InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Kastenstelsel India: verboden, maar springlevend

Kastenstelsel India: verboden, maar springlevend

Het kastenstelsel in India is officieel al vanaf 1931 niet meer aan de orde. Vanaf dat moment namelijk wordt de kaste niet meer vastgelegd bij volkstellingen in India. Toch is de praktijk heel anders. In India worden werk en relatie nog steeds voor een groot deel gerelateerd aan de kaste waarin iemand is geboren. Hoe werkt het kasenstelsel in India?

Wat is het kastenstelsel?

  • Kasten vinden hun oorsprong in het hindoeïsme.
  • Het is een vorm van sociale hiërarchie die is gebaseerd op afkomst en beroep.
  • Iemand die in een lage kaste is geboren kan nooit naar een andere kaste gaan.
  • Schrijnend is de positie van de onaanraakbaren, die eigenlijk niet deel uitmaken van de kasten en ook wel met paria’s worden aangeduid. Zoals het woord al zegt, willen mensen uit een andere kaste hen niet aanraken, omdat zij hen als de minste mensen in het land beschouwen. De onaanraakbaren doen het smerigste werk en elk lichamelijk contact met iemand uit een andere kaste is dus uitgesloten. Onaanraakbaren mogen elkaar wel aanraken.
  • De meeste huwelijken worden nog steeds gesloten binnen dezelfde sociale groep en zelfs huwelijksaankondigingen in kranten zijn ingedeeld naar kasten.
  • Wie niet meedoet aan het systeem van het kastenstelsel wordt uitgesloten.
  • Vaak leidt dat dan ook nog eens tot erewraak.

Welke kasten zijn er?

In India bestaan 4 kasten. Sommigen zeggen 5 als ze de onaanrakenbaren er bij tellen. Deze kasten zijn:
  1. Brahmanen (hoogste kaste van priesters)
  2. Kshatriya (edelen en soldaten)
  3. Vaishya’s (kooplieden)
  4. Sudra’s (dienaren)
  5. Paria’s of onaanraakbaren (de laagste sociale laag die niet aangeraakt mag worden door iemand uit een andere kaste)

Vastleggen van kaste per persoon

In 2010 heeft de Indiase regering besloten dat ze bij een nieuwe volkstelling elke hindoe wil registeren om zo te kijken tot welke kaste mensen behoren. Tegenstanders vinden echter dat de sociale achtergrond van de mensen niet vastgelegd moet worden. Daarmee zou het kastensysteem namelijk bevestigd worden en volgens velen is dat juist het grootste kwaad dat India kent. Voorstanders zijn van mening dat het probleem dan beter inzichtelijk gemaakt kan worden. Naar schatting bevindt namelijk 40 tot 60 procent van de Indiërs zich in een achtergestelde en lagere positie.

Discriminatie in India is verboden, maar gebeurt nog steeds

In de jaren ’50 werd discriminatie op basis van kaste in India officieel verboden. Toch blijft de maatschappij op die basis werken en blijven de vooroordelen bestaan. Vooral op het platteland is het kastenstelsel nog volop in werking en zal iemand uit een hogere kaste nooit met iemand uit een lagere kaste trouwen of een baan accepteren die onder zijn (kasten)niveau is. Op datzelfde platteland woont wel 70 procent van de 1,2 miljard Indiërs.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad De geschiedenis tot heden

Reageer op het artikel "Kastenstelsel India: verboden, maar springlevend"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 03-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!