InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Sociale gevolgen 9/11

Sociale gevolgen 9/11

De terroristische aanslagen op de Twin Towers zijn niemand ontgaan. Honderdduizend Amerikanen hebben de aanslagen zien gebeuren, in het echt of op tv. Velen verloren een familielid, vriend, collega of kennis. Hier hebben veel mensen nog steeds moeite mee. Niet alleen mensen uit de gebouwen zijn omgekomen, maar ook mensen die in de buurt liepen en vooral ook heel veel politieagenten en brandweermannen. Wat voor invloed had dit allemaal op het dagelijks leven van de mensen in de Verenigde Staten? Wat waren de gevolgen van de aanslagen op sociaal gebied?

Angst

Veel Amerikanen hadden de weken na de aanslagen last van veel stresssymptomen, vooral de mensen die er zelf betrokken bij waren geweest. Dit was de eerste grote aanslag sinds jaren en dan ook nog op zo’n groot land als de VS. Iedereen vroeg zich af hoe dit ooit had kunnen gebeuren. Niemand voelde zich nog veilig na de aanslagen en iedereen was bang dat het zo weer kon gebeuren. Na een jaar was vijftig procent van de vrouwen nog heel snel angstig en 25 procent van de mannen. Bij negen van de tien was de angst nog even hevig als rond de tijd van de aanslagen. Een jaar later waren er nog steeds mensen die hulp zochten om hun trauma’s van de aanslagen te verwerken. Er werden ook therapiegroepen opgericht. Nu, meer dan 10 jaar later zijn er nog steeds mensen die er heel veel moeite mee hebben.

Invloed van de aanslagen op de jongeren

Onder jongeren kwamen dezelfde psychische problemen voor die men in oorlogsgebieden zoals Irak en Afghanistan tegenkomt. Denk hierbij aan depressies, verslavingen aan bijvoorbeeld alcohol of drugs en posttraumatische stressstoornissen. Toch zijn er mensen van overtuigd dat de aanslagen ook voor positieve veranderingen hebben gezorgd, voor zowel de jeugd als voor volwassenen. Mensen zouden aardiger en liefdevoller zijn en meer waarde hechten aan spiritualiteit en geloof. Onder de jeugd ontstond meer vertrouwen in elkaar en meer interesse voor de politiek. De jongere generatie onder de 35 jaar zouden meer ‘wij-georiënteerd’ zijn geworden dan de vorige generatie.

Scheiding in de samenleving

Maar 9/11 zorgde ook juist voor een scheiding in de samenleving. Blanke mensen gingen moslims en andere huidskleuren meer wantrouwen dan daarvoor al vaak het geval was. Voor de aanslagen waren er al veel verschillen, zoals de verschillen tussen blank en zwart, arm en rijk, democraten en republikeinen. Na de aanslagen kwam er ook een verschil en strijd met de moslims. Dit heeft ook latere gevolgen gehad voor de oorlog met Irak. Ook werden mensen ineens veel bewuster van het terrorisme. In elk land werden er scherpere maatregelen getrokken en moslims werden op vliegvelden ook meer wantrouwt dan voor de aanslagen.

Ook ontstond er een nog groter verschil tussen arm en rijk. Dit is te verklaren door het feit dat er een grote werkloosheid ontstond na de aanslagen. Veel slachtoffers die het wel hadden overleefd konden niet meer terug keren naar hun werk omdat dit verwoest was. Ook waren er slachtoffers die door de schok en de traumatische gebeurtenissen niet meer in staat waren om te werken.

Invloed op de hele wereld

Al met al is de afkeer tegen de Islam die na 9/11 flink gestegen. Dit is het grootste gevolg op sociaal gebied. Dit gebeurde niet alleen in de VS maar bijna over de hele wereld. Ook hier in Nederland, met bijvoorbeeld Geert Wilders. Vaak worden islamieten snel verdacht van negatieve dingen. Als er bijvoorbeeld een bom is ontploft in een trein hoor je vaak dat dat dan wel weer door een moslim is gedaan. Islamieten worden nu nog sneller in verband gebracht met terrorisme.
© 2014 - 2018 Leannemunnik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belangrijkste aanslagen van Al-QaedaBelangrijkste aanslagen van Al-QaedaOp 1 mei 2011 werd bekend gemaakt door Obama, dat Osama Bin Laden, de grote Meesterbrein achter de aanslagen van 11 sept…
De aanslagen van 11 september 2001: oorzaken en gevolgenOp 11 september 2001 vlogen twee vliegtuigen in de Twin Towers van New York. In het Pentagon in Washington vloog een and…
One World Trade Center - New York CityOne World Trade Center - New York CityHet One World Trace Center is het nieuwe centrale gebouw van het World Trade Center. Na de aanslagen van 11 september 20…
The Sphere: voor en na de aanslagen van 11 september 2001The Sphere is een grote bronzen sculptuur in de vorm van een bal op een voetstuk van zwart graniet gemaakt in 1971 door…
nieuws uitgelichtOsama Bin Laden gedoodOsama Bin Laden, een terrorist die verantwoordelijk is voor vele aanslagen, maar vooral bekend van de aanslagen op de Tw…
Bronnen en referenties
  • Artikel: Visser Marlou, ‘Anti-terrorismewetten van na 9/11 leveren niets op’, Elsevier (2011)
  • http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2011/9/Anti-terrorismewetten-van-na-911-leveren-niets-op-ELSEVIER315538W/
  • Artikel: Dossier: Herdenking 9/11, ‘Veel veiligheidsmaatregelen Schiphol na 9/11, www.nu.nl (2011)
  • http://www.nu.nl/herdenking-911/2609156/veel-veiligheidsmaatregelen-schiphol-911.html

Reageer op het artikel "Sociale gevolgen 9/11"

Infoteur: Leannemunnik
Gepubliceerd: 16-04-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!