Grensoverschrijdend winkelen: lucratief én funest

Grensoverschrijdend winkelen: lucratief én funest Grensoverschrijdend winkelen: lucratief voor de klant, verliesgevend voor de Nederlandse grenssupermarkt. Nederlanders die in de grensgebieden met Duitsland wonen winkelen veel over de grens vanwege het goedkopere aanbod van veel artikelen. De Nederlandse supermarkten die in de grensstreek gevestigd zijn verliezen hierdoor heel wat omzet. Dit komt voornamelijk door de accijnsverhogingen die in Nederland doorgevoerd zijn. Deze verhogingen beïnvloeden de omzet van de supermarkten in de grensstreek op een negatieve manier.

Dalende omzet

Het Vakcentrum kreeg gedurende 2014 veel meldingen binnen van winkeliers in de grensstreek die meldden dat ze door hun dalende omzet in zwaar weer verkeren. Sommige bedrijven verloren maar liefst tot 400 klanten per week. Volgens het CBL gaat het om omzetverliezen van € 1.000,00 euro tot € 10.000 euro per week.

Besparen

De artikelen waar voornamelijk op bespaard kan worden door in Duitsland boodschappen te gaan doen zijn:
  • Drogmetica (cosmetica en huidverzorgende artikelen)
  • Varkensvlees
  • Tabakswaren
  • Coca-Cola
  • Gedistilleerde dranken

Eén bezoekje aan een Duitse supermarkt kan op die manier wel € 30,00 à € 40,00 schelen met inkopen doen in een Nederlandse supermarkt. Vooral de drogmetica in Duitsland is vele euro’s goedkoper dan in Nederland. Een pakje scheermesjes bijvoorbeeld ligt zelfs als verkoopprijs € 3,00 à € 4,00 onder de inkoopprijs van een pakje scheermesjes in een Nederlandse winkel.

Oneerlijke concurrentie

De supermarkten in de grensstreek voelen zich in het algemeen gedupeerd door het besluit van staatssecretaris Wiebes om de accijnzen niet te verlagen. Volgens een supermarkteigenaar blijkt het “één Europa” zoals verwoord door de politiek, in de dagelijkse praktijk heel andere koek. In Duitsland kent men geen minimumloon en is de BTW op levensmiddelen 7%, in Nederland bedraagt de BTW 21% dus een verschil van maar liefst 14%. Dit veroorzaakt een oneerlijke concurrentie. De politiek lijkt in dit opzicht de gevolgen van de accijnsverhogingen onderschat te hebben. De oneerlijke concurrentie van Duitsland versus de Nederlandse grensstreek kost de Nederlandse economie geld.

Wie winkelt het meest in het buitenland?

Volgens de cijfers van het marktonderzoeksinstituut GfK hebben van de Nederlandse huishoudens die tot 30km van de Duitse of Belgische grens woonachtig zijn in 2014 één of meerdere keren in België of Duitsland boodschappen gedaan.
Gemiddeld negen keer per jaar doen Nederlandse huishoudens, woonachtig in het grensgebied, boodschappen over de grens. Hierbij wordt gemiddeld 34,77 euro per bezoek uitgegeven. In 2014 is de omzetlekkage met 15% toegenomen ten opzichte van 2013 en werd 2,5% van de totale levensmiddelenbesteding in Duitsland en België uitgegeven. Dit was in 2013 2,2%.

Limburg

In Limburg speelt het grensoverschrijdend winkelen zeker een grote rol. Een optelsom van de verhoogde accijnzen op sterke drank en benzine in Nederland en het goedkopere aanbod van frisdranken en drogmetica in Duitsland maken dat Limburgers 13,2 keer per jaar de grens over gaan voor hun boodschappen en benzine en werd er in 2014 een percentage van 6% van de totale levensmiddelenbesteding uitgegeven. In 2013 was dit 5,23%.
Toch is er een kentering waar te nemen in het gedeelte van Limburg dat aan de België grenst. Door de lange wachten in rijen bij de Belgische benzinestations raakt het geduld van de Nederlanders op en kopen ze toch maar weer in Nederland hun benzine en daarmee ook hun rookwaar.

Goedkoper

Een top 10 van de artikelen die de Nederlandse huishoudens vooral aanschaffen in Duitsland en België zijn:
  1. Wijn, aperitieven en overige alcoholische dranken
  2. Bier
  3. Sanitaire artikelen
  4. Dierenvoeding
  5. Frisdranken, vruchtensappen en siropen
  6. Vleeswaren en salades
  7. Overig bij-assortiment zoals batterijen, lampen en rookwaren
  8. Persoonlijke verzorging
  9. Kaas
  10. Rijst, deegwaren en houdbare artikelen.

Aantrekkelijke locatie

Niet alleen de prijzen van de artikelen zijn aantrekkelijker in Duitsland, ook de locatie van de winkelcentra zijn voor veel Nederlanders een reden om over de grens in te slaan. In Duitsland is een winkelcentrum vaak buiten de stad of het dorp aangelegd. Het winkelcentrum bevat dan genoeg winkels, waaronder supermarkten, om een aantal uren in door te brengen. Het parkeren is gratis en men hoeft niet door een onbekende stad te navigeren omdat het winkelcentrum vlakbij een af- en oprit van een snelweg ligt.

Eén Europa

Sinds de invoering van de euro is het natuurlijk helemaal gemakkelijk geworden om de grens even over te wippen. Immers, in de omringende landen kunnen we ook met de euro betalen. Dit heeft de drempel van grensoverschrijdend winkelen ook verlaagd. Verlies bij inwisselen van valuta behoort tot de verleden tijd.

Lucratief en funest

Grensoverschrijdend winkelen is voor de consument in alle opzichten lucratief en aantrekkelijk. Voor veel ondernemers in de grensstreek echter het tegenovergestelde: in het ergste geval funest.
© 2015 - 2020 Flierps, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koopjes jagen: Wanneer begint de uitverkoop in Duitsland?Koopjes jagen: Wanneer begint de uitverkoop in Duitsland?De economie en het gegeven dat de prijzen buiten de Nederlandse grenzen soms aantrekkelijker zijn dan in Nederland zelf,…
De voor- en nadelen van online boodschappen kopenDe voor- en nadelen van online boodschappen kopenHoewel het nog niet heel erg populair is komen er toch steeds meer mogelijkheden om online uw boodschappen te halen. Het…
Goedkoop en snel de boodschappen doenBoodschappen doen is iets waarop veel mensen makkelijk kunnen bezuinigen zonder dat ze het door hebben. Men heeft ook sn…
Over de grens geld besparenDe prijzen van benzine, wijn, sterke drank en rookwaren zijn door de accijnsverhogingen (weer) flink gestegen, en het ei…

De zaak 'Trayvon Martin'De zaak 'Trayvon Martin'Op 26 februari 2012 is de zwarte Amerikaanse tiener Trayvon Martin doodgeschoten in Sanford, Florida. De schieter was de…
Afrikaanse Unie – vereniging van Afrikaanse landenAfrikaanse Unie – vereniging van Afrikaanse landenDe Afrikaanse Unie is een vereniging van Afrikaanse landen. Bijna alle Afrikaanse landen zijn lid van het samenwerkingsv…
Bronnen en referenties
  • Distrifood magazine februari 2015
  • www.distrifood.nl
  • www.btwinformatie.nl

Reageer op het artikel "Grensoverschrijdend winkelen: lucratief én funest"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Flierps
Gepubliceerd: 19-02-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!