Grensoverschrijdend winkelen: lucratief én funest
Grensoverschrijdend winkelen: lucratief voor de klant, verliesgevend voor de Nederlandse grenssupermarkt. Nederlanders die in de grensgebieden met Duitsland wonen winkelen veel over de grens vanwege het goedkopere aanbod van veel artikelen. De Nederlandse supermarkten die in de grensstreek gevestigd zijn verliezen hierdoor heel wat omzet. Dit komt voornamelijk door de accijnsverhogingen die in Nederland doorgevoerd zijn. Deze verhogingen beïnvloeden de omzet van de supermarkten in de grensstreek op een negatieve manier.
Dalende omzet
Het Vakcentrum kreeg gedurende 2014 veel meldingen binnen van winkeliers in de grensstreek die meldden dat ze door hun dalende omzet in zwaar weer verkeren. Sommige bedrijven verloren maar liefst tot 400 klanten per week. Volgens het CBL gaat het om omzetverliezen van € 1.000,00 euro tot € 10.000 euro per week.
Besparen
De artikelen waar voornamelijk op bespaard kan worden door in Duitsland boodschappen te gaan doen zijn:
- Drogmetica (cosmetica en huidverzorgende artikelen)
- Varkensvlees
- Tabakswaren
- Coca-Cola
- Gedistilleerde dranken
Eén bezoekje aan een Duitse supermarkt kan op die manier wel € 30,00 à € 40,00 schelen met inkopen doen in een Nederlandse supermarkt. Vooral de drogmetica in Duitsland is vele euro’s goedkoper dan in Nederland. Een pakje scheermesjes bijvoorbeeld ligt zelfs als verkoopprijs € 3,00 à € 4,00 onder de inkoopprijs van een pakje scheermesjes in een Nederlandse winkel.
Oneerlijke concurrentie
De supermarkten in de grensstreek voelen zich in het algemeen gedupeerd door het besluit van staatssecretaris Wiebes om de accijnzen niet te verlagen. Volgens een supermarkteigenaar blijkt het “één Europa” zoals verwoord door de politiek, in de dagelijkse praktijk heel andere koek. In Duitsland kent men geen minimumloon en is de BTW op levensmiddelen 7%, in Nederland bedraagt de BTW 21% dus een verschil van maar liefst 14%. Dit veroorzaakt een oneerlijke concurrentie. De politiek lijkt in dit opzicht de gevolgen van de accijnsverhogingen onderschat te hebben. De oneerlijke concurrentie van Duitsland versus de Nederlandse grensstreek kost de Nederlandse economie geld.
Wie winkelt het meest in het buitenland?
Volgens de cijfers van het marktonderzoeksinstituut GfK hebben van de Nederlandse huishoudens die tot 30km van de Duitse of Belgische grens woonachtig zijn in 2014 één of meerdere keren in België of Duitsland boodschappen gedaan.
Gemiddeld negen keer per jaar doen Nederlandse huishoudens, woonachtig in het grensgebied, boodschappen over de grens. Hierbij wordt gemiddeld 34,77 euro per bezoek uitgegeven. In 2014 is de omzetlekkage met 15% toegenomen ten opzichte van 2013 en werd 2,5% van de totale levensmiddelenbesteding in Duitsland en België uitgegeven. Dit was in 2013 2,2%.
Limburg
In Limburg speelt het grensoverschrijdend winkelen zeker een grote rol. Een optelsom van de verhoogde accijnzen op sterke drank en benzine in Nederland en het goedkopere aanbod van frisdranken en drogmetica in Duitsland maken dat Limburgers 13,2 keer per jaar de grens over gaan voor hun boodschappen en benzine en werd er in 2014 een percentage van 6% van de totale levensmiddelenbesteding uitgegeven. In 2013 was dit 5,23%.
Toch is er een kentering waar te nemen in het gedeelte van Limburg dat aan de België grenst. Door de lange wachten in rijen bij de Belgische benzinestations raakt het geduld van de Nederlanders op en kopen ze toch maar weer in Nederland hun benzine en daarmee ook hun rookwaar.
Goedkoper
Een top 10 van de artikelen die de Nederlandse huishoudens vooral aanschaffen in Duitsland en België zijn:
- Wijn, aperitieven en overige alcoholische dranken
- Bier
- Sanitaire artikelen
- Dierenvoeding
- Frisdranken, vruchtensappen en siropen
- Vleeswaren en salades
- Overig bij-assortiment zoals batterijen, lampen en rookwaren
- Persoonlijke verzorging
- Kaas
- Rijst, deegwaren en houdbare artikelen.
Aantrekkelijke locatie
Niet alleen de prijzen van de artikelen zijn aantrekkelijker in Duitsland, ook de locatie van de winkelcentra zijn voor veel Nederlanders een reden om over de grens in te slaan. In Duitsland is een winkelcentrum vaak buiten de stad of het dorp aangelegd. Het winkelcentrum bevat dan genoeg winkels, waaronder supermarkten, om een aantal uren in door te brengen. Het parkeren is gratis en men hoeft niet door een onbekende stad te navigeren omdat het winkelcentrum vlakbij een af- en oprit van een snelweg ligt.
Eén Europa
Sinds de invoering van de euro is het natuurlijk helemaal gemakkelijk geworden om de grens even over te wippen. Immers, in de omringende landen kunnen we ook met de euro betalen. Dit heeft de drempel van grensoverschrijdend winkelen ook verlaagd. Verlies bij inwisselen van valuta behoort tot de verleden tijd.
Lucratief en funest
Grensoverschrijdend winkelen is voor de consument in alle opzichten lucratief en aantrekkelijk. Voor veel ondernemers in de grensstreek echter het tegenovergestelde: in het ergste geval funest.