InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Hé loser, stap uit die comfort zone!

Hé loser, stap uit die comfort zone!

Veel mensen zitten in hun comfort zone, omringd door een middelmatig, neutraal en onverschillig leventje vol met problemen. Door uit deze veilige zone te stappen, creëer je een leven vol met mogelijkheden en ambities. Als je blijft zitten in de comfort zone, dan zul je nooit iets bereiken in je leven en zul je gedoemd zijn tot een middelmatig leven waarbij je in de meeste gevallen wel met een tegenslag te maken krijgt die je niet kunt overwinnen. Het klinkt hard en onverschillig, maar zo is het nu eenmaal. Dit kun je echter veranderen en zo een voorspoedig leven tegemoet gaan.

Wat is de comfort zone

De comfort zone is de metaforische cirkel van het leven waar jij je op dit moment in bevindt. Alles wat je doet en waar je een veilig en prettig gevoel bij hebt, maakt onderdeel uit van je comfort zone. Eenmaal in die zone zul je geen moeite hebben om bepaalde opdrachten uit te voeren. Stel, iemand vindt presenteren voor een groep doodeng, dit ligt dus buiten de comfort zone van deze persoon. Vind je dit totaal niet eng, dan is dit gewoon voor jou en associeer je er geen gevoel bij. Het is een neutrale opdracht die je gaat uitvoeren. Hetzelfde geldt voor je leven, zit je in die zone, dan leid (of lijd) je een neutraal leven. Je daagt jezelf niet uit en zult dus ook niet getriggerd worden om dat te gaan doen.

Stap eruit en confronteer jezelf

Het klinkt eng om uit die comfortabele levenssituatie te stappen, maar wie heeft gezegd dat het makkelijk zou worden? Als dat het zou zijn, dan zou je ook niet uit je comfort zone stappen. Verandering is in de meeste gevallen per definitie eng en confronterend, omdat je je op een terrein bevindt waarmee je jezelf niet kan associëren. Je kunt nergens op terugvallen en zult dus als een jong geboren kalf de wijde wereld in worden gegooid. In het begin zul je niet weten wat je (precies) moet doen, maar uiteindelijk zal er een wereld voor je opengaan en trotseer je de ‘gevaren’.

Waarom zou je überhaupt uit de comfort zone moeten stappen?

Het hoeft niet, tenminste, als jij tevreden bent met een middelmatig, onbezonnen leven vol met problemen. ‘Huh, problemen? Ik dacht dat je in de comfort zone juist veilig en zonder problemen zat.’ Nee, niet helemaal correct. Je zit met je gezicht naar de rand van de comfort zone te staren en af en toe durf je er overheen te kijken. Wanneer je dat doet, kom je dus die problemen tegen. De problemen zitten inderdaad niet zelf in de comfort zone, maar loeren over de grens naar je toe. Als jij er dus buiten die comfortabele zone gaat kijken, zie je dus die problemen, maar je weet niet wat je er mee aan moet. Dus val je weer terug in je easy lifestyle en ga je de problemen uit de weg. Om de problemen die je tegenkomt in je leven of de mogelijkheden die je ziet, maar niet weet wat je er mee aan moet, te overwinnen, zul je dus uit die comfort zone moeten stappen en de problemen / mogelijkheden moeten confronteren.

Blijf jezelf uitdagen en uitbreiden

Dit is een essentieel punt, want wat gebeurt er als je eenmaal uit die comfort zone bent gestapt? Je zult er op een gegeven moment weer in terecht komen. Niet doordat je de problemen en mogelijkheden uit de weg gaat. Nee, doordat je die specifieke mogelijkheden hebt overwonnen, zal het op den duur weer een gewoonte voor je worden. Neem nogmaals het voorbeeld van het presenteren voor de groep. De persoon die het presenteren eng vond heeft de angst overwonnen en durft nu voor een grote groep mensen te presenteren. Hij/zij is er niet meer bang voor. Oftewel: het is nu verzonken in zijn/haar comfort zone. Deze is weliswaar uitgebreid, maar het is toch weer verzonken met de associatie van neutraliteit. Je zult dus een nieuwe uitdaging moeten vinden die je overhaalt en uitdaagt om wederom uit die comfortabele situatie te stappen. Blijf jezelf uitdagen, want dan zal de wereld voor je opengaan en zul je soms nog verbijsterd zijn van al dat potentie dat in je schuilt.
© 2011 - 2019 Bunne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.loopbaanadviesnederland.nl/blog/wp-content/uploads/2010/11/comfort-zone.jpg
  • http://lifehacking.nl/wp-content/uploads/outside-comfort-zone.jpg
  • http://www.2support.nu/images/comfort_zone.gif

Reageer op het artikel "Hé loser, stap uit die comfort zone!"

Reactie

Bezoeker, 16-11-2014 09:55 #1
Het zijn nuttige psychologische managementtips. Ik hoop alleen niet dat dit als dooddoener wordt gebruikt in de zin dat mensen hun problemen en 'middelmatigheid' aan zichzelf te danken zouden hebben. Het woord 'loser' is hier natuurlijk prikkelend bedoeld, maar Amerikaanse toestanden waarin mensen die de tandarts of hun operatie niet kunnen betalen 'losers' zijn…, daar hoop ik boven te staan.

Infoteur: Bunne
Gepubliceerd: 17-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Reacties: 1
Schrijf mee!