InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > 2012: het jaar waarin de wereld zou vergaan

2012: het jaar waarin de wereld zou vergaan

2012: het jaar waarin de wereld zou vergaan Reeds lang gingen er geruchten dat de wereld in december 2012 zou vergaan. Sommige mensen deden dit af als flauwe zever, maar anderen waren er echt mee begaan. Sommige mensen bouwden schuilkelders om in te vluchten, anderen schreven hun testament. Een ontdekking door wetenschapper Saturno in het Guatemalteekse Xultun was het bewijs dat 2012 niet het jaar zou zijn dat de wereld zou vergaan. Althans niet volgens de Maya-kalender.

In 2012 zou de wereld vergaan

Jarenlang werd gedacht dat in 2012 de wereld zou vergaan. De Maya-kalender stopte immers abrupt in december 2012. Velen raakten in paniek en wachtten met een bang hart de gevreesde datum af. Sommigen gingen zelfs zo ver dat ze schuilkelders bouwden of hun testament opstelden. Vol spanning keek de wereld toe hoe de datum dichterbij kwam en toen het eens zo ver was, gebeurde er ... niets!

Een belangrijke ontdekking

Een Amerikaanse archeologengroep onder leiding van wetenschapper Saturno had in mei 2012 reeds een belangrijke archeologische ontdekking gedaan. Op de site van Xultun in Guatemala hadden wetenschappers de oudst bekende astronomische mayakalender ontdekt in een recentelijk opgegraven woning. De inscripties werden door een Maya-schriftgeleerde in de 9de eeuw in de muur van de woning gekerfd. Een groot deel van de inkervingen zijn gegraveerde cijfers die berekeningen voorstellen met betrekking tot de verschillende Maya-kalenders. Het betreft de ceremoniële kalender van 260 dagen, de zonnekalender van 365 dagen, de jaarcyclus van Venus en die van 780 dagen van de planeet Mars. Verder zijn er ook een aantal personages te zien.

Xultun, Guatemala

Xultun is een Maya-nederzetting in het noorden van Guatemala, verstopt in het regenwoud van de Petén. Ooit woonden hier meer dan 10.000 mensen. De site werd reeds 100 jaar geleden ontdekt door een Guatemalteeks werker. In de jaren '20 werden er een paar grove aantekeningen van gemaakt door een zekere Sylvanus Morley. Het was ook hij die de naam "Xultun" toekende aan de site. Xultun bevindt zich op slechts acht kilometer van San Bartolo, waar Saturno reeds in 2001 belangrijke en zeldzame muurschilderingen had ontdekt.

De woning in Xultun

De woning in de nederzetting van Xultun was bedekt met begroeiing en werd voor het eerst ontdekt in 2010. Met de medewerking van de National Geographic Society startten de wetenschapper Saturno en zijn team een expeditie naar en opgravingen op de site van Xultun en meer bepaald in de desbetreffende woning. Zij ontdekten er drie muren met belangrijke inscripties en met een aantal figuren: een noordelijke, een westelijke en een oostelijke muur. Het mag een wonder heten dat deze inscripties en tekeningen in hoofdzakelijk rood, zwarte en witte kleuren de eeuwen hebben getrotseerd. Naast een aantal figuren staan ook de inscripties "Younger Borther Obsidian" en "Older Brother Obsidian".

2012, het einde van de wereld?

Door deze belangrijke vondst werd het duidelijk dat de Maya's helemaal het einde van de wereld niet aan het berekenen waren. Zij zochten integendeel naar de zekerheid dat niets zou veranderen en dat de wereld zou blijven doordraaien. Hun berekeningen lopen immers zo'n 7000 jaar door.

Meer weten?

Wie meer wil lezen over deze vondst, kan terecht in het juni-nummer van National Geographic van 2012. Geïnteresseerden kunnen een kijkje nemen op de site van National Geographic, of op de site van Science Daily.

Zeker is, dat iedereen nu terug op zijn beide oren mag slapen. Het einde van de wereld was niet voor 2012, althans niet volgens de Maya's! Doemdenkers zullen nu iets anders moeten gaan verzinnen om de mensheid ongerust te maken!
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van de kalenderDe kalender heeft alles te maken met astronomie. Een jaar is precies de tijd die de aarde nodig heeft om rond de zon te…
2012 het einde van de wereld?Er is tegenwoordig veel te doen met de datum 21 december 2012. Volgens wetenschappers geeft de Maya kalender het einde v…
2012: Het einde van de wereld2012: Het einde van de wereldDe laatste dag op aarde zou zijn op 21 december 2012. Dat is in ieder geval wat de Maya kalender voorspeld. Maar wat is…
Het einde der tijden, vaak voorspeldHet einde der tijden, vaak voorspeldHet is in het verleden al vaak en door veel verschillende mensen en geloofsgroeperingen voorspeld. Het einde der tijden,…
Apocalyps 2011 - de voorspellingen van Harold CampingApocalyps 2011 - de voorspellingen van Harold CampingHoewel 2012 te boek staat als rampjaar, voorspelde de Amerikaanse radiopresentator bij het christelijke Family Radio Har…
Bronnen en referenties
  • HLN.be - 11/05/2012
  • MSN - 11/05/2012
  • www.sciencedaily.com
  • http://bit.ly/K4wDHz
  • http://on.natgeo.com/KQHQWq

Reageer op het artikel "2012: het jaar waarin de wereld zou vergaan"

Reactie

Franet (infoteur), 13-05-2012 17:31 #1
De betrouwbaarste bron voor zaken zoals dit is de Bijbel, Gods Woord. En De Bijbel zegt dat vóórdat de wereld vergaat, er eerst nog een duizendjarig rijk zal komen. Na dit duizendjarige Vrederijk zal er nog een laatste opstand tegen God komen, georganiseerd door satan, waarna de wereld, d.w.z. de hemelen en de aarde, zal vergaan. Maar God zal een nieuwe Aarde scheppen, waarop gerechtigheid woont. Dit is allemaal na te lezen in het laatste Bijbelboek, genaamd OPENBARING.

Infoteur: Mapa
Laatste update: 14-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!