InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Planten die de geest beïnvloeden

Planten die de geest beïnvloeden

Planten die de geest beïnvloeden Bijna ieder mens heeft wel eens een medicijn of een verlammingsmiddel ingenomen. Weet je dan nog wat dat met je deed? Was je was roezig of misschien wel helemaal weg van de aarde. Al gauw denk je dat dat komt omdat de hersenen in een staat van “verlamming” zijn gebracht. Maar dat is het lichamelijke aspect. De vraag is nu wat voor invloed hebben sommige planten op de Geesteswerking.
De Geest is een onderdeel van de hersenen en sommige chemicaliën beïnvloeden de Geest omdat ze ook de hersenen beïnvloeden. Bijvoorbeeld alcohol, pijnstillers en anesthesie middelen beïnvloeden allemaal de hersenen en daarom ook de manier waarop we omgaan met de wereld om ons heen. Sommige van deze hersenveranderende middelen zijn synthetisch, maar er zijn ook natuurlijke middelen. Denk maar aan sommige planten die bepaalde actieve bestanddelen bevatten. Bijvoorbeeld de Cannabis plant. Deze wordt al duizenden jaren gebruikt door mensen over de hele wereld en zullen naar alle waarschijnlijkheid nog duizenden jaren meegaan. Zelfs als de overheden de plant zullen verbieden.

Aan de stengels zitten hennep stoffen die erg goed gebruikt kunnen worden voor het maken van kleding en touwen. De bladeren en bloemen zijn snel en makkelijk om te vormen tot kleine porties die voor medische doeleinden gebruikt kunnen worden. In verschillende verschijningsvormen kan cannabis worden gegeten, gedronken of gerookt. De gebruiker ervaart verschillende sensaties, van grootsheidwaan en euforisme tot waanbeelden en paranoia.

Laboratoria tests wijzen uit dat het heel slecht is voor het korte termijn geheugen, maar weinig invloed heeft op het lange termijn geheugen. Vanuit medisch oogpunt heeft het zich bewezen als een goede pijnstiller met name voor mensen met MS (multiple Sclerosis).

De actieve stof die in cannabis zit is tetrahydrocannabinol ook wel THC in het kort. THC beïnvloed de neurotransmitter receptor in de hersenen. Drugs die onze geestestoestand beïnvloed doen dat door de neurotransmitter aan te tasten. Bijvoorbeeld antidepressiva zoals Prozac, hebben effect omdat zij de hoeveelheid van een neurotransmitter genaamd serotonine verhogen. Cocaine daarentegen verlaagt de hoeveelheid dopamine. Andere soorten drugs apen de normale transmitters na en doen alsof ze transmitter zijn, om zich vervolgens aan de receptoren vast te klampen. Dus, of ze sturen valse signalen of ze blokkeren de echte signalen. THC werkt iets anders. THC heeft zijn eigen gespecialiseerde receptoren die dusdanig van aard zijn, zo dat de hersenen verwachten dat deze receptoren binnendringen.

Houdt er echter rekening mee dat elk soort medicijn of drugs weldegelijk nadelige gevolgen kan hebben voor het lichaam op de langere termijn.

Definities

Receptor: elementair orgaantje (orgaandeel) waarin het vermogen om prikkels op te nemen gelokaliseerd is, en waarin uitwendige prikkels worden omgezet in signalen voor de cellen (bron: Van Dale Nederlands woordenboek).

(Neuro)Transmittor: stof die in de synaps de elektrische prikkels tussen zenuwcellen onderling en zenuwcellen en spieren overdraagt (bron: Van Dale Nederlands woordenboek).

Synaps: plaats van functioneel contact tussen zenuwcellen, alwaar axonen en dendrieten in elkaars nabijheid liggen (bron: Van Dale Nederlands woordenboek).
© 2008 - 2019 Booijen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michael_w, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Het niet-officieel uitgegeven boek: "Mijn feiten boek" van de auteur Booijen.

Reageer op het artikel "Planten die de geest beïnvloeden"

Infoteur: Booijen
Gepubliceerd: 31-05-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!