steeds meer en meer koppels beseffen dat ze 'anders' zijn dan anderen. Ze willen zich niet aan één partner binden en hunkeren naar een extra liefde buiten die van de eigen partner. Deze nieuwe vorm van relaties komt steeds meer en meer op, koppels gaan op zoek naar wat ze echt willen en maken hier afspraken rond. Ze gaan dan samen een open relatie aan en hebben dus seks met anderen buiten die met de eigen partner. Zij zien het niet als vreemdgaan, terwijl de buitenwereld het maar moeilijk kan bevatten.

Een open relatie

Steeds gingen we ervan uit dat de mens gemaakt is om voor altijd bij dezelfde partner te blijven. Heden ten dage zien we vaker verschuivingen en nieuwe vormen van relaties op komen. Eén vorm ervan is een open relatie waarbij de partners buiten de relatie of het huwelijk ook seks hebben met andere personen dan met elkaar. Op deze nieuwe vorm rust nog steeds een taboe en men komt hier dan ook nauwelijks tot niet mee naar buiten. Dat heeft dus als gevolg dat mensen met vele vragen blijven zitten en hierdoor kunnen er moeilijkheden ontstaan in de relatie.

Hoe ontstaat een open relatie?

Een open relatie ontstaat niet zomaar vanzelf, daarin groei je. Vaak begint het met een fantasie van de ene partner, waarbij de andere al dan niet beslist om ermee in te stemmen. Zo kan je dus tot een open relatie komen. Vaak besef je lang op voorhand al dat je niet monogaam bent, je bent hard op zoek naar jezelf en wat je wilt.

Hoe ga je om met een open relatie?

Om een open relatie aan te gaan moet je alvast zelf erg sterk in je schoenen staan. Als je onzeker of erg jaloers bent aangelegd, is het al gedoemd om te mislukken. Zeker als je met je partner afspreekt om te praten over de 'avontuurtjes'. De vraag die je bij jezelf dan moet stellen is, of dat je echt gelukkig bent met je relatie en partner? Het is erg belangrijk om duidelijke afspraken te maken over wat je wel of niet toestaat bij elkaar en of het nadien bespreekbaar is. Communicatie is trouwens de basis in elke relatie!

Bij een open relatie kan je niet alleen seks hebben maar ook verliefd worden op de sekspartner, hoe gaan jullie daarmee om en vooral, hoe los je dit op? Het kan zijn dat je dit toelaat, maar ook dat het het einde van de relatie kan betekenen.
Een open relatie kan, mits goede afspraken, veel mogelijkheden bieden en je seksleven verrijken. Net zoals elke andere relatie.

Wat met het vreemdgaan?

Wanneer ga je nu bij een open relatie vreemd? Als je dan toch met andere personen seks mag hebben? Dat bepaal je als koppel helemaal zelf! Zo kan het als vreemdgaan worden beschouwd, als je verliefd wordt op je sekspartner. Anderzijds kan dit ook toegestaan worden. Dat beslis je helemaal zelf. Sommige koppels spreken met elkaar af dat ze enkel met het eigen geslacht naar bed gaan, seks hebben met het andere geslacht wordt dan als vreemdgaan beschouwd.
Er zijn dus erg veel mogelijkheden en men moet hier dus duidelijk zijn naar elkaar toe.

Help! Mijn partner wilt niet?

Soms kan het gebeuren dat je zelf behoefte hebt aan een open relatie, maar je partner het niet ziet zitten. Hij houdt teveel van je om je te kunnen delen met iemand anders, of vindt het geen fijn idee. Het is hoe dan ook belangrijk om hier met elkaar over te praten. Gevoelens van frustratie, twijfels over de relatie en schaamte over de eigen fantasieën kunnen hier zeker een rol in spelen. Laat deze zeker aan bod komen in jullie gesprekken, weet dat je niet alleen bent met je behoeften.
Het kan veel helpen als je erover praat met andere koppels die hetzelfde meemaken of hebben meegemaakt als jullie.
© 2011 - 2019 Armaris, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vreemdgaan, waarom gaat iemand vreemd?Vreemdgaan, waarom gaat iemand vreemd?Gaan mensen vreemd omdat er iets mis is met de vaste relatie of omdat er iets mis is met de vaste partner? Zijn er reden…
Beginfase vreemdgaan, de voor- en nadelenBeginfase vreemdgaan, de voor- en nadelenOpmerkelijk dat de partner die verliefd is geworden op een ander zo gemakkelijk vreemd kan gaan zonder goed de voor en n…
Vreemdgaan: de affaire als afrodisiacumVreemdgaan: de affaire als afrodisiacumWat zijn de redenen dat iemand vreemdgaat? Vreemdgaan door de affaire met de ander te gebruiken de seks en de romantiek…
Vreemdgaan: ontlading tijdens het verwerkingsprocesVreemdgaan: ontlading tijdens het verwerkingsprocesEr zijn echtparen die vrezen dat ze het vreemdgaan nooit kunnen verwerken. De agressie en de kwaadheid die bij de vaste…

Reageer op het artikel "Een open relatie"

Reacties

Peter, 31-05-2015 23:03 #2
Seks is in feite de uiting van een tijdelijk gevoel. Vroeger kwamen daar vaak kinderen van en omdat de meeste mensen eigen kinderen willen grootbrengen, was trouw een belangrijke bescherming voor het huwelijk. Maar nu voorbehoedsmiddelen gemakkelijk beschikbaar zijn, heeft fysieke trouw zijn functie verloren. Daarom zou vrijen met een ander eigenlijk evenmin een probleem hoeven te zijn als iemand anders omhelzen en een knuffel of een kus geven. Met het uiten van een tijdelijk gevoel is in principe niets mis mee vooral niet als het een positief gevoel is. Het probleem is alleen, dat de meeste mensen een tijdelijk seksueel gevoel nog steeds gekoppeld hebben aan een langdurige relatie met samenwonen en dergelijke. Dan komen natuurlijk gemakkelijk zaken als jaloezie om de hoek kijken. Voor zover jaloezie door de opvoeding is bepaald zal het waarschijnlijk verdwijnen, omdat men niet bang hoeft te zijn dat er kinderen van anderen te moeten opvoeden. Voor zover jaloezie erfelijk bepaald is zal het ook niet lang meer bestaan, omdat eigenschappen die geen functie hebben in de loop van de evolutie verdwijnen. Daarom is het te verwachten dat er in de toekomst steeds meer open relaties zullen ontstaan. Verliefdheid op een ander hoeft dan ook niet perse een bedreiging voor de eigen relatie te zijn, want je vrijt dan gewoon wat vaker met die geliefde en na een jaar is de verliefdheid meestal over. Veranderingen gaan snel. Ruim 50 jaar geleden was het een taboe, als geliefden voor het huwelijk met elkaar naar bed gingen. Tegenwoordig hoort dat erbij, als je verkering hebt. Zo zal seks buiten het huwelijk of de primaire partnerrelatie over enkele decennia waarschijnlijk heel normaal en geaccepteerd zijn. Traditionele mensen die dit hel en verdoemenis noemen zullen er altijd blijven. Maar of mensen er voor of tegen zijn, dit zal de toekomst zijn.

Elite1337, 21-10-2014 19:14 #1
Volgens mij is "polygamie" iets heel anders als een "open relatie". In polygamie draait het voornamelijk om "leven in een groep en er voor elkaar zijn" er is ook totaal geen sprake van egoïsme binnen deze "groep" omdat het om elkaar gaat en niet om "een" persoon.

Bij een open relatie gewoon puur om de lust of de lusten. Ik vind het irritant en vervelend om te zien dat deze website "polygamie" verkeerd omschrijft en zo veel mensen een onduidelijk beeld geeft van wat polygamie nou echt inhoudt… Reactie infoteur, 02-11-2014
Beste Elite1337,
Bedankt voor je reactie. Ik heb het artikel aangepast.

Infoteur: Armaris
Laatste update: 02-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Reacties: 2
Schrijf mee!