InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > De kritische blik

De kritische blik

De kritische blik De mens is een kuddedier. Hoewel dit nog al vaak gezegd wordt over mensen en er een zekere kern van waarheid in zit is het nog maar de vraag of dit ook hoeft te kloppen. Het hebben van een kritische houding kan hier namelijk verandering in aanbrengen. Het is echter niet altijd makkelijk en het kost tijd en 'oefening' voor het 'vanzelf' gaat. Toch zal het erg lonen omdat een kritische blik op het leven en je omgeving de weg opent voor zelfontwikkeling.

Kritische houding

Dag in dag uit worden individuen bewust, maar ook onbewust blootgesteld aan allerlei invloeden van buitenaf. Dit is van zichzelf geen probleem, maar dat wordt het wel als personen vergeten na te denken over wat er nu precies allemaal binnenkomt aan informatie. Op het moment dat het grootste gedeelte gewoon wordt aangenomen en geaccepteerd, raak je als persoon ondergesneeuwd in de meningen en standpunten van anderen. Hierdoor kun je als individu makkelijk de koers in het leven kwijtraken zoals die volgens jou de juiste is.

De oplossing hiertegen is de kritische houding. De kritische kijk op het leven houdt in dat de informatie die constant op je afgevuurd wordt niet zomaar verwerkt en aangenomen wordt. In plaats van het gemakkelijk aan nemen hiervan zul je als persoon moeten nadenken over wat er daadwerkelijk gezegd wordt. Hierdoor krijg je voor jezelf duidelijk wat er nu eigenlijk gezegd of bedoeld wordt en door dit dan vervolgens te toetsen aan je eigen principes kun je voor jezelf beslissen of jij vindt dat die opinie wel of niet voor jou klopt.

Gevolgen

Iemand met een kritische houding zal veel evenwichtiger in het leven staan. Hij is immers geen speelbal van zijn milieu meer, maar bepaalt zelf welke informatie voor hem relevant is en wat hij in zijn ontwikkeling mee wil nemen. Als mens zul je vervolgens rijker worden in persoonlijke ervaring en je zou zelfs kunnen zeggen dat je een wijzer persoon wordt. Verder sta je ook sterker in je schoenen vooral in een discussie over wat je ergens van vindt aangezien je dagelijks al bezig bent met het formuleren van je meningen en standpunten. Wat jij met je leven wilt is voor jezelf duidelijker waardoor je weer duidelijk beslissingen kunt nemen over de koers die je neemt wat resulteert in een gelukkiger leven.

Jijzelf

Hoewel het goed is om te beginnen met een kritische blik tegenover je omgeving en de wereld om je heen zul je op een bepaald moment als je zover bent ook jezelf onder de loep moeten nemen. Dit is een stap die veel mensen over het hoofd zien of waar veel mensen tegenop zien. Het is namelijk niet makkelijk om kritisch tegenover jezelf te zijn. Toch is het hebben van een kritische blik niet volledig als je jezelf niet durft te beoordelen. Het nadenken over je eigen handelingen en je eigen gedachtes en standpunten is zo belangrijk omdat je alleen verantwoord kritisch kunt zijn tegenover anderen als je daadwerkelijk tevreden bent over wat je zelf vindt en doet.

En verder

Het hebben van een kritische houding hoeft zich niet te beperken bij wat andere mensen zeggen. Denk ook eens na over wat je gelooft. Ook bij zaken als religie en politiek valt nog veel persoonlijke winst te behalen zolang je durft tegen de gebaande paden in te gaan als dat moet om daadwerkelijk kritisch te zijn.

Tot slot

Onthoud dat het niet makkelijk is, vooral niet in het begin, om constant kritisch te kunnen zijn. Je zult er op den duur echter veel profijt van hebben en je vooral mentaal veel beter voelen. Laat je dus niet ontmoedigen en weet dat het in het leven moeite kost om juist die dingen te krijgen die een gelukkiger mens van je maken.

Lees verder

© 2014 - 2019 Jona28, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De kritische blik"

Infoteur: Jona28
Gepubliceerd: 16-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Levensbeschouwing
Schrijf mee!