InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Crystal Meth een gevaarlijke drug

Crystal Meth een gevaarlijke drug

Crystal meth is een van de gevaarlijkste drugssoorten die er zijn. Dit komt mede dankzij de giftige mix van huishoudelijke middelen wat er in de drugs zit. Slechts 2 % van de verslaafden na langdurig gebruik red het met hulp om daadwerkelijk ermee te stoppen en er vanaf te blijven. Maar wat houd deze drug in en wat doet de verslaving met je?
Methamefetamine , beter bekent als meth, eist vele slachtoffers elk jaar weer. Steeds meer jongeren proberen het uit en blijven er vervolgens aan verslaafd. Volgens sommige is er vanaf komen een gevecht tot in de eeuwigheid. Helaas zodra ze er aan beginnen, begrijpen ze de gevolgen ervan niet. Ook begrijpen ze niet dat het blijvende schade kan opbrengen aan je lichaam en hersenen.

Geschiedenis van Meth

Ook Crystal Meth kent een lange geschiedenis. Nagayoshi Nagai, een chemicus, ontdekte in 1893 de stof methaphetamine, dit kwam uit een creatie van ephedrine. In 1919 wou Akira Ogata dat er van methaphetamine een gekristalliseerde vorm kwam. In de Tweede Wereld Oorlog werd de drug echt populair. Het werd in die tijd veelal gratis versterkt onder tankpersoneel en vliegtuigpersoneel onder de naam " pervitin". Het werd gebruikt voor betere prestaties, ook in de sportwereld werd het een belangrijke middel. Vaak werd het in chocolade gedoseert en ze noemde het "De vliegende chocolade". Tevens is er in de gschiedenis een bekent persoon die meth gebruikte. Adolf Hitler kreeg de laatste 3 jaar van zijn leven, 4 keer daags een injectie met meth. Volgens sommige was dit voor zijn depressie, anderen dachten dat hij Parkinson had. In de jaren 50 werd meth steeds meer als medicijn verstrekt. Inmiddels is het verboden.

Effecten gebruik meth

Meth is goedkoop en daarom ook makkelijk te verkrijgen, de korte termijn effecten klinken ook niet zo erg. Soms klinkt het zelfs wel aantrekkelijk. Je voelt je na gebruik van meth vol energie zitten. De sekslust is ook hoger. Maar wanneer beide weg zijn, is het grijpen naar deze gevaarlijke drug erg gemakkelijk. Ook al lijkt het wel goede voordelen te hebben, bij de nadelen wordt niet goed nagedacht. Je hebt steeds meer en meer nodig om de dag door te komen. De volgende problemen kunnen voornamelijk optreden bij langdurig gebruik:
  • Sociale contacten vervallen
  • Tanden worden zwaar aangetast
  • Je verliest veel gewicht
  • Je libido kan permanent beschadigd raken
  • Je blijft meestal verslaafd, maar 10% wordt met intensieve hulp weer clean

Sommige denken zelfs dat er beestjes over hun huid heen lopen, hierdoor gaan ze krabben, het nadeel is dat je vervolgens overal wondjes kan krijgen en zelfs littekens. Tevens gevaren zoals oververhitting kan enorm toenemen.

Effecten na langdurig gebruik

De langdurige gebruikers lopen heel veel risico op overlijden. Hun lever, hart, longen en nieren kunnen permanente beschadigingen oplopen. Zelfs je hersenen kunnen op een gegeven moment bepaalde functies niet meer goed uitoefenen of helemaal niet uitoefenen. De kans op een soa is ook aanwezig. Door de naalden die gebruikt worden en vervolgens weer bij een ander gebruikt worden.

Hulp vragen

Hoewel veel gebruikers zich er voor schamen, is hulp vragen wel één van de beste opties. Hiervoor hoef je niet te schamen. Iemand die om hulp vraagt bij het stoppen is dapper en sterk. Iemand die hulp weigert is zwak. Het is voor je familie en vrienden ook belangrijk dat je hulp krijgt, je bent hierdoor niet zwak. Je hoeft je er niet voor te schamen. Het beter voor jou en iedereen om je heen. Zolang jij geen hulp krijgt, zullen geliefden elke dag bang zijn dat je wat overkomt. Dat is toch iets wat je wilt?
© 2010 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Crystal Clear - Schoonheidsgeheim van de sterrenCrystal Clear behoort tot de favoriete schoonheidsbehandelingen van de sterren. Niemand minder dan Madonna, Gwyneth Palt…
Crystal Meth, verwoestende drugCrystal Meth, verwoestende drugChrystal Meth is een vorm van speed die versterkt is, en valt zodoende onder de harddrugs. Meth is vooral veel in gebrui…
Is Crystal Clear gezond?Is Crystal Clear gezond?Wat is Crystal Clear? Crystal Clear is bronwater met een smaakje eraan toegevoegd. Er zijn verschillende smaken beschikb…
Bronnen en referenties
  • www.vnn.nl

Reageer op het artikel "Crystal Meth een gevaarlijke drug"

Reactie

Eef, 08-10-2011 10:47 #1
Wat een onwijs slecht artikel. Het is echt bijzonder slecht geschreven, de spelfouten vliegen in het rond en de hele lijn is ontzettend kort door de bocht (waarbij ook verschillende drugs door elkaar gehaald worden).

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 18-10-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 1
Schrijf mee!