InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Hoe houd je het overzicht?

Hoe houd je het overzicht?

Hoe houd je het overzicht? Voor de een is het een vanzelfsprekendheid en voor de ander is het een enorme klus om het overzicht te behouden. Voor degene die het moeilijk vindt om het overzicht te behouden, geldt meestal dat het op meerdere vlakken lastig is. Toch kan het heel verhelderend werken als je in staat bent het overzicht te behouden of dit nu in werk of privé is. Enkele hulpmiddelen voor de man of vrouw die het overzicht graag wil hebben of houden en er zelf niet helemaal toe in staat is. Vooropgesteld dat het helemaal niet vreemd of ernstig is dat je het overzicht mogelijk niet hebt. Vele mensen raken om wat voor reden dan ook, zo nu en dan het overzicht even kwijt. Wat wel belangrijk is, dat je het her- en erkent, zodat je er iets aan kunt doen binnen de mogelijkheden die bij je passen.
Immers, een systeem “opgelegd” te krijgen kan ook tegen je werken. Het gaat dus om eenvoudige middelen/mogelijkheden op een manier die voor de betreffende persoon werkt. Volhouden wordt dan een stuk gemakkelijker.

Wat maakt de persoon die je bent?

Om op een goede manier naar je overzicht te kijken of het ontbreken daarvan, is het belangrijk om ook te bekijken hoe je werkt. Werk je rommelig, heb je graag alles om je heen of ben je normaal redelijk tot enorm georganiseerd? Je moet je – als je bezig bent - goed voelen in je omgeving. Dat is een essentiële om productief te kunnen zijn (wat je ook doet, als de omgeving goed is ben je productiever is wetenschappelijk aangetoond).
Denk goed na in hoeverre je je in je huidige plek senang voelt en als je je niet senang voelt, hoe krijg je dit dan (weer) goed? Vaak is het een kwestie van er even goed bij stil staan om te weten, wat voor je werkt.

Georganiseerd type en toch het overzicht kwijt

Ook een georganiseerd type kan het overzicht even kwijt zijn. Hoe zou dit komen en denk dan bijvoorbeeld aan;
  • Te veel op je “to-do” lijst?
  • Veel kleine klussen (die even tussendoor moeten)?
  • Zijn klussen uitgelopen?
  • Verkeerde planning/ ingecalculeerde tijd?

Maar stel jezelf ook de vraag of je goed in je vel zit. Als je je immers even niet zo goed voelt, kan dit ook doorwerken in hetgeen je moet doen. Maakt dan niet uit of dit werk- of privé gerelateerd is. Belangrijk is wel dat, als dit al het geval is, je er iets aan moet doen. Dat is niet in een artikel “even” op te lossen, daarvoor moet je terug naar je basis. Heeft zich iets heftigs in je nabije omgeving voor gedaan of ben je geestelijk moe … en zo zijn er nog tal van mogelijkheden.

Hoe pak je het “overzicht (weer) krijgen” aan?

Als de psyche geen rol speelt (zowel bij het georganiseerd type als het ongeorganiseerd type) kan je kijken hoe je het overzicht (weer) krijgt of kunt behouden. Daar zijn enkele stappen voor. Stappen die je ook consequent moet blijven volgen, te weten:
  1. Begin met alle losse “flodders” in de vorm van post-its of andere (elektronische) kattebelletjes te verzamelen.
  2. Maak vervolgens een schifting of je ze allemaal moet doen (soms lossen zich zaken als vanzelf op, als je maar lang genoeg wacht). Dit, in geval je een achterstand hebt opgelopen.
  3. Zoek waar losse klussen mogelijk toch met elkaar gelinkt zijn en verzamel deze. Dat geeft al meer overzicht.
  4. Wat heb je aan grote(re) klussen liggen en rangschik deze naar urgentie.
  5. Maak van al je taken een grote lijst.
  6. Breng orde in de mogelijke chaos (als je dar al last van hebt). Het hoeven geen stapels op kleur te worden, maar zorg dat alles wat bij elkaar hoort, ook bij elkaar ligt (op wat voor manier je dit graag geordend wilt hebben). Criterium? Zorg dat het zo is dat je, met je gewenste ordening normaal je werk kunt doen.
  7. Check éénmaal per dag je to-do lijst met de dingen die je moest doen en vink af wat gedaan is en vul aan met nieuwe dingen. Let altijd op de urgentie, maar reken jezelf in tijd niet rijk. Om overzicht te houden is plannen dus uitermate belangrijk.
  8. Heb je de mogelijkheid om te delegeren, maak er dan gebruik van.

Tot slot

Wil je het overzicht (weer) behouden, zorg dan dat je eerlijk naar jezelf bent en de stappen blijft volgen. Er kan zomaar een dagje chaos tussendoor komen. Dat is niet erg, zolang je dan maar weer even alles bij elkaar brengt. Laat chaos niet oplopen, dat maakt je erg improductief.

Lees verder

© 2014 - 2017 Annastaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak ik een planning en hoe houd ik me eraan?Plannen, een planning maken en vooral: je eraan houden. Een planning maken lukt vaak nog wel, maar de uitvoering gaat va…
Het schrijven van een plan van aanpakHet schrijven van een plan van aanpakOp veel opleidingen wordt er aan projecten gewerkt, deze projecten lopen vaak minimaal vaak 10 weken. Om een goed overzi…
Studeren - zo maak je een goede studieplanningStuderen - zo maak je een goede studieplanningVeel studenten weten niet hoe ze hun dikke cursussen moeten doorworstelen. Vaak wachten ze er dan ook mee tot vlak voor…
Plan van aanpak makenPlan van aanpak makenVoorafgaand aan een project of een ander samenwerkingsverband wordt er een plan van aanpak opgesteld. Een plan van aanpa…
Marketingplanning en strategieontwikkelingMarketingplanning en strategieontwikkelingPlanning en strategieontwikkeling vinden plaats op verschillende niveaus. We onderscheiden de concernstrategie, de onder…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe houd je het overzicht?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Levensfilosofie
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!