Rituelen omtrent de dood, vanuit Islamitisch perspectief
De dood is een onderwerp waar over het algemeen niet graag naar wordt gekeken. Ten eerste wil iedereen, zich graag voorhouden dat het nog ver weg is. Ten tweede is er de angst voor het vervolg, wat nu? Vanuit Islamitisch perspectief heeft men duidelijke handelingen die men dient te verrichten m.b.t. de dood. Deze zijn, in een aantal opzichten vrij uniek...Onderstaande aspecten zijn gebaseerd op de lessen van de in Nederland bekende gever van lezingen op Islamitisch gebied, Abou Ismael. Hij baseert zich op de authentieke bronnen, namelijk de Koran en de betrouwbare Sunnah(Verzameling van gewoontes, opmerkingen en handelingen van de profeet).
Het sterfbed
Als men op het sterfbed ligt dient men als laatste de getuigenis, la illaha illallah (eenheid van God) te zeggen. Men dient een stervende, hier als omstanders ook aan te herinneren. Dit omdat de profeet Mohamed heeft gezegd dat als dit iemands laatste woorden zijn, hij het paradijs zal betreden. Aanwezigen dienen smeekbedes te verrichten en slechts het goede te spreken. Andere zaken zoals het reciteren van het vers Yassine of de zieke richting Mekka leggen, daarvoor zijn geen bewijzen vanuit de Islamitische bronnen en men dient dit soort dingen dan ook te laten.Moment van sterven
Als de persoon is gestorven kunnen zijn ogen worden gesloten en er kunnen nog steeds smeekbedes worden verricht. Ook kan men de dode bedekken met een gewaad van top tot teen, tenzij hij zich in een geweide toestand bevind. Het hoofd van zo’n persoon mag niet bedekt zijn. De gestorvene dient begraven te worden in het land waarin hij is gestorven. Dit is het oorspronkelijke oordeel, in navolging van de sunnah die het leert om de gestorvene zo snel mogelijk te begraven. De familie dient de schulden van de gestorvene zo snel mogelijk af te betalen.Het wassen van een dode
De volgende zaken dienen in acht te worden genomen als het gaat om de wassing van de gestorvene:Lijk gewaden
De dode dient na de wassing in een lijk gewaad(al kaffan) volledig gewikkeld te worden. De kaffan dient betaald te worden met het geld van de gestorvene.Met betrekking tot het lijk gewaad zijn een aantal dingen wenselijk:
Begrafenisstoet
De dode wordt gedragen naar het graf en het is toegestaan, dat de mensen in een zogenaamde stoet meelopen naar het graf. Dit zodat men stil kan staan bij de dood en ter herinnering aan de dood. Deze herinnering is een belangrijk gegeven, om het besef te creëren dat je dingen niet moet uitstellen, want het kan elk moment gedaan zijn.Diegene die meeloopt in de stoet mag zich niet schuldig maken aan dingen die tegen de sunnah zijn. Voorbeelden van niet toegestane zaken zijn o.a. hard huilen, het afsteken van wierook of de stem verheffen door het doen van leuzen. Dit laatste verafschuwden de metgezellen tijdens een begrafenis stoet. Nog meer tegen het Islamitisch principe, is het inhuren van een muziek band die meeloopt in de stoet.
Het is aanbevolen in een stevige tred naar het graf te gaan. Het maakt niet uit waar je loopt, ten op zichten van de dode. Voor, achter, links of rechts in de stoet.
Het doden gebed
Voor een overleden persoon dient het dode gebed verricht te worden. Tenzij het om een martelaar gaat. De profeet Mohamed heeft het gebed niet verricht voor de martelaren van de slag bij Uhud.Ook voor een persoon die zich tijdens zijn leven, zich in (grote)zonden bevond dient het gebed verricht te worden. Het wordt wel afgeraden voor de mensen van kennis en geleerden om dit gebed te leiden. De Profeet hield zich hier namelijk ook aan. Er zijn veel overleveringen waarbij de Profeet naar de toestand van de gestorvene vroeg. Als de mensen goed over hem spraken leidde hij het gebed. Als zij slecht over de gestorvene spraken deed hij dat niet en deed een ander dat. Als er voor een persoon geen gebed is verricht kan dat achteraf bij het graf van de gestorvene worden verricht.
Een doden gebed dient gezamenlijk te worden verricht. Men spreekt van een groep als er minimaal 3 personen aanwezig zijn. Hoe meer mensen, des te beter voor de gestorvene. De profeet zegt namelijk als er 40 vrome monotheïstische personen het gebed verrichten, voor de gestorvene, Dan zal God hun voorspraak m.b.t. deze persoon verhoren.
Het dode gebed wordt in zijn geheel staand verricht en bestaat uit vier gebedseenheden, oftewel vier takbierat. Men verricht takbierat(het zeggen van “Allaahoe akbar”) al-ihraam en men plaats de handen op de borst en vervolgens wordt het vers al-fatiha met een zachte stem verricht. Daarna verricht men de tweede takbier. Na deze tweede takbier wordt het gebed Ibrahim gereciteerd. Vervolgens de resterende takbierat en tussen de derde en vierde takbier wordt een smeekbede verricht voor de gestorvene. Dit alles met een zuivere intentie. Men sluit af met de tasleem.