InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Een laatste rustplaats in de natuur

Een laatste rustplaats in de natuur

Een laatste rustplaats in de natuur Een laatste rustplaats. Veel mensen hebben voor hun overlijden al nagedacht over hun uitvaart. Vaak wordt gekozen voor een begrafenis of een crematie. Er zijn alternatieven zoals een graf op een natuurbegraafplaats. Inmiddels zijn er een aantal locaties waar men in de natuur begraven kan worden waaronder natuurbegraafplaats Heidepol.

Wat houdt natuurbegraven in?

Eigenlijk zegt het woord natuurbegraven het al; er wordt gekozen voor een begraafplaats in de natuur. De begrafenis vind plaats op een plek naar keuze. Een natuurbegraafplaats draagt bij aan de bescherming, ontwikkeling en behoud van de natuur. Na de begrafenis neemt de natuur haar plek weer in.

Ruimte

Als je een begraafplaats oploopt zie je alle graven op een rij. De afstand tussen alle graven is nagenoeg even groot en tussen de rijen met graven door is de begraafplaats voorzien van verharde wegen. Op een natuurbegraafplaats is dat heel anders. Hier zie je geen grafstenen of graven op een rij. Je kan bij leven zelf al een mooie plaats uitzoeken waar je later begraven wilt worden. Onder een boom of juist in het open veld. Ook vind je er geen hekken of afrasteringen. Een natuurgraf heeft geen grafsteen. Wel kan een graf gemarkeerd worden door bijvoorbeeld een mooie zwerfkei of een andere markering zoals een houten gedenkplaat. Neem hierbij wel in acht dat er alleen natuurlijke materialen gebruikt mogen worden die niet belastend zijn voor het milieu.

Kies zelf je locatie

Het is mogelijk om bij leven al eens te komen kijken. Natuurbegraafplaats Heidepol is zeven dagen in de week geopend. De begraafplaats is vrij te bezoeken tussen zonsopgang en zonsondergang. Tijdens een wandeling kun je op je gemak rondkijken en zien wat voor jou een mooie laatste rustplaats zou zijn. Tussen de bloemen op het veld, tussen de bomen in het bos, juist aan een bosrand of in een gebied vol met verschillende kruiden. Heb je een plek gevonden waar je een goed gevoel bij hebt, is het mogelijk om deze vast te laten leggen. Het vooraf vastleggen van een laatste rustplaats kan voor veel rust zorgen. Nabestaanden hoeven later geen lastige keuzes meer te maken. De locatie van de eeuwige rustplaats staat immers al vast.

Afscheidsceremonie

Een afscheidsceremonie staat los van de aankoop van een plekje op Natuurbegraafplaats Heidepol. Iedereen krijgt de vrijheid en de ruimte om het afscheid naar wens te laten verlopen. Ongeacht cultuur en religie. Hoe je de ceremonie laat verlopen, en wie dit voor je regelt maakt in principe niet uit, als respect voor de natuur maar in acht wordt genomen. Op het terrein is er een boskapel in de open lucht waar je gebruik van kunt maken.

Kosten en grafrechten

De kosten van een graf op Heidepol zijn afhankelijk van de laatste rustplaats die gekozen wordt. Het grafrecht is eeuwig en het onderhoud is inclusief.

  • Op de heide/ open veld € 3250,-
  • Bos of bosrand € 3750,-
  • Urnengraf € 2000,-
  • Graf met gedenkboom € 4500,-

Dit zijn de prijzen per 1 januari 2014. Hiermee wordt een eeuwigdurend grafrecht gekocht dat bij acte wordt vastgelegd.
Er komen nog eenmalige kosten bij. Voor een graf bedragen deze € 500,- Voor het begraven van een urn zijn deze kosten € 300,-.

Herbegraven, urnengraf en kindergraven

Herbegraven

Er kunnen diverse redenen zijn voor een herbegrafenis. Vaak heeft dit echter te maken met grafrechten die verlopen. Op een gewone begraafplaats worden de grafrechten meestal voor een bepaalde periode uitgegeven. Nabestaanden moeten op termijn grafrechten verlengen óf het graf laten ruimen. Herbegraven mag wettelijk slechts op twee momenten. Binnen twee maanden na de begrafenis of na 10 jaar als de wettelijke periode op grafrust is verstreken. Voor een herbegrafenis heb je toestemming nodig voor de gemeente waar het graf op dat moment gelegen is.

Urnengraf

Het is mogelijk om een urn te begraven in een graf. Ook hiervoor geldt, net als bij begraven zelf, het eeuwige grafrecht. Er is op Heidepol een speciaal gedeelte ingericht voor urnengraven. Het uitstrooien van as is hier niet toegestaan.

Natuurbegraafplaatsen in Nederland

Naast Heidepol zijn er nog meerdere locaties waar natuurbegraven is toegestaan.

  • Winschoten: Reiderwolde Natuurbegraafplaats
  • Eext: Natuurbegraafplaats Hillig Meer
  • Doetinchem: Natuurbegraafplaats Slangenburg
  • Hoog Soeren: Natuurbegraafplaats Westerwolde
  • Arnhem: Naturbegraafplaats Heidepol
  • Bilthoven: Begraafplaats Den en Rust
  • Oostelbeers: Bos van de Heilige Geest
  • Venray: Natuurbegraafplaats Weverslo
  • Venlo: Natuurbegraafplaats Bergerbos
  • St Odilienberg: Natuubegraafplaats Schoonselhof

Contactgegevens Natuurbegraafplaats Heidepol:

Natuurbegraafplaats Heidepol
Harderwijkerweg 37
6816 VA Arnhem
Telefoon: 026 7112210

Lees verder

© 2014 - 2019 Bianca101, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurbegraafplaats - begraven onder een boom of zwerfkeiNatuurbegraafplaats - begraven onder een boom of zwerfkeiNederland kent een aantal natuurbegraafplaatsen, waar het lichaam van de overledene wordt opgenomen in de natuur. Er zij…
Joods medische ethiek: bezoek een zieke / ziekenbezoekJoods medische ethiek: bezoek een zieke / ziekenbezoekU wilt voor "God spelen"? Dit is erg simpel. Bezoek een zieke net zoals God Abraham bezocht toen hij ziek was. Dus wanne…
De stad Shiraz - IranBij het woord Shiraz denkt men niet meteen aan een stad, maar eerder aan wijn. Toch mag de stad Shiraz niet vergeten wor…
De eeuwige sneeuw niet zo eeuwig als gedachtAl jaren debateren mensen over de hele wereld over de opwarming van de aarde. Al jaren wijzen wetenschappers op de gevar…
De charme van een begraafplaatsDe charme van een begraafplaatsVoor de een is een begraafplaats een “no go area”, andere mensen vinden er troost of rust en weer andere mensen doen er…
Bronnen en referenties
  • http://www.heidepol.nl

Reageer op het artikel "Een laatste rustplaats in de natuur"

Infoteur: Bianca101
Laatste update: 07-08-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Alternatieven begraven
Schrijf mee!