InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Spaar jij je energie?

Spaar jij je energie?

Spaar jij je energie? Energiebesparing is aan de orde van de dag, maar dan hebben we het eigenlijk altijd over onze “externe” energie en niet over onze “interne” energie. Toch loopt deze ook, zonder dat we het in de gaten hebben, zo het putje in. Ons huis isoleren kunnen we wel, maar kunnen we ook onszelf isoleren en zo voorkomen dat onze energie wegloopt?

Energieslurpers

De mensen hebben het lang niet altijd zelf niet in de gaten (veelal vanuit het gegeven dat er andere prioriteiten worden gesteld), maar er zijn nogal wat mensen die echt energie slurpen. Dit kan vanuit verschillende invalshoeken tot uiting komen, waarbij er enkele meer prominent zijn, t.w.

  • Als de wereld om die ene persoon draait.
  • Nooit is er iets gewoon goed.
  • Aandacht, negatief of positief.
  • Ik heb het niet gedaan!

Belangrijke energieslurpers nader toegelicht

Soms realiseer je je het later pas tegenover wat voor energieslurper je gezeten hebt of aan de telefoon gehad hebt … maar dan is je energie al het putje in. Als je het herkent, kan je jezelf er mogelijk ook tegen wapenen.

Bron: Wokandapix, PixabayBron: Wokandapix, Pixabay
Als de wereld om die ene persoon draait
Voor menigeen klinkt het vreemd, maar voor lang niet iedereen. De wereld draait om die ene persoon … en als je die ene persoon bent, sta je dus in het middelpunt van de belangstelling. Toch draait de wereld gewoon door en ligt het feitelijk allemaal net iets genuanceerder. Op het moment dat die persoon die veronderstelt dat de wereld om hem/haar draait dit opmerkt, zal hij/zij er alles aan doen om toch weer het middelpunt te worden. Dat wil dus ook zeggen dat er geen ruimte is voor andere mensen, geen dialoog, geen gesprek dus. Het gesprek dat plaatsvindt, gaat over hem/haar. Aandacht, dat is waar hij/zij op drijft en dat kan deze persoon ver doortrekken.

Nooit is er iets gewoon goed

Sommige mensen noemen het met een scheldwoord “azijnzeikers”, maar dat is waar het eigenlijk wel over gaat. Mensen waar nooit iets goed is, er altijd iets negatiefs te vertellen is en het glas altijd half leeg is. Enerzijds om iets te vertellen te hebben, mogelijk is hun wereldje erg klein. Anderzijds, omdat ze ook echt alleen maar naar de negatieve kanten van het leven kijken en er graag op afgeven. Dat haalt ze als het ware zelf weer omhoog. Behalve dat het vermoeiend is om te luisteren naar mensen die alleen maar negativiteit over je uitstrooien, vergt die negativiteit ook een hoop energie. Vaak hebben deze mensen ook een aura om zich heen wat energie put uit andermans aura … en zo kan het zomaar zijn dat je tijdens het toch al vermoeiende luisteren, uitgeput uit een gesprek komt en je je volledig leeggezogen voelt.

Aandacht, negatief of positief

Als iemand dusdanig weinig eigenwaarde heeft, dat deze het uit de bevestiging van andere moet halen, dan heb je maken met iemand die de aandacht zoekt. Van de aandacht gaat de persoon in kwestie hoe dan ook groeien en dus maakt het hem/haar niet uit op wat voor manier die aandacht tot stand komt (denk maar eens aan de ziekte van Münchhausen waar iemand zichzelf ziek maakt). Het energieslurpende karakter zit hem in het continue in de belangstelling willen staan en aansluitend om bevestiging vragen. Dit type mens gaat dus verder dan de man of vrouw die denkt het middelpunt van het heelal te zijn. Deze persoon heeft een chronische behoefte aan bevestiging en zal dit bij alles – positief of negatief – vragen.

Ik heb het niet gedaan!

Men noemt het ook wel eens “bij een ander in de broek geplast hebben” ofwel … geen verantwoording nemen voor je acties. De persoon in kwestie heeft ergens een rol in, maar hij of zij zal bij een afloop die niet gewenst is, niet bekijken wat hij/zij mogelijk fout gedaan heeft. Als er iets is dan heeft deze persoon daar nooit schuld aan. Nog even los van het gegeven of dat überhaupt erg is, zal hij/zij direct de schuld ergens anders neer leggen. Het wegleggen van de verantwoording kan vergezeld gaan met het leggen van de nadruk op die ander en dat kan een energieslurper zijn. Immers, hoe meer je die ander benadrukt, hoe verder degene die feitelijk geen verantwoordelijk neemt, naar de achtergrond verdwijnt. Vaak is dit type mens tevens iemand die ook altijd iets bij een ander negatief kan benadrukken en dat maakt het alleen nog maar erger.

Wat kan je er aan doen?

Wetende wat voor types nogal voorkomen als het gaat om energieslurpers, gaat het er vervolgens om hoe je kunt handelen om dit te voorkomen. Je energie als via een infuus richting je gesprekspartner te laten gaan is, behalve vermoeiend ook frustrerend. Immers, je kunt er niets aan doen, maar het overkomt je wel waar je bij staat.

Handelen

Bron: Zon - AnnastaalBron: Zon - Annastaal
Tegen jezelf zeggen dat het geen invloed op je heeft, werkt meestal niet. Waar het om gaat is dat je jezelf ook daadwerkelijk afschermt. Dat zou je bijvoorbeeld kunnen doen door jezelf in je verbeelding in een cocon of een groot ei te zetten. Op het moment dat je dan in contact komt met de energieslurper, dan kaatst alles af waar hij/zij normaal de energie door binnen haalt. Soms voelen deze mensen wel dat er iets niet klopt en een gesprek wordt korter of ze komen er op een andere wijze achter wat in ernstige gevallen zelfs tot een redelijk abrupt einde kan leiden. Beter is het natuurlijk om deze mensen te vermijden.
Als je moeite hebt met het afscheid nemen van dit type mens, zou je jezelf af te kunnen vragen wat hij/zij je brengt. Als je er lang over na moet denken of je komt er zelfs helemaal niet achter, dan kan je je afvragen in hoeverre het contact zinvol is.

Tot slot

Het is belangrijk je energie bij je te houden, daar doe je jezelf een groot voordeel mee. Je energie kan je iedere keer maar één keer uitgeven, dus waarom niet aan de dingen die je leuk vindt, die je iets opleveren of waar je goed mee kunt doen.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn energieslurpers?Wat zijn energieslurpers?Energieslurpers zijn mensen of dingen die energie vreten. Als het even tegen zit, voel je de energie zo uit je lichaam v…
Afvallen door beweging, zonder te sportenAfvallen door beweging, zonder te sportenWanneer je denkt aan afvallen, denk je naast minder eten meestal aan sport om wat extra kilo's kwijt te raken. Dat is ni…
Homeostase: evenwicht in je lichaamHomeostase: evenwicht in je lichaamJe lichaam heeft een evenwicht nodig. Niet een evenwicht zodat je niet omvalt, maar een evenwicht dat ervoor zorgt dat j…
Energie, arbeid en vermogenEnergie is het vermogen om arbeid te verrichten. Alleen door arbeid kunnen er, waar dan ook in het heelal, veranderingen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto Rabe, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Wokandapix, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Zon - Annastaal

Reageer op het artikel "Spaar jij je energie?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Schrijf mee!