InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Robots in de zorg

Robots in de zorg

Robots zouden kunnen worden gebruikt in verzorgings-, bejaarden- en ziekenhuizen. Zorg voor mensen vergt veel tijd en energie. Wanneer robots sommige verzorgende taken overnemen, kan dat veel tijd besparen. Toch is het de vraag of het verstandig is robots deze taken toe te vertrouwen. Wat voor objecties zijn er tegen robots in de zorg?

Voordelen van robots in de zorg

Efficiëntie

De robot is een machine die zonder bepaalde dingen kan waar een mens behoefte aan heeft, zoals slaap, voedsel en aandacht. Wanneer een robot voorzien is van energie is hij in principe onuitputtelijk. Je kan hem zo lang laten werken als je wil, hij zal niet zeuren. Ook zal een robot weinig tijd verspillen door bijvoorbeeld te roken of naar de wc te gaan. Hij kan uren achter mekaar, dagenlang werken, zonder tempo te verliezen.

Vaardigheden

De robots van tegenwoordig worden steeds preciezer en kunnen worden geprogrammeerd om heel nauwkeurig te werken. Het is niet onwaarschijnlijk dat robots van de nabije toekomst bepaalde operaties beter kunnen uitvoeren dan een arts. Nu worden ze in ziekenhuizen gebruikt, maar bediend door artsen. In fabrieken worden ze al volop gebruikt om erg nauwkeurige taken zelfstandig uit te voeren. Een voorbeeld hiervan is de lasrobot die vaak wordt gebruikt in de auto-industrie. Deze wordt aangestuurd door een computer. Robots kunnen hiernaast over veel kracht beschikken; veel meer dan welke mens ook. Hij kan zonder problemen zware voorwerpen verplaatsen. Je kan hem zelfs programmeren om een bejaarde in een rolstoel rond te wandelen. Kortom, de robot lijkt een ideale werknemer in de zorg. Toch kleven er bepaalde nadelen aan.

Nadelen van robots in de zorg

Regels

Een mens met een verzorgende taak zal buiten de regels werken wanneer een situatie dit vereist. Ter illustratie een voorbeeld uit een verzorgingstehuis. Tijdens het avondeten moet een vrouw nodig naar het toilet. Het is zo dringend dat het haar stemming beïnvloedt. Echter, de algemene regel is dat de tafel niet verlaten wordt voor een bepaalde tijd. Gelukkig wordt ze verzorgd door een meisje en wordt ze naar haar kamer begeleid. Robots houden zich, in tegenstelling tot de mens, strikt aan de regels. Wanneer deze dame dus verzorgd was door een robot, werd haar gedwongen aan tafel te blijven tot de afgesproken tijd.

De eigenschap van de robot om zich altijd aan de regels te houden is niet altijd een goede. Integendeel, het kan vervelende situaties veroorzaken. Wanneer bij de programmering van robots rekening gehouden wordt met uitzonderingen op regels zou het gedrag van robots gecompliceerd worden in zo’n mate, dat er geen degelijke controle meer op kan worden uitgeoefend door de mens.

Menselijkheid

Naast het probleem met controle over een robot, is het menselijke van een verzorger erg belangrijk voor patiënten in een zorginstelling. Met een mens kunnen gesprekken gevoerd worden en grappen gemaakt worden. Het is erg twijfelachtig of dit ook mogelijk zou zijn met een robot. Een menselijke verzorger kan bejaarden erg goed begeleiden tijdens activiteiten als spelletjes. Dit komt door het menselijke inlevingsvermogen; een eigenschap waar een robot moeilijk over kan beschikken. Een mechanische verzorger zal op een koude en praktische manier handelen en zich strikt aan de regels houden.

Persoonlijkheid

Een andere eigenschap die de mens bezit en de robot niet, is een unieke persoonlijkheid. Ieder mens zit lichamelijk en geestelijk anders in elkaar. Dit zorgt voor erg veel variëteit in het gedrag. Zelfs deze unieke persoonlijkheid verandert met de tijd. Dit komt door zijn ontwikkeling en ervaring. Zo kan de persoonlijkheid van iemand totaal veranderen wanneer hij bijvoorbeeld een hand verliest, een dierbare verliest of een misdrijf meemaakt. Deze grote onderlinge verschillen in karakter maken interactie tussen mensen interessant. Vaak heeft men het gevoel dat de een de ander aanvult met zijn unieke verhalen en eigenschappen. Een robot zal dit hoogst waarschijnlijk nooit hebben.

Conclusie

Robots missen bepaalde eigenschappen die worden gezien als essentieel in verzorgingstehuizen en bejaardentehuizen. Moderne robots bezitten geen unieke persoonlijkheid of eigenschappen als inlevingsvermogen en humor. Ze zijn hierdoor veel minder goed in staat patiënten te verzorgen dan de mens. Het blijkt verstandiger te zijn robots vooral simpelere taken te geven in plaats van taken als het oplossen van complexe, menselijke zaken. De robot is (nog) niet in staat deze ethische afwegingen te maken en zal voorlopig in de zorg dus weinig verantwoordelijkheid moeten krijgen.
© 2014 - 2018 Balideli, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Robots in de zorg"

Infoteur: Balideli
Gepubliceerd: 22-08-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Schrijf mee!