InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Vroeger was alles veel beter

Vroeger was alles veel beter

Vroeger waren dingen beter hoor je vaak gepensioneerde mensen zeggen. Wat is hier nu wel of niet van waar? Heeft de ontwikkeling van al deze moderne apparatuur nu echt een aanvulling in ons leven gegeven? Wat word er onder een aanvulling verstaan? Een stukje gemakzucht of ook een stukje geluk?

Vroeger was alles veel beter

Dit kun je niet zomaar zeggen, er waren dingen die beter waren en er waren ook dingen die veel slechter waren. Ik wil dit proberen te vertellen door middel van voorbeelden. Als je enkel naar het milieu kijkt was het vroeger beter, er was minder luchtvervuiling, omdat er minder auto’s waren. Ook waren er nog niet zoveel fabrieken die vervuiling veroorzaakten. Er waren ook nog veel bossen. De bomen hadden ook een betere conditie, tegenwoordig zijn veel bomen ziek.

Gezondheidszorg

Kijk je echter naar de gezondheidszorg, dan is het nu veel beter. We hebben nu betere medicijnen en ook kunnen we voor steeds meer ziektes ingeënt worden. Denk maar aan de hersenvliesontsteking (type-b). Mensen met een handicap hebben nu meer hulpmiddelen en zijn daardoor minder afhankelijk van anderen. Je hebt bij een elektrische rolstoel niemand nodig om je te duwen.

Vrije tijd en ruimte

Vroeger had je veel minder vrije tijd, een werkweek bestond uit 6 dagen werken en maar 1 dag vrij. Ook moesten de kinderen langer naar school. In hun vrije tijd speelden ze veel buiten, want speelgoed was er niet veel. Een spelcomputer was al helemaal ondenkbaar, wel speelden de kinderen meer samen gezelschapsspelletjes. Dit laatste is eigenlijk wel veel beter. Vroeger was het veiliger om buiten te spelen, er was immers niet zo heel veel verkeer. De kinderen hadden ook meer plaats om te spelen. In tegenstelling tot deze feiten hebben nu veel mensen een spelcomputer. Als we even uitgaan dat welvaart geluk met zich meebrengt is een spelcomputer dan hetgeen wat een mens (ook) gelukkiger maakt?

Voeding

Over de voeding valt ook veel te zeggen. De verse groente was gezonder, minder bespoten of helemaal niet bespoten. De meeste mensen hadden zelf een groentetuin en hadden zo iedere dag verse groente, vooral in de zomer. Tegenwoordig zitten er ook veel kleurstoffen en smaakstoffen in producten. Sommigen kunnen zelfs schadelijk zijn. Er is nu wel meer keuze en kunnen we ook producten uit exotische landen eten. Als we echter niet beter wisten zijn dit uiteraard erg betrekkelijke dingen die we nu onder luxe verstaan welke wellicht niet altijd per definitie luxe zijn. Denk aan hetgeen wat tegenwoordig bespoten is en hoe duizelig je word als je kan kiezen uit 20 verschillende producten.

Gezinsleven

De vrouwen waren vroeger thuis bij hun kinderen en bijna niemand werkte buiten de deur. Ze waren nog niet geëmancipeerd. De vrouw heeft nu ook vaak een baan en de man draagt vaak ook een steentje bij in het huishouden. Samen zorgen ze voor de kinderen of wat je tegenwoordig ook vaak ziet; schoonmaakster, kant en klare maaltijden en kinderopvang. Of dit nu echte welvaart is, is uiteraard te betwijfelen. We hebben meer geld, spullen en eten en toch werken we meer en moeten kinderen in kinderopvangcentra geplaatst worden.

Woonsituatie

Vroeger woonde de mensen in kleinere huizen met meer mensen, ook was er minder luxe. Dit is sterk verbeterd. Er zijn veel luxe apparaten in huis bij gekomen zoals bijvoorbeeld een: lcd-tv, radio, wasmachine, droger, diepvriezer, koelkast, vaatwasser en nog veel meer. In tegenstelling tot deze luxe is dat we nu minder ruimte om het huis hebben. De huizen zijn dichter op elkaar gebouwd of boven elkaar. In vergelijking met vroeger hebben we een veel meer dichtbebouwd land.
© 2010 - 2019 Knowledge4all, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
ThuisblijfmoederThuisblijfmoederEr is nog altijd een heftige strijd aan de gang tussen de werkende moeders en de moeders die thuis blijven. Waarom? Waar…
Gezonde voeding voor sportende kinderen in de groeiGezonde voeding voor sportende kinderen in de groeiGezonde voeding is belangrijk voor iedereen, dit geldt helemaal voor kinderen in de groei. Het belangrijkste doel van ge…
Kinderen in de (dure) maatschappij van tegenwoordigKinderen in de (dure) maatschappij van tegenwoordigAlle jonge moeders vragen zich vroeger of later wel eens af hoe hun kinderen zullen opgroeien in de maatschappij van nu,…
Is melk wel zo gezond?Is melk wel zo gezond?Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken helemaal niet zo gezond is. De zu…

Reageer op het artikel "Vroeger was alles veel beter"

Reactie

B. vd Broek, 13-11-2014 11:20 #1
Vroeger was inderdaad niet alles beter, maar toch zou ik het prettiger vinden als bepaalde zaken niet ontstaan waren.
Niet alle nieuwe zaken betekenen een vooruitgang! Vroeger praatte men nog met elkaar, hielp men elkaar zonder dat er direct geld voor gevraagd werd. Het doen van het huishouden is wel verbeterd. Maar al die toestellen van computerspellen en aanverwante zaken heeft de mens veranderd. Men is vaak nog enkel met zich zelf bezig, zelfs in gezelschap speelt men voortdurend met die dingen! Vroeger was je ook niet bereikbaar wanneer je niet thuis was. Nu staat men bijna onder de douche met die dingen!
Kinderen zijn lui geworden omdat ze veel te weinig normaal spelen. Ze worden dikker, hun motoriek wordt minder ontwikkeld en ze leren weinig sociale vaardigheden!
Ik ben graag in de natuur met de hond. Daar kom je enkel de mensen tegen die bewust de rust opzoeken en niet continu geconfronteerd willen worden met dat hectische wat ons opgedrongen wordt! Want die mensen zijn er gelukkig ook nog, al zijn het dan meestal mensen van mijn generatie of ouder.
Ik weiger met dat gedoe mee te doen. Je wordt gedwongen een pc in huis te hebben. Ik doe er bijzonder weinig mee, alleen wanneer het daadwerkelijk nodig is. En die zgn. 'vrienden' op internet? Met mijn vrienden loop ik de bossen door en babbel bij een kop koffie. We helpen elkaar daar waar nodig met dichte beurs, want daar ben je vrienden voor!
De medische zaken zijn nu wel beter, dat klopt!
Maar de werkgelegenheid? Al die computers, machine's en robots hebben veel mensen het brood uit de mond genomen! Proeven met automatisch rijdende auto's: nóg meer banen weg! De mensen die minder goed kunnen leren of liever met de handen werken worden aan de kant geschoven! Vroeger was er werk voor ieder die wilde werken.
In Nederland kan men leven met een dik gevulde beurs omdat zij door allerlei regels slippen!
Nee, dit is mijn wereld niet meer, en deze woorden hoor ik meer mensen zeggen!

Infoteur: Knowledge4all
Gepubliceerd: 16-07-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Reacties: 1
Schrijf mee!