InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Hoe overleef ik een echte crisis?

Hoe overleef ik een echte crisis?

Hoe overleef ik een echte crisis? Wat te doen als er een echte crisis ontstaat? Wat te ondernemen als de voedingsprijzen de pan uit rijzen? Wat te doen als het internet, de TV en de radio "op zwart" gaan? Hoe te overleven zonder water of energie? De volgende 10 stappen zorgen voor de best mogelijk uitgangspositie in tijden van een echte crisis.

Hoe overleef ik een echte crisis?

Een zeer interessant onderwerp waar genoeg films over gemaakt zijn of boeken over geschreven. In de huidige maatschappij nemen we alles maar voor lief aan. Kanzen bestaan er echter zeker dat het een keer gaat escaleren. De volgende 10 stappen geven aan welke acties er het beste op tijd genomen kunnen worden om te overleven.

Leer nieuwe vaardigheden

Denk aan vaardigheden om te kunnen overleven, maar ook vaardigheden die anderen nodig hebben om te overleven. Verbouwen van voedsel, klussen, medische-vaardigheden, jagen, werktuigkunde, etc. zijn een aantal belangrijke voorbeelden. Ook andere vaardigheden kunnen belangrijk zijn tijdens een wederopbouw, zoals bijvoorbeeld schrijven of computer werkzaamheden.

Verbeter je mentale en fysieke gezondheid

In tijden van stress is de mentale en fysieke gezondheid van groot belang. Ziek worden of instorten kan fataal zijn voor een goede uitgangspositie. Zeker als er erg weinig tijd is in de onzekerheid van een echte crisis. Het opslaan van antibiotica is ook sterk aan te bevelen. Het uitvoeren van lastige taken zal met een gezonde mentale en fysieke toestand tevens sneller tot de mogelijkheden behoren. Voor het verbeteren van de mentale en fysieke gezondheid kan er onder andere gedacht worden aan: dieet, training, gezonde voeding, meditatie, yoga, cursussen, etc.

Sla voeding op

Bij een echte crisis zullen de voedselprijzen de pan uit rijzen. Langzaam gaan de prijzen omhoog, maar blijft het salaris (ver) achter. Om dit een stap voor te zijn, is het opslaan van voeding zeer raadzaam. Wanneer het geld op is, kan er altijd terug gevallen worden op de voedselvoorraad. Daarnaast is het wijselijk om dieren en planten te bezitten die ons kunnen voorzien van voedsel, zoals kippen, koeien, verschillende planten, etc. Vergeet ook het keukengerei niet.

Maak een "how to" bibliotheek

Het is absoluut niet mogelijk alles te leren in tijden van een echte crisis. Het internet en andere media kunnen tevens op "zwart" gaan. Zorg daarom voor een opslag van van allerlei belangrijke "how to" handleidingen. Wanneer de nood aan de man is, kan er altijd teruggevallen worden op deze bibliotheek.

Begin een tweede baan

Het wachten op de overheid tot ze meer banen creëren, is een illusie. In zware tijden verdwijnen er zelfs meer banen. Pak het initiatief en creëer iets voor jezelf. Kies iets wat dicht bij het hart ligt en wat belangrijk kan zijn in de toekomst. Leer iets, repareer iets, maak iets, waarmee anderen geholpen kunnen worden.

Verzamel waardevolle producten

Wanneer de crisis van kwaad tot erger wordt, zijn er veel producten die waardevol zijn om op te slaan. Denk ten eerste aan de persoonlijke behoeftes en schaf extra veel producten aan. Denk aan tandenborstels, zeep, kaarsen, gereedschap, medicijnen, etc. Het tweede punt zijn overlevingsproducten, zoals olie, brandstof, aanstekers, zaden, wapens, batterijen, etc. Deze producten hebben ook waarde om te dienen als ruilmateriaal.

Bouw een netwerk met vrienden op

Vertel het vrienden, familie, kennissen en bouw een goede relatie op. Zij kunnen zich ook (tijdig) voorbereiden en een plaats innemen binnen de samenwerking. Het is tevens belangrijk mensen klaar te stomen om zelfstandig te kunnen overleven. Met een goed netwerk is de kans op overleven groter en kan er altijd teruggevallen worden op mensen in de omgeving.

Creëer een bron van alternatieve energie

Het hebben van een bron van alternatieve energie is altijd slim in alle omstandigheden. Denk aan generatoren, openhaard, zonne energie, accu's etc. Vergeet ook niet de bijbehorende onderdelen of gereedschappen. Wanneer de energiemaatschappijen de huishoudens afsluiten, is het hebben van een alternatieve energiebron van enorme waarde.

Zorg voor waterzuivering

Schoon water is essentieel voor de gezondheid en om te overleven. Het is raadzaam om het water nu al te testen. Het is mogelijk dat het al is besmet met giftige stoffen, zoals fluoride. Zorg daarnaast voor meerdere waterzuiveringsopties, zoals een draagbare handpomp, pillen, bleekwater druppelaar of gewoon filteren tussen stenen en zand. Zoek een oplossing dat het beste past bij de persoonlijke benodigdheden.

Uit liefde en waardering

Om de overlevingskanzen te vergroten is het belangrijk meer liefde te uiten en meer waardering te tonen. Doe dit dagelijks. Zo kun je liefde uiten naar vrienden, familie, buren en zelfs vreemden. Spellen, kaarten, boeken, etc. kunnen tevens bijdragen aan het brengen van vreugde en plezier. Houd een positieve instelling, hoe slecht de situatie ook kan zijn. Wat je zelf uitstraalt, krijg je terug. Dit is de universele wet van de aantrekkingskracht. Maak dan ook goede keuzes en zorg dat je overleeft in tijden van een echte crisis.
© 2013 - 2019 Cephei, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Crisis en lage rente: een ideaal moment om geld te lenen?Crisis en lage rente: een ideaal moment om geld te lenen?Is een economische crisis wel zo slecht als algemeen wordt aangenomen? Pessimisme en doemdenken lijken de overhand te he…
De crisis overleven: hoe je financiële kennis vergroten?De crisis overleven: hoe je financiële kennis vergroten?Een financieel-economische crisis kan ervoor zorgen dat mensen hun baan verliezen of veel geld kwijtspelen. Een voorbeel…
Wat zijn de mogelijke gevolgen van een economische crisis?Wat zijn de mogelijke gevolgen van een economische crisis?De kredietcrisis van eind 2008 zorgde voor een recessie van de wereldeconomie. Om een wereldwijde depressie te vermijden…
Economische crisis en inflatie: tips voor je geldEconomische crisis en inflatie: tips voor je geldBij een economische crisis is het voor veel mensen niet makkelijk om financieel te overleven. Door de inflatie verminder…
Aandelen kopen tijdens een crisis: een buitenkansje?Aandelen kopen tijdens een crisis: een buitenkansje?Is het goed om in aandelen te stappen in tijden van crisis? Dat lijkt op zich een vreemde gedachte maar kan op langere t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ambroz, Rgbstock
  • Video: 10 things to survive

Reageer op het artikel "Hoe overleef ik een echte crisis?"

Infoteur: Cephei
Laatste update: 03-09-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!