InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Belangrijkste verschil tussen Crystal Meth XTC en Amfetamine

Belangrijkste verschil tussen Crystal Meth XTC en Amfetamine

Belangrijkste verschil tussen Crystal Meth XTC en Amfetamine Crystal Meth, XTC en Amfetamine worden vaak met elkaar verward en op een 'hoop' gegooid. Dat komt voornamelijk doordat het meestal in poedervorm of kristalvorm voorkomt. Ondanks veel overeenkomsten hebben de middelen ook duidelijke verschillen. Maar die verschillen zijn voor de gebruiker niet altijd visueel zichtbaar. De belangrijkste verschillen zitten in de werking en de samenstelling van de stof. De XTC pillen zijn de meest bekende vorm waarin de werkzame stof MDMA zit verwerkt. Alle drie middelen zijn overigens chemische drugs.

MDMA

MDMA staat voor methyleendioxymethamfetamine en is een semi-synthetische stof. Ecstasy of XTC is de straatnaam voor pillen of poeders die de stof MDMA bevatten. Pillen die een combinatie van MDMA en andere stoffen als amfetamine bevatten worden ook ecstasy genoemd, maar het effect wordt veroorzaakt door MDMA. De stof is vooral populair als zuiver poeder. MDMA wordt ook gecombineerd met andere stoffen, zoals speed. Overdosering met MDMA kan dodelijk zijn door onder andere een verhoogde lichaamstemperatuur in combinatie met het uitvallen van verschillende organen. Welke dosis dodelijk is of welke dosis veilig is, valt niet te zeggen. MDMA in pilvorm kan namelijk nooit goed gedoseerd worden.

Amsterdam Dance Event

Tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) zijn er in 2014 drie dodelijke slachtoffers gevallen na het gebruik van xtc. In 2015 zijn er twee mensen na een overdosis overleden. In alle gevallen is de fatale afloop het gevolg van een combinatie van middelen, waaronder alcohol. Ondanks dat er op veel evenementen genoeg gedaan wordt aan voorlichting blijkt toch dat sommigen daar geen gehoor aan geven.

De gevolgen:
  • Versterkt emotionele stemming
  • Verhoogde activiteit
  • Verhoogde lichaamstemperatuur
  • Hallucinaties
  • Psychotisch gedrag
  • Depressies
  • Verminderde eetlust
  • Tanden worden aangetast (door het middel zelf maar ook door tandenknarsen)
  • Slapeloosheid
  • Verhoogde sekslust maar leidt vaak tot impotentie.
  • Lever, nier, long of hartproblemen

Amfetamine

Amfetamine is net als Methyleendioxymethamfetamine een synthetisch middel. Beter bekend als speed of pep. Amfetamine heeft een minder sterke werking dan Methyleendioxymethamfetamine. Het gebruik is anders dan de meesten denken juist wel verslavend. Echt goed onderscheid tussen MDMA en Amfetamine is steeds kleiner geworden doordat het ook als toevoeging wordt gebruikt bij XTC tabletten. Amfetamine wordt meestal in poedervorm gesnoven.

De gevolgen:
  • Paranoïde,
  • Hallucinaties
  • Psychotisch gedrag
  • Depressies
  • Sociaal isolement.
  • Verminderde eetlust
  • Extreem veel afvallen
  • Slapeloosheid
  • Lever, nier, long of hartproblemen

Welke dosis is een risico voor de gezondheid

Welke dosis precies een risico is voor de gezondheid is moeilijk te zeggen. Dat is per persoon verschillend. Als norm kan worden gesteld dat 1mg per kilo lichaamsgewicht het maximale is dat een persoon kan gebruiken. Alles daarboven vormt een risico op de gezondheid.

Voorbeeld
Iemand is 60 kilo en neemt een halve xtc-pil van 60 mg. Na een halfuurtje merkt de persoon niet zoveel van de werking. Wanneer de andere helft van 60 mg. word ingenomen loopt men dus het risico op een overdosis. De werkzame stof is ongeveer vier uur actief. Wanneer iemand een overdosis xtc heeft genomen en na twee uur last heeft van oververhitting, dan loopt diegene een groot risico aangezien de stof nog twee uur doorwerkt.

Dosis xtc pil
De werkzame stof MDMA is tijdens de productie niet altijd gelijk verdeeld in een pil. Het kan zijn dat er in de ene helft van de pil meer werkzame stof MDMA zit dan in de andere helft. Zo kan het zijn dat er gezondheidsrisico's ontstaan na onjuist gebruik en door te weinig voorlichting.

Crystal Meth

Crystal Meth is een middel dat wordt gemaakt van verschillende huishoudelijke middelen. De ingrediënten komen gewoon uit de keukenkast. Er zijn verschillende ´recepten´ in omloop. De meest voorkomende is een mix van anti-vries, de inhoud van batterijen, zwavel, rattenvergif, lucifers en kattegrit. Na gebruik vraagt je lichaam om meer en kun je moeilijk stoppen. Crystal Meth is ontstaan in zuid-amerikaanse landen en sindskort is er ook een variant ontstaan in oost-europese landen. Crystal Meth wordt soms gerookt met behulp van een pijpje maar meestal doormiddel van een naald direct in de bloedbaan gespoten. Het gebruik van Crystal Meth kan in vergelijking tot andere middelen, binnen korte tijd tot de dood leiden. Van de hierboven genoemde middelen is Crystal Meth de meest verslavende en agressieve drug.

Gay-scene
Ondanks de verschrikkelijke gevolgen raken steeds meer jongeren in (zuid) Amerika aan deze drug verslaafd. De belangrijkste reden hiervan is dat het op een goedkope manier zelf gemaakt kan worden. In Nederland is het middel tot nu toe alleen nog populair in de gay-scene. Als je Crystal meth op straat koopt betaal je ongeveer tussen de 100,00 en 150,00 euro. Doordat de potentiële jonge doelgroep relatief niet veel te besteden heeft houden ze het nog bij de 'traditionele' middelen zoals speed en xtc. Maar de verwachting is dat Crystal Meth in prijs zal dalen en dan beschikbaar komt voor alle groepen gebruikers.

Productie Crystal Meth

Nederland staat in de wereld al bekend als 'vrijstaat' voor de verkoop en handel in cannabis. Daarnaast is de productie van XTC toegenomen. De verwachting is anno 2018 dat de productie van Crystal Meth ook zal toenemen in Nederland.

Chemsex
Chrystal meth, ook wel Tina of Ice genoemd en is in Nederland een opkomende verslaving. De combinatie van seks en Chrystal meth was al lange tijd een veelgebruikte combinatie in de buitenlandse Gayscene. Volgens GGD Amsterdam is er sinds 2014 ook in Nederland een groeiende groep personen die chemsex bedrijven. Op Chrystal meth kun je dagen doorgaan en is extreem verslavend. Doorgaans zijn gebruikers door het middel en hun levensstijl zo verwaarloosd dat, voor het behandeling van deze verslaving een klinische en medische behandeling nodig is.

De gevolgen van Crystal meth:
  • Paranoïde,
  • Hallucinaties
  • Psychotisch gedrag
  • Zware depressies
  • Sociaal isolement.
  • Verminderde eetlust
  • Extreem veel afvallen
  • Tanden vallen uit
  • Slapeloosheid
  • Aangetaste huid met bulten en wonden.
  • Lever, nier, long of hartproblemen

Voor en nadelen

Ondanks dat de gebruiker de gewenste effecten boven de nadelige effecten stelt, wordt het steeds lastiger om een juiste dosering te nemen. XTC pillen bevatten sinds de afgelopen tien jaar meer MDMA of zelfs vervuilde toevoegingen. Jonge of nieuwe gebruikers zijn van die ontwikkelingen vaak niet van op de hoogte. Juist dan heeft het gebruik alleen maar nadelen. Iedere gebruiker die korte of lange tijd positieve ervaringen aan het gebruik beleefd zal de nadelen wellicht onderkennen. De meerderheid komt echter vroeg of laat bedrogen uit en zal toe moeten geven dat men zijn leven door het gebruik niet meer onder controle heeft.

Extra informatie over tandbederf door drugsgebruik

Gebruikers van XTC en amfetamine hebben doorgaans een slechter gebit dan niet gebruikers. Hoe komt dat?
  • Het middel vermindert de speekselproductie.
  • Gebruikers geven vaker over waardoor het maagzuur de tanden aantast.
  • Het middel veroorzaakt tandenknarsen of 'klemmen' waardoor het tandglazuur beschadigt
  • De gebruiker drinkt vaak zoete drankjes tijdens of na gebruik.
Gerelateerde artikelen
Crystal Meth een gevaarlijke drugCrystal meth is een van de gevaarlijkste drugssoorten die er zijn. Dit komt mede dankzij de giftige mix van huishoudelij…
Crystal Meth, verwoestende drugCrystal Meth, verwoestende drugChrystal Meth is een vorm van speed die versterkt is, en valt zodoende onder de harddrugs. Meth is vooral veel in gebrui…
Coke verslavingMensen met een coke verslaving of cocaïne verslaving zijn verslaafd aan de harddrug die we kennen als coke. Coke is een…
Afkicken - Hoe kom ik van mijn verslaving af?Afkicken - Hoe kom ik van mijn verslaving af?Verslaafd raken is één ding maar afkicken is vele malen lastiger. Als verslaafde kan je veel negatieve invloed hebben op…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Handboek drugsverslaving
  • Trimbos Instituut
  • Mainline

Reageer op het artikel "Belangrijkste verschil tussen Crystal Meth XTC en Amfetamine"

Reacties

Joyce Jansen, 06-08-2015 04:41 #3
Ik gebruik op doktersadvies, diazepam 25mg 3x per dag, 4 x 25mg oxazepam, seroquel, 100 mg per dag, fluoxetine 40mg per dag, 6 maagbeschermers, en ik ben vast nog wat vergeten.
Ik ben pas 2 maanden opgenomen in zevenaar voor de alcohol ik dronk 4 flessen witte wijn van 1/12 liter, stond s, morgens om 07.45 bij de jumbo te wachten totdat hij open ging, dan snel een fles wijn thuis opdrinken, anders trilde ik te erg, en was heel erg bang en paranoide.
En als dat op was binnen 1 half uur, dan durfde ik de boodschappen doen.
Belachelijk voor woorden! Maar ik vecht al meer als 16 jaar tegen de alcohol, totdat ik dan bij de dokter was en hij mij oxazepam, 75 mg per dag gaf, en naar 2 weeken weer afbouwen dan krijg je hetzelfde effect terug!
Toen ben ik oxa via internet gaan bestellen, ik ben zoveel in de maling genomen, geld sturen maar niets zien, en hartstikke duur.
Maar toch een keer gelukt, nou ik ging het dubbele diazeoam gebruiken als dat verantwoordelijk was, toen heb ik me aangemeld bij een verslavingskliniek in zevenaar, 2 maanden opgenomen geweest, maar ze hebben de medicatie ingesteld en ik heb de drang om te drinken niet zo erg meer. dia staat ook bekent als hulpmiddel bij alcohol verslaving.
Nou het werkt, nu heb ik vandaag speed gekocht bij iemand, 2 gram gewoon om een beetje af te vallen, en om lekker fit te zijn.
Ik heb namelijk broncitus en c.o.p.d. heb pas longfotos gemaakt en allerlei bloed afgenomen,
Maar ben zo moe de hele dag, kan wel blijven slapen, totaal futlos, maar ik ben nu 3 maanden gestopt met drinken, en dat gaat prima, maar had eigenlijk die pep niet moeten kopen, je weet niet of het mdma is of ice of amfetamine, of meth.
Hoe kun je dat zelf testen?
Weet je dat misschien?
Maar oke dat was 1 keertje ik wil niet weer een vervanging te zoeken! Ik zit nogal complex in elkaar, leef al 45 jaar met bordeline, en postaumatische stres aanvallen.
Vertel is wat over jezelf? ik heb al genoeg gerateld, hahaha

Idealist, 19-09-2014 15:24 #2
@ Flappy

De grote massa kan niet verstandig omgaan met middelen zoals MDMA en amfetamines. Dus op zich niet volledig onbegrijpbaar dat de overheid en verwante instanties een angstbeleid voeren

MDMA en amfetamine zijn relatief veilig, het aantal ongelukken die in verband staan met MDMA zijn (statistisch) verwaarloosbaar en als amfetamine zo slecht voor het menselijk lichaam zou wezen zouden niet zoveel mensen dekstro-amfetamine (en soortgelijke middelen) voorgeschreven krijgen. Al geeft de 'alfa methylgroep' wel toxiciteit wat kan resulteren in bijvoorbeeld leverschade en zijn de gevolgen van gebruik van MDMA en amfetamines nog altijd niet geheel duidelijk, vooral op lange termijn dan.

Er zijn echter altijd mensen die (net als met alcohol) geen grenzen kunnen stellen en de grenzen zullen opzoeken. Met stoffen die zo potent zijn in verhouding met gewicht en gemak van inname kan dit al snel uit de hand lopen en resulteren in bijvoorbeeld een overdosering plus het combineren met andere middelen kan eveneens snel uit de hand lopen. Immers zal vrijwel iedereen het er over eens zijn dat het gebruik van MDMA en amfetamine de stap om een andere stof uit te proberen vergemakkelijkt en waarschijnlijker maakt (al helemaal wanneer dit in een ongecontroleerd omgeving gebeurt).

Er zijn goede redenen waarom deze stoffen verboden zijn, lang niet iedereen kan en/of wil er verstandig mee omgaan en in dit geval is voorkomen beter dan genezen. Ik vind het dan ook niet kwalijk dat de nadelige effecten (zwaar) benadrukt en gedramatiseerd worden op de meeste sites zoals deze.

Ondanks wat ik voorafgaand heb gezegd, Zou wat mij betreft in ieder geval MDMA gelegaliseerd/gedoogd en gereguleerd mogen worden door de overheid zoals al is gebeurd met wiet (al mag het wietbeleid wel een flinke update ondergaan).
Als je naar de Nederlandse landelijke statistieken kijkt naar het aantal geregistreerde MDMA gerelateerde doden van 1996 tot 2011 kom je op ongeveer 4 gevallen per jaar. Alsnog uitermate triest maar realistisch gezien een zeer klein aantal mensen als je het bijvoorbeeld vergelijkt met het aantal in Nederland geschatte alcohol gerelateerde doden dat voor 2009 op 4411 mensen ligt. (Bron: jellinek.nl)

Deze gevallen van aan MDMA gerelateerd overleden mensen hadden vrijwel altijd te maken met oververhitting, watervergiftiging, vervuilde MDMA en combineren van MDMA met andere drugs. Dit kan heel effectief voorkomen worden door mensen die MDMA gebruiken goed te informeren en door de MDMA afgifte door de overheid te laten reguleren. Wat een uitermate treurig feit is is dat het vaak minderjarigen (de slechts geïnformeerde) zijn die slachtoffer worden wat al helemaal effectief voorkomen zou kunnen worden als MDMA door de overheid gereguleerd werd.

1. Als de overheid MDMA zou reguleren zou dit de gemiddelde (te) hoge MDMA dosering per pil/dosering terug brengen.
2. Verkoop aan minderjarigen zou effectief tegen gegaan kunnen worden d.m.v. leeftijdscheck.
3. Verkoop van vervuilde MDMA zou sterk terug gedrongen worden.
4. De gebruiker zou goed geïnformeerd kunnen worden over de gevaren van MDMA gebruik wat betreft oververhitting, watervergiftiging, MDMA combineren met andere drugs zou terug brengen plus men zou de boodschap kunnen overbrengen/benadrukken dat minderjarigen absoluut niet in aanraking moeten/horen te komen met MDMA.
5. Mensen die hulp behoeven met verslaving e.d. zouden beter en effectiever geholpen kunnen worden.
6. Verder kun je net als met wiet een limiet stellen aan hoeveel MDMA men per bepaald tijdsbestek (week/maand/jaar) kan ophalen wat overmatig/onverantwoord gebruik terug dringt.
7. De overheid zou 'criminelen' die winst maken op de verkoop van MDMA een grote bron van inkomsten ontnemen.

Wat ik verder wil benadrukken is dat ik NIET WIL dat MDMA makkelijker beschikbaar wordt voor de doorsnee burger en WEL WIL dat mensen die MDMA gebruiken (en dit zijn er hoogst waarschijnlijk meer dan de gemiddelde Nederlander denkt) beter geïnformeerd worden. Soms moet een taboe doorbroken worden zodat er ruimte komt voor betere alternatieven. In dit geval het verouderde drugsbeleid dat in de ogen van veel mensen aan verbetering/hervorming toe is.

MDMA is een (relatief) (te) makkelijk reproduceerbaar en beschikbaar middel waardoor de mensen die nieuwsgierig zijn naar MDMA vrijwel zeker een manier vinden hier aan te geraken. MDMA wordt al decennia door grote groepen mensen gebruikt en dit valt zeer moeilijk te voorkomen. Dus als het toch gebeurt, laat het dan gecontroleerd, goed geïnformeerd en onder toezicht gebeuren.

Flappie, 08-01-2012 12:08 #1
Als meer wilt weten over drugs moet je dit vooral NIET lezen. Dit is duidelijk geschreven door iemand met 0,0 verstand & ervaring van & met drugs, en is pure bang makerij. Psygotisch gedrag en uitvallende tanden door mdma? Kom op zeg… Alles wat hier staat is niet waar of komt alleen voor bij de extreme langdurige gebruiker. De positieve effecten hebben ze voor het gemak maar even weg gelaten.

Infoteur: Hessel
Laatste update: 02-08-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 3
Schrijf mee!