InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > De Zuid-Koreaanse bevolking

De Zuid-Koreaanse bevolking

In Zuid-Korea woont maar liefst 48% van alle Zuid-Koreanen in de hoofdstad Seoel. Het land bestaat na een uitzondering van een zeer kleine groep Chinezen en andere buitenlanders alleen uit Koreanen. De twee grootste religies in Zuid-Korea zijn het christendom en het boeddhisme.

Bevolking

De populatie in Zuid-Korea is 48,508,972 en er leven vrijwel alleen Koreanen. 99,8% van de bevolking is Koreaan, de overige bewoners zijn iets van 20.000 Chinezen en andere buitenlanders die afkomstig zijn van Zuid-Aziatische landen. In de hoofdstad Seoel wonen maar liefst 48% Koreanen van alle Zuid-Koreanen. De Koreanen zijn waarschijnlijk afkomstig van Mongoolse stammen.

Bevolkingsgroei

De Koreaanse bevolkingsgroei is eeuwenlang klein geweest. Het geboortecijfer was wel hoog, maar het sterftecijfer was nog veel hoger. In de eerste helft van de 20e eeuw nam de bevolkingsgroei toe door vaccinaties en verbeterde hygiëne. In de tweede helft van de twintigste eeuw werd de bevolking meer dan verdubbeld. In de jaren 90 werd door ingrijping van de Koreaanse overheid het gemiddelde aantal kinderen verminderd van zes naar twee kinderen.

Bevolking in cijfers

Bevolkingsgroei0.266%
Geboortecijfer9,09 geboorten per 1000 inwoners
Sterftecijfer5,73 sterftegevallen per 1000 inwoners
Kindersterftecijfer in totaal4,26 sterftegevallen per 1000 levend geborenen
Kindersterftecijfer bij jongens4,49 sterftegevallen per 1000 levend geborenen
Kindersterftecijfer bij meisjes4,02 sterftegevallen per 1000 levend geborenen
Levensverwachting bij geboorte van totale bevolking78,72 jaar
Levensverwachting bij geboorte van mannen75,45 jaar
Levensverwachting bij geboorte van vrouwen82,22 jaar
Vruchtbaarheidscijfer1,21 kinderen per vrouw

Religie

In 2005 werd gemeten dat de helft van de bevolking een religieuze overtuiging heeft. De twee grootste aanhangers zijn het boeddhisme en het christendom, waarvan de grootste het christendom is. Tot vandaag de dag zijn er in Zuid-Korea iets van 15 miljoen christenen en 10,7 miljoen boeddhisten. Tot de overige religies behoort o.a de Islam en daarnaast zijn er ook nog wat kleinere religieuze bewegingen die bestaan uit het Confucianisme, Chondogyo, het Won Boeddhisme en de Soko Gakkai-beweging. De andere helft van de bevolking is Atheist.

In Zuid-Korea is de grootste christelijke kerk de Yoido Full Gospel Church, dat zich bevind in Seoel. Zuid-Korea is ook een land dat de tweede grootste aantal zendelingen over de wereld heeft uitgezonden.
© 2009 - 2019 Sakura, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia reisbijbel FreeLargePhotos

Reageer op het artikel "De Zuid-Koreaanse bevolking"

Infoteur: Sakura
Gepubliceerd: 22-11-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!