Wat is en wat doet de WHO, de Wereldgezondheidsorganisatie?

Wat is en wat doet de WHO, de Wereldgezondheidsorganisatie? De World Health Organization WHO, of Wereldgezondheidsorganisatie is een onderdeel van de Verenigde Naties. Alle landen die lid zijn van de VN zijn lid van de WHO. De WHO neemt een belangrijke rol op zich tijdens gezondheidscrises, maar zet zich breder in. Alle zaken aangaande gezondheid behoren tot het gebied van de WHO, dus ook armoede, demografie en natuur gaan de WHO aan. De WHO helpt landen met het opstellen van beleid gericht op gezondheid en individuen door het verschaffen van informatie.

Wat is de WHO?

WHO is een afkorting van World Health Organization, in het Nederlands Wereldgezondheidsorganisatie. De organisatie neemt de leidersrol op zich op het gebied van gezondheidszaken. De organisatie bepaalt de agenda voor gezondheid, zet normen en helpt landen waar nodig met technische hulp en monitoring van trends in gezondheid.

De geschiedenis van WHO

Bij de oprichting van de Verenigde Naties in 1945 werd het oprichten van een gezondheidsorganisatie al besproken. Op 7 april 1948 was de WHO officieel een feit. Dat wordt nog steeds jaarlijks gevierd tijdens de Wereldgezondheidsdag op 7 april. Sindsdien zijn er al tal van campagnes geweest. Vroeger door middel van posters, inmiddels steeds vaker via internet.

Kernfuncties

De WHO kent een aantal kernfuncties, namelijk:
  • Leiderschap bieden tijdens gezondheidscrisis
  • Onderzoek agenda opstellen en onderzoek stimuleren
  • Normen en waarden opstellen en het controleren hiervan promoten
  • Het belang van ethisch en op bewijs gebaseerd beleid benadrukken
  • Technische hulp verschaffen
  • Trends in gezondheid monitoren
Deze kernfuncties worden voor elke periode van 10 jaar opnieuw bekeken. De bovenstaande functies zijn voor de periode van 2006 tot 2015.

WHO en FAO

De WHO werkt nauw samen op het gebied van diergezondheid met de FAO, de Food and Agriculture Organisation, welke zich richt op voedsel. Op het gebied van voedselveiligheid is de samenwerking tussen deze twee organisaties van groot belang, gezien beide partijen er een belang in hebben. Bij uitbraken van EHEC bijvoorbeeld, maar ook bij mond-en-klauwzeer en bovine tuberculose is er veel samenwerking. Beide organisaties worden gezien als autoriteiten op hun vakgebied. Het is dan ook van belang dat de organisaties met dezelfde informatie komen, om verwarring tijdens uitbraken van ziekten te voorkomen.

Publiceren

Een belangrijk doel van de WHO is het publiceren van betrouwbare teksten op gezondheidsgebied. Deze publicaties hebben als doel het beschikbaar maken van betrouwbare informatie. Tijdens een uitbraak van een ziekte ontstaat er al snel hysterie. Iemand roept een oorzaak en de media nemen het met genoegen over. Men gaat een gerucht geloven. De WHO probeert dit te bestrijden door duidelijk te zijn in de aanwezige informatie, en duidelijk te zijn wat nog niet bekend is.

De onderwerpen

De WHO onderzoekt en is betrokken bij tal van onderwerpen. Sommige zijn duidelijk een onderwerp voor gezondheid, zoal aids, kanker en andere ziekten. Andere onderwerpen zijn minder direct verbonden met gezondheid, zoals armoede, bevolkingsopbouw, dieet, zelfmoord en natuur. De WHO is een brede organisatie, die zich richt op typische welvaartsziekten, zoals eetstoornissen en overgewicht, maar ook op ziekten die een gevolg zijn van armoede. De organisatie treedt ook op in alle klimaatzones. Of het nu een tropische ziekte is of een verkoudheid, de WHO heeft er publicaties over.

Lidstaten

De WHO is onderdeel van de verenigde naties. Alle landen die lid zijn van de VN zijn hierbij automatisch lid van de WHO. Andere landen mogen lid worden als dit wordt goedgekeurd tijdens een bijeenkomst. In totaal zijn er 194 landen lid.

Kortom, de WHO doet van alles. Of het nu gaat om condooms uitdelen, informatie verschaffen over obesitas of diepgaand onderzoek naar nieuwe ziektes, de WHO houd zich ermee bezig. De WHO helpt individuen met het maken van keuzes die goed zijn voor hun gezondheid, bedrijven met het veilig produceren van voedsel en landen met het opstellen van een goed gezondheidsbeleid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vitaminen: eenheden metenVitaminen: eenheden metenEenheden die je bij vitaminen om de oren vliegen zijn er in vele variaties: I.E., R.E., MG, MCG - een beetje kan al een…
Dag van de Loodgieter - World Plumbing DayDag van de Loodgieter - World Plumbing DayWereldloodgietersdag is er om de loodgieters de erkenning te geven die ze verdienen. Er worden vaak grappen over ze gema…
Joods medische ethiek: HIV en AIDS (ernstige SOA's)Joods medische ethiek: HIV en AIDS (ernstige SOA's)HIV en AIDS komen in de orthodoxe Joodse wereld nauwelijks voor. Dit heeft uiteraard alles te maken met de manier waarop…
Elke dag iets te vieren!Wereldwijd wordt er door het jaar heen op bijna elke dag wel een bepaald evenement georganiseerd of een herdenkingsdag g…

Kinderen met etikettenmijn kijk opKinderen met etikettenHeb jij dat ook? Je staat met een aantal ouders te praten en de etiketten vliegen je om de oren, ADHD, PDD-NOS, Asperger…
VerjaardagsideeënBen je ook eens toe aan het anders vieren van je verjaardag? Heb je genoeg van het "gezellig" in een kringetje te zitten…
Bronnen en referenties
  • www.who.org
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Wat is en wat doet de WHO, de Wereldgezondheidsorganisatie?"

Reacties

Inge, 18-03-2020 19:11 #2
Een vraagje kan iemand mij helpen. Zou een uitleg moeten waar de symbolen in het logo van WHO voor staan

Tamara, 26-08-2013 22:18 #1
Geachte heer/mevrouw,

Ik moet een opdracht maken voor school over de WHO en nu krijg ik de meeste vragen wel beantwoord, maar er wordt ook gevraagd wat de plannen zijn van de WHO voor in de toekomst. Dit antwoord krijg ik niet gevonden of ik zoek niet goed (maar ben al uren op het net aan het zoeken geweest). Heeft u toevallig antwoord op deze vraag of weet u waar ik dit kan vinden?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Tamara Vranken

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 29-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!