InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Het einde van de Nederlandse Antillen

Het einde van de Nederlandse Antillen

Op 10 oktober 2010 komt er een einde aan de Nederlandse Antillen. Het Nederlands Koninkrijk wordt dan opeens zomaar een stuk groter en bestaat uit vier landen. De veranderingen van de Nederlandse Antillen vanaf oktober 2010 op een rijtje. En de veranderingen die dat heeft voor de afzonderlijke eilanden van wat voorheen de Nederlandse Antillen heette.

Het Nederlands Koninkrijk

Met het einde van de Nederlandse Antillen wordt het Nederlands Koninkrijk een koninkrijk dat bestaat uit 4 landen. Dit zijn:
  1. Curaçao
  2. Sint Maarten
  3. Aruba
  4. Nederland

Welke landen vallen onder Nederland?

Met de veranderingen rondom de Nederlandse Antillen krijgt Nederland er opeens ook 3 Caribische eilanden bij. Dit zijn:
  • Sint Eustatius
  • Saba
  • Bonaire
Zij worden als het ware gemeenten van Nederland.
Curaçao en Sint Maarten worden daarnaast als het ware twee nieuwe landen binnen het Koninkrijk.

Waarom moesten de Nederlandse Antillen worden opgeheven?

Het feit dat er al jaren een dubbele bestuurslaag was die de Nederlandse Antillen bestuurde was al tientallen jaren een doorn in het oog van de Nederlandse regering. Bovendien kostte het veel extra geld. Daar kwam bij dat veel overheidsgeld dat was bedoeld voor alle eilanden vaak op Curaçao bleef. Andere eilanden profiteerden daar dus niet van. Ook wilden de bewoners zelf dat er veranderingen kwamen. De meerderheid van Sint Maarten en Curaçao wilde zelfstandig worden, maar dan wel binnen het Nederlands Koninkrijk.

Hoe wordt de nieuwe situatie met wat voorheen de Nederlandse Antillen waren?

De bewoners van Curaçao en Sint Maarten (zij worden zelfstandige landen) moeten in de nieuwe opzet een deugdelijk bestuur krijgen, een betere rechtshandhaving, een goede gezondheidszorg krijgen en een betere sociale zekerheid.

Heeft Nederland nog invloed op wat er in Curaçao en Sint Maarten gebeurt?

  • Nederland blijft invloed hebben op Curaçao en Sint Maarten zelfs als zij zelfstandig zijn, omdat de landen wel onderdeel uit blijven maken van het Nederlands Koninkrijk.
  • Nederland kan dan ook ingrijpen in die landen via de gouverneurs of de rijksministerraad waarin alle landen van het Koninkrijk zitten.
  • Dit is vastgelegd in het Statuut, de grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden.
  • Verder staan Curaçao en Sint Maarten onder toezicht van het College financieel toezicht.
  • Nederland heeft de schulden die de Nederlandse Antillen hadden kwijtgescholden zodat de nieuwe landen een verse start konden maken. Die schulden bedroegen 1,7 miljard euro.

Kwijtschelding Antillen wat krijgt Nederland er voor terug?

Voor het kwijtschelden van de schuld van 1,7 miljard euro heeft Nederland een aantal zaken teruggevraagd. Dit zijn:
Meer toezicht
Benoemingen binnen de overheid die via de rijksministerraad worden gedaan. Nederland heeft een meerderheidspositie in die ministerraad en kan dus altijd ingrijpen

Hoe gaan Curaçao en Sint Maarten na oktober 2010 verder?

Curaçao en Sint Maarten krijgen van de Nederlandse overheid geen extra geld meer na oktober 2010. Zij moeten binnen hun eigen begroting blijven en staan onder controle van het College financieel toezicht. Het Nederlands koninkrijk blijft wel verantwoordelijk voor defensie en buitenlandse zaken. De rest moeten de landen zelf gaan doen. Wel worden ze nog twee jaar geholpen met taken die ze niet direct zelfstandig aan kunnen. Op Sint Maarten wordt eerst nog geholpen met de politie, de gevangenis en de bevolkingsadministratie. Op Curaçao blijft Nederland eerst nog betrokken bij de politie en de gevangenis.

De Nederlandse Antillen na 10 oktober 2010

De Nederlandse Antillen bestaan na 10 oktober 2010 dus niet meer. Maar hoe wordt de situatie dan precies met de Bovenwindse en Benedenwindse eilanden?
  • Saba is vanaf 10 oktober 2010 een Nederlandse gemeente
  • Sint Maarten is vanaf 10 oktober 2010 een zelfstandig land binnen het Koninkrijk der Nederlanden
  • Sint Eustatius wordt onderdeel van Nederland
  • Bonaire valt na 10 oktober als een soort gemeente onder Nederland
  • Aruba heeft als sinds 1986 een status aparte binnen het Nederlands Koninkrijk en wordt na 10 oktober 2010 een zelfstandig land
  • Curaçao wordt een zelfstandig land binnen het Nederlands Koninkrijk
Gerelateerde artikelen
De Caribische eilanden van NederlandDe Nederlandse Antillen zijn vanaf 10 oktober 2010 niet langer Nederlandse Antillen. Het Nederlands Koninkrijk bestaat d…
Het einde van de Nederlandse AntillenDe Nederlandse Antillen bestaan niet meer sinds 10 oktober 2010. Net als Aruba, zijn Curaçao en Sint Maarten zelfstandig…
De Nederlandse AntillenDe Nederlandse AntillenDe Nederlandse Antillen is een land in de Caribische Zee dat samen met Aruba en Nederland het Koninkrijk der Nederlanden…
Vliegen naar de Antillen met Aserca AirlinesVliegen naar de Antillen met Aserca AirlinesDit artikel valt binnen een reeks die gaat over de luchtvaartmaatschappijen die vliegen op de Nederlandse Antillen en Ar…
Het eiland BonaireBonaire is een eiland, dat hoort bij de Benedenwindse eilanden van de Nederlandse Antillen. De andere twee eilanden zijn…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant GPD Wikipedia

Reageer op het artikel "Het einde van de Nederlandse Antillen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 02-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!