InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Jomanda, genezeres of kwakzalver?

Jomanda, genezeres of kwakzalver?

Jomanda, genezeres of kwakzalver? Jomanda werd geboren op 5 mei 1948. Haar echte naam is Joke Damman. Haar volledige naam is Johanna Wilhelmina Petronella Damman. Ze begon haar carrière als ballerina en assistente van een goochelaar, maar ze werd pas beroemd toen ze zich als medium en paranormale genezer ging presenteren. In de loop der jaren vergaarde Damman roem onder volgelingen, en ze werd zeer rijk met haar activiteiten, maar later werd zij verschillende keren op bedrog beticht. Haar ster daalde en Jomanda raakte als 'spiritueel genezer' haar status kwijt. Voordat Jomanda (Joke Damman) geboren werd, overleed haar vader aan leukemie. Haar moeder was toen drie maanden in verwachting. Jomanda heeft haar vader dus nooit gekend. Joke werd opgevoed door haar moeder en haar oma. Ze wilde graag ballerina worden. Het balletdansen ging haar goed af maar een succesvolle carrière als danseres bleef uit. Ze ging balletles geven om geld te verdienen en had een tijdje een eigen balletschool. Joke Damman heeft vele baantjes gehad, waaronder PTT- lokettiste, demonstratrice van kleutervoeding, reisleidster, danseres en assistente van een goochelaar.

Assistente van goochelaar en magiër John Elferink

In de jaren zeventig werkte Jomanda nog steeds als balletlerares maar ze kreeg ook een baantje als assistente van goochelaar John Elferink. De goochelaar vond het te gewoontjes om met kaarten en balletjes en dergelijke goocheltrucjes uit te halen, dus begon hij zichzelf als magiër te presenteren. Hij hield van mystiek en gaf een magische show. Er werd een mysterieuze sfeer geënsceneerd om het publiek te vermaken. Elferink begon onder de naam 'Magiër Mantra' mensen te hypnotiseren. Jomanda, toen nog steeds gewoon Joke, was vier jaar lang zijn assistente. John Elferink en Joke waren verbaasd hoe gemakkelijk het publiek te manipuleren bleek. Elferink verklaarde later “‘Alle hypnose is ook zelfhypnose. Je kunt, in een omgeving die daartoe uitnodigt vrij gemakkelijk allerlei suggesties in mensen planten. En dat deed ik.” (Bron: www.depers.nl)

Genezing

Het publiek ging zo op in het geloof dat het echt was en dat er bovennatuurlijke krachten aan het werk waren dat Elferink na afloop van de shows door veel mensen benaderd werden om magische hulp en genezing. Elferink begon mensen te genezen zonder dat hij dat van plan was. Mensen genazen zichzelf van kleine kwaaltjes door te geloven dat hij het kon. Joke Damman vond dit zo interessant dat ze besloot om ook aan dat soort genezingen te gaan doen. Joke Damman (later Jomanda) begon zichzelf vervolgens als een spiritueel genezeres te presenteren en ontdekte dat ze veel succes had met het magnetiseren. Ze bleef nog wel balletlessen geven maar combineerde het nu met een praktijk voor paranormale genezing. Behoorlijk wat mensen geloofden wat ze beweerde en het was zo succesvol dat Joke na enige tijd zelf ook begon te geloven dat zij bovennatuurlijke gaven bezat. Elferink is altijd eerlijk geweest over zijn eigen rol als Magiër Mantra. Hij geeft een mooie show vol magie en trucs maar pretendeert niet, zoals Jomanda, contact te hebben met wezens uit een spirituele wereld. Joke Damman begon echter te geloven dat ze helderziend is, dat ze dingen kan aanvoelen en kan voorzeggen, en ze gelooft dat niet alleen haar overleden vader haar helpt, maar ook krachten uit een goddelijke wereld.

Jomanda, hoe komt ze aan haar naam?

De naam Jomanda is een samen voegsel van haar voornaam Joke en haar achternaam Damman. Haar moeder heeft de bijnaam Jomanda voor haar verzonnen.

Jomanda, haar carrière

Jomanda kreeg steeds meer succes als spiritueel genezer en spiritist. In 1991 werd ze uitgenodigd om op te treden in een tv programma ‘Tineke en de paranormale wereld’ wat gepresenteerd werd door Tineke de Nooij. In het programma beweerde ze dat zij geleid wordt door een bovennatuurlijke inspiratiebron. Hiermee kreeg zij landelijke bekendheid. Van 1992 tot 1999 begon ze massa healings in Tiel te organiseren en ze verdiende miljoenen guldens per jaar. Haar ster bleef enige tijd rijzende.

Water instralen

Van 1992 tot 2001 straalde Jomanda flessen water in via de radio. Het was een live programma waarin mensen konden bellen voor hulp van Jomanda. Radio Noordzee stopte echter met het programma nadat bekend werd dat het geen live programma bleek te zijn, maar in scene gezet. De zogenaamde live bellers bleken van te voren op tape te zijn opgenomen. Jomanda ging hierna bij de tv werken, bij de zender Yorin. Haar programma had toen zulke slechte kijkcijfers dat het na een week alweer werd stopgezet. In mei 2001 volgde opnieuw een soortgelijke tegenvaller. Kijkers van de zender Yorin konden naar een 0900 nummer bellen (tegen betaling). De kijkers kregen dan opdracht om een fles water bij de tv te zetten en Jomanda zou deze dan via de tv live instralen. Terwijl de kijkers betaalden voor het 0900 nummer bleek het programma ook al eerder te zijn opgenomen en niet live te zijn. Er kwamen ook bellers in de uitzending, maar dat bleken mensen te zijn die niet echt vanuit hun huis belden maar ze zaten gewoon in de studio. Yorin stopte daarom direct met het programma.

Jomanda genezeres of kwakzalver?

Ze verscheen in Tiel een hemelsblauwe jurk op het podium en aanhangers van Jomanda werden hysterisch als zij de zaal betrad. Ze straalde kraanwater in en visitekaartjes en ze had blijkbaar een bijna goddelijke status voor veel mensen. Het geld stroomde binnen. Ook enkele bekende Nederlanders bleken gevoelig voor haar beweringen. In augustus 2001 keerde echter het tij van haar succes, mede doordat actrice en tv persoonlijkheid Sylvia Millecam overleed aan kanker. Jomanda had steeds beweerd dat Millecam geen borstkanker had. Al eerder had Jomanda een zogenaamd recept tegen kanker op haar website gezet, het bestond uit levertraan met honing en salieblaadjes. Ook had ze beweerd dat AIDS patiënten beter bepaalde medicijnen niet meer konden slikken. In 2004 deed de inspectie voor volksgezondheid aangifte tegen Jomanda, de zaak werd in 2006 in eerste instantie geseponeerd.

In opdracht van Maria

Een half jaar lang zweeg Jomanda om naar eigen zeggen in opdracht van Maria, boete te doen voor het doodzieke Nederland. Ondertussen trad ze regelmatig op met Emile Ratelband.

Rechtszaak tegen Jomanda

De Vereniging tegen de Kwakzalverij diende (samen met de Stichting Skepsis) en een oud-gezondheidszorginspecteur, een 'beklag' in tegen het feit dat Jomanda niet vervolgd was voor haar rol bij het overlijden van Sylvia Millecam. In april 2008 werd daarop besloten dat Jomanda wel strafrechtelijk vervolgd moest worden. Op 30 oktober 2008 begon het proces tegen Jomanda. Haar werd het volgende ten laste gelegd: "mishandeling de dood ten gevolge hebbend subsidiair het onthouden van medische zorg aan iemand die dat nodig had." Ook op 11 mei 2009 werd Jomanda in de rechtszaal verwacht maar zij was opnieuw afwezig. Deze keer omdat zij dacht dat zij voorvoelde dat er iets ergs met de rechtbank zou gebeuren of in de omgeving daarvan. Deze voorspelling kwam niet uit. Op 12 mei 2009 legde de voormalige assistent van Jomanda, Ronald ter Heegde, in het programma Nova de verklaring af dat Jomanda mensen inschakelde om unieke informatie over Sylvia Millecam te verzamelen, die Jomanda later aan Sylvia Millecam presenteerde alsof ze deze informatie doorgekregen had als medium. In 2009 werd Jomanda door de rechtbank in Amsterdam vrijgesproken van medeverantwoordelijkheid aan de dood van Sylvia Millecam. De rechtbank was echter wel zeer kritisch over haar handelswijze maar vond dat zij niet geheel verantwoordelijk kon worden gehouden voor de dood van de actrice.

Jomanda 2011

Voor 2011 voorspelde Jomanda dat Noord-Holland zou worden weggevaagd door een Tsunami. Dit had moeten plaatsvinden in augustus 2011. Ze raadde iedereen die in Noord-Holland woont aan om te maken dat ze wegkwamen. Gelukkig is ook deze voorspelling niet uitgekomen.

Is Jomanda een kwakzalver?

Bij de Vereniging tegen de Kwakzalverij staat Jomanda in de Top 20 van Nederlandse kwakzalvers. De vereniging vindt haar dus wel een kwakzalver.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jomanda, genezend mediumJomanda was de gast bij Rik Felderhof in het TV-programma Villa Felderhof in St. Tropez. Ze geneest de tuinman van rugpi…
Wat doet een medium?Char, Robert van den Broeke, Jomanda... slechts een kleine greep uit het enorme aanbod van mensen die zich een medium no…
Is paranormale begaafdheid flauwekul?Is paranormale begaafdheid flauwekul?Wat is er waar van het paranormale gedoe dat de argeloze toeschouwer telkens opnieuw doet opschrikken? Volgens kritische…
Paragnost: helderziendeParagnost: helderziendeEen paragnost of een helderziende is iemand die via buitenzintuigelijke waarnemingen gedachten en gevoelens van andere p…
De paranormaal beurs: een nieuwe ervaring!De paranormaal beurs: een nieuwe ervaring!In bijna elke stad van enige omvang wordt er weleens een paranormaal beurs georganiseerd. Maar wat is dit eigenlijk voor…
Bronnen en referenties
  • http://www.kwakzalverij.nl/
  • Wikipedia
  • www.depers.nl

Reageer op het artikel "Jomanda, genezeres of kwakzalver?"

Reacties

Izzy, 21-03-2013 18:29 #5
Ik vind het erg dat zo iemand als Jomanda het verziekt voor de goede oprechte paragnosten of natuurlijke genezers. Alleen Jomanda's vertoon wijst al op eigenbelang en bedrog. Waarom heeft ze een blauwe engelachtige jurk en een podium nodig om gelooft te worden? De echte paragnosten vind je niet op televisie. De echte hebben bijv. een praktijk thuis, doen de deur open in een tuinbroek, praten normaal met voor iedereen begrijpbare woorden (i.p.v de langzame schijnheilige praat van Jomanda). zij vragen 30 euro voor de hele sessie, al zit je er 4 uur. De echte zitten niet te praten over letters of getallen, maar zeggen gelijk duidelijk wat hen verteld word. Waarom zouden ze daarboven alleen de letter ''H'' doorgeven als ze ook meteen kunnen zeggen: ''Hij heet Harry''. mensen denk na. er is een wereld groot verschil tussen de oplichters en de echte. Want echte zijn er. ik ken er een paar. Sommige alternatieve methodes zijn prachtig, Puur, met goede energieën en zelfs te bewijzen (een voorbeeld: Cranio Sacraal therapie) en helpen echt als de juiste persoon ze toepast. Helaas is het veel te makkelijk mensen voor de gek te houden en zijn er dus veel ''neppers'' die de alternatieve genezingswijzen in een kwaad daglicht zetten. Daar ben ik zo teleurgesteld om. Dat mensen de goedgelovigheid van anderen gebruiken om geld te verdienen. Bah! Over het hele gebeuren heb ik dit te zeggen. Ik denk niet dat we Jomanda medeverantwoordelijk kunnen stellen voor de dood van Sylvia, hoe graag ik haar ook gevangenisstraf zou willen zien krijgen die ze verdient voor alle onzin die ze uitkraamt, en alle mensen die ze al leugens heeft verteld. ander voorbeeld:(mensen die verhuisd zijn uit Noord-holland in 2011 omdat er een tsunami zou komen).Maar het feit dat Sylvia zelf niet voor de medische kant koos, geen chemotherapie wilde.! Tegen iedereen maar een stukje vertelde en ook tegen de artsen (zoals gezegd in dit filmpje op youtube :Jomanda gedaagd in zaak Millecam'') Ik denk, en dit kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik denk dat ze eigenlijk gewoon wegliep voor de waarheid. Niet bewust, maar misschien was ze bang om de waarheid te horen. De waarheid dat het toch kwaadaardige kanker zou zijn. Daar was ze een veel te positief mens voor. Ze wilde hoop houden. voor zichzelf maar zelfs ook voor de artsen. Ze wilde misschien liever Jomanda geloven omdat ze niet ziek wilde zijn! Daarom denk ik dat ook Sylvia's Naïviteit best wel een grote rol heeft gespeeld. Misschien dat Jomanda haar niet adviseerde om naar een arts te gaan, maar vele anderen deden dat wel. Daar luisterde ze toch ook niet naar? Jomanda had beter wel gezegd: ''ik zou ook naar een arts gaan, gewoon voor de zekerheid''… maar Ik vind niet dat dat Jomanda's verplichting was. Iemand doorsturen is haar taak ook helemaal niet als alternatieve genezeres. Dokters zullen ook nooit iemand doorsturen naar een natuurlijk genezer, terwijl dat soms wel zou moeten gebeuren!(die 2 werelden gaan continu tegen elkaar in) De alternatieve methodes en de medische wereld zouden elkaar juist moeten steunen en samenwerken i.p.v elkaar naar beneden halen en negeren. Dan zou er veel vooruit gaan in de gezondheidszorg! En trouwens, dokters die fouten maken, mensen laten overlijden (door hun fout!) en iemand niet hebben doorgestuurd naar een natuurlijk genezer, worden ook niets kwalijk genomen. Ik vind wel dat ze nooit met zekerheid had mogen zeggen dat het een goedaardig gezwel was. kanker is namelijk iets wat erg moeilijk voelbaar is voor een paragnost of helderziende (dat heb ik van een paragnost gehoord) en aan de andere zijde kunnen ze bij kanker ook niet altijd zien of het goedaardig is of kwaadaardig ( weet ik uit betrouwbare bronnen). Foutje van de schepping zullen we maar zeggen. Dus dat zij beweerd dat het goedaardig was. dat was gewoon een gevoel van haar en een pure gok. Sylvia zo naïef om het als waarheid aan te nemen. neem een ding van mij aan. Als u ziek bent: Ga naar beide. dan heb je het beste resultaat en dan heb je een eigen keuze. Dan kunnen anderen nooit de schuld krijgen. Men moet altijd alert blijven. Je bent baas over je eigen lichaam.

Anoniem, 03-09-2011 17:04 #4
Een aanvulling op Jomanda: Vele vrijwilligers en "aanhangers" wordt verboden met familieleden te praten. Als Jomanda zuiver is, en Liede vertegenwoordigd, is hetdelen van familie´s niet echt positief te noemen… En zou de tsunamie wel degelijk plaats gevonden hebben.

Franet (infoteur), 10-01-2011 22:16 #3
Jomanda is t/m de dag van vandaag bezig met wat de Bijbel noemt: OCCULTISME. Er is een zichtbare wereld, en er is een onzichtbare (geestelijke) wereld. Deze onzichtbare wereld heeft echter TWEE kanten: een positieve kant (rijk van het licht), en een negatieve kant (rijk van de duisternis). De Bijbel waarschuwt ons heel duidelijk voor dit rijk der duisternis. Wij moeten ons verre houden van alles wat occult is: het oproepen van geesten van overleden mensen, het raadplegen van waarzeggers of waarzegsters, het in contact proberen te komen met zogenaamde " goede geesten, " hekserij, toverij, kortom: alles wat niet van God of van Christus is, moet uitgebannen worden.
Wij hebben allemaal van God een eigen verantwoordelijkheid gekregen, dus ook Jomanda zal zich tegenover God moeten verantwoorden als het zover is. Laat zij bedenken dat er slechts één weg tot God is, en dat is door Jezus Christus, Die zei: "Niemand komt tot de Vader dan door Mij."

Wim Thibaudier, 05-06-2009 21:20 #2
Voor mij is zij een kwalzalver… gezien het feit dat Sylvia erg ziek was… maar Jomanda volgens mij alleen maar aan het financieel gewin dacht.Zij had haar of ze daar blij mee was of niet moeten doorsturen naar een bevoegd arts… Dan was dit misschien beter afgelopen… Ik vind het een heel kwalijk iets dat ze gedaan heeft…

Hetboekjeopen, 26-05-2009 18:11 #1
Ruim 30 jaar kennen Ronald ter Heegde en Jomanda elkaar, ik ken beide personen nét zo lang. (dus ik denk een aardig reëel beeld te kunnen hebben)

Er is genoeg over Jomanda geschreven en gezegd, maar laten we de kant van Ronald eens bekijken!

In het interview met NOVA zei Ronald dat het Jomanda om de roem en faam ging, maar hij vergat daarbij te melden dat hij zelf juist met Jomanda omging in de hoop dat iets van haar roem en faam op hem zou stralen.
Hij is niet voor niets met haar in zee gegaan toen hij de hoop had dat zij een grote ballerina zou worden!
Hij is niet voor niets met haar in zee gegaan toen hij de hoop had dat zij wereldbekend zou worden in haar blauwe jurk!

In datzelfde interview meldde hij tevens dat hij het belachelijk vond dat Jomanda ACHTERAF 'waarschuwde' voor het koninginnedag-drama (en nee, erg slim was het niet van haar om dat alsnog naar buiten te brengen), maar tegelijkertijd gaat Ronald er aan voorbij dat hij de zogenaamde oplichterspraktijken van Jomanda meer dan 5 jaar heeft stilgehouden en daar PAS NU mee naar buiten komt!

Verder zegt hij absoluut niet uit rancune te handelen maar op 23 december 2008 al heeft hij het volgende stukje op zijn Hyves-pagina geplaatst (meneer de rechter… kijkt u hier eens naar en overweeg uw besluit om hem te horen dan nog eens!):

"In de loop van haar leven heeft Jomanda al vele mannen "versleten", en waarom? Is zij zoals zij zelf zegt op zoek naar een "vaderfiguur" of kan zij niet zonder de aandacht van mannen, feit is dat zij een man kan verafgoden, maar even zo snel is zij hem weer beu, en dan wordt hij afgedankt. Na het overlijden van haar vriend Paul, had zij de volgende dag al een nieuwe liefde, die zij beschreef als haar tweelingziel, diegene waar zij al haar hele leven op wachtte. Nu was eindelijk de cirkel rond. Zo is het haar hele leven gegaan, zij ontmoet iemmand, wordt hals over kop verliefd, ziet niemand meer om haar heen, en fixeert zich op deze nieuwe liefde.
Tot het moment dat de roze wolk, toch niet zo roze blijkt te zijn en zij hem weer afdankt, maar niet voor zij een nieuwe vent heeft, want alleen door het leven gaan, dat past niet in haar straatje.
Zo verslijt zij de ene na de andere man, ook nu weer, haar `tweelingziel`is ook al weer afgedankt, en de volgende ligt alweer in haar bed, vandaar de vraag, Maagd of Hoer?
Hoe kan iemand zo leven? zo rusteloos en zoekend? Dit bewijst maar weer eens dat zij eigenlijk een heel onzeker iemand is, en dat haar`gave`haar ook niet kan helpen, een stabiel leven op te bouwen. Triest eigenlijk, hoe iemand, die beweert anderen te kunnen helpen, niet in staat is zichzelf te helpen, maar een puinhoop van haar eigen leven maakt.
En niet alleen van haar eigen leven, maar ook van de mensen die zij zgn. `helpt"
(hoezo niet rancuneus?)

Verder is het inderdaad een tikkeltje erg vreemd te noemen dat Jomanda wordt bestraft terwijl Ronald (die, dom als hij is, zelf op tv verklaard heeft dat hij jaren geleden al wist van deze "oplichterij") op elke mogelijke manier de dans ontspringt…
Bestaat er tegenwoordig niet meer zoiets als MEDEPLICHTIGHEID?

Kortom, Ronald ter Heegde is een zielig, rancuneus mannetje die, nét als Jomanda, zijn straf verdiend maar er (gluiperig als hij is) mee weg komt…

Hoezo rechtvaardigheid?

Infoteur: Kisses
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Reacties: 5
Schrijf mee!