InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Nieuw bewustzijn

Nieuw bewustzijn

Nieuw bewustzijn We hebben er de mond vol van “nieuw bewustzijn”, maar als we een laag dieper gaan en naar het hoe-en-waarom vragen, wordt het een stuk lastiger. Wat is dat nieuwe bewustzijn eigenlijk en als je dit niet onder woorden kunt brengen, welk gevoel brengt dit dan met zich mee? Want het is misschien wel typend voor het tijdsbeeld, dat we het met al onze communicatiemiddelen toch niet in staat zijn het goed kunnen benoemen, maar wel voelen. Voor een relatief grote groep is het een soort onbewust proces waar men in zit en op het moment dat er over gesproken wordt, komt er een soort herkenning bovendrijven. Een stuk onrust, zaken moeten anders en we willen vers starten met iets… wat dat iets dan ook mag zijn.

Leven in het NU

Een begin maken met het in meer of mindere mate aanwezige “nieuw bewustzijn”, doe je door het alleen maar plannen eens achterwege te laten. Daarmee niet gezegd dat je niet vooruit kunt kijken en doelen mag stellen. Dat hoort bij het leven, met een streven is niets mis.

Echter, waar we in onze streven vaak aan voorbij gaan is het leven en genieten van het moment, ofwel vergeet niet te leven in het nu. De beste voorbeelden zijn de vele mannen en vrouwen die met veel enthousiasme werken richting het pensioen om er dan van te gaan genieten. Maar er wordt hard gewerkt, er moet immers voldoende geld zijn, en plots gaat de gezondheid achteruit of erger en wordt het genieten na de pensionering niet eens meer gehaald. Leven in het NU, zoals we dat populair noemen, is niet meer of minder dan in een continu bewustzijn leven en alles tot je door laten dringen zoals het op je afkomt.

Meer meer meer

Langzaam maar zeker komen we terug van het “genieten na pensionering”, want we willen het nu ook leuk hebben en op zich is dat een goed teken. Maar brengt vervolgens weer een ander probleem met zich mee, namelijk het steeds meer willen hebben. Is het niet het graaigedrag van topbestuurders, die lijken nooit genoeg te hebben, dan is het wel de gemiddelde inwoner die al die mooie dingen die aangeboden worden, in onze consumptiemaatschappij, ook wel wil hebben. Een mooier en vooral groter huis, mooiere spullen, een grotere auto en duurdere kleding.

Maar dan moet dat nu wel opgebracht worden en zolang dat kan in een economie die groeiende is, is het – lopend op de toppen – nog wel vol te houden. Het wordt allemaal anders als de economie als een kaartenhuis in elkaar stort, je blij moet zijn dat je nog een baan hebt en al die extra’s in moet leveren of met torenhoge schulden komt zitten. Dit laatste heeft zich dus de afgelopen jaren in menig gezin afgespeeld.

”Het is voor ons belangrijk om goede gedachten te hebben, want wij worden wat wij denken.” (Boeddha)

Bewustwording

Of door het bovenstaande die bewustwording gekomen is of omdat we in een ander soort tijdperk zitten, is niet helemaal helder. Mogelijk is het een samenloop van omstandigheden. Feit is wel dat mensen - misschien door de nood gedwongen – langzaam maar zeker anders naar zaken gaan kijken en teruggaan naar de essentie…

Waar doen we het voor?

De mens wil een goed leven, bij voorkeur comfortabel en met niet al te grote veranderingen. Maar als je vanuit de oude gedachtegang naar het “nu” wilt gaan, zal je wel een belangrijke stap moeten zetten. Je bepaalt het zelf of je die mogelijk belangrijke stap zet of niet.

Handelen

Als je er voor kiest om die belangrijke stap te zetten, dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

  • Laat je herinneringen los (als zijnde datgene wat je gevormd heeft) en benader ze vanuit de derde persoon. Je bent slechts toeschouwer en bekijkt het proces van een afstand. Wat levert dat op.
  • Blijf niet hangen in bestaande gedachten over de mens/de wereld, maar laat ze gaan.
  • Laat iedereen en alles vanaf nu op je afkomen zoals het is, zonder direct te (ver)oordelen.
  • Benader zaken die op je pad komen vanuit de positieve kant.
  • Ervaar, zonder er tegen te vechten, dat het leven gaat zoals het gaat. Of m.a.w. laat toe dat de wereld niet maakbaar is.
  • Een plan met een grote lijn is prima, maar laat de controle los v.w.b. de exacte invulling.

Waarbij je niet gedesillusioneerd moet zijn, als het niet meteen allemaal lukt. Als je er serieus mee aan de slag gaat, ga je wel degelijk stappen zetten, ook al voelt dit niet direct zo. De onrust zal langzaam plaats maken voor meer rust, als je invulling gaat geven aan dat bewustzijn. Je komt op deze wijze sneller tot de essentie en zo geef je jezelf de ruimte om te genieten van de momenten die er nu toe doen, sta je open voor nieuwe invloeden en geef je hetgeen er op je pad komt, een kans.

Tot slot

Voor sommige mensen is het populair gedoe waar allerlei goeroes over elkaar struikelen om te komen tot “het grote veranderen”. Voor veel mensen is dat te veel “de ver van hun bed show” en dat is zonde. Echter, als je het dichter naar jezelf toetrekt en in probeert te passen in je eigen leven, je uitdagingen en toekomstplannen, dan komt het plots heel dichtbij en is de kans groter dat je stappen kunt zetten. Je moet wel echt willen, maar dat geldt voor alles.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dertien geloofspunten Maimonides 9: Tora onveranderlijkMaimonides' negende principe luidt dat de Tora onveranderlijk is en dat er nooit een ander verbond zal komen. Men mag er…
Oneness, voor leven in eenheidOneness is een spirituele stroming, afkomstig uit India. Het is een leer die ervan uitgaat dat alles één is. Het doel is…
Is New Age alweer voorbij?Is New Age alweer voorbij?De beweging begon in de jaren zestig en beleefde een hoogtepunt in de begin-jaren negentig van de vorige eeuw. Daarna ve…
Een nieuwe tijdEen nieuwe tijdOf we zijn er bewust mee bezig of het is iets wat latent aanwezig is, maar sinds het begin van de 21e eeuw spreken we ov…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Qimono, Pixabay

Reageer op het artikel "Nieuw bewustzijn"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 23-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Special: Levensfilosofie
Schrijf mee!