InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Eindelijk gepensioneerd, en daarom tips voor nuttig werk

Eindelijk gepensioneerd, en daarom tips voor nuttig werk

Eindelijk gepensioneerd, en daarom tips voor nuttig werk Als je tegen je 67e levensjaar kunt stoppen met werken en gaat leven van je AOW-uitkering plus opgebouwd pensioen, moet je een zinvolle dagbesteding vinden. Dat is goed voor jezelf, maar ook voor anderen omdat die dan kunnen profiteren van je kennis en ervaring. Af en toe oppassen op de kleinkinderen is best leuk en zinvol, maar zorg dat je geen dagelijkse oppascentrale wordt. Je kunt met je know how, capaciteiten en levenservaring immers van groot nut zijn voor de maatschappij. En niets is zo goed voor een mens om waardering en erkenning te krijgen.

Met pensioen

Eindelijk kun je gaan genieten van je met hard werken opgebouwde pensioenuitkering en AOW-rechten. Velen kijken daar al jaren naar uit, want hoewel het arbeidsproces ook zín leuke kanten heeft, is het dagelijks toch vaak een race tegen de klok. En vooral dat constante gehaast gaat je op oudere leeftijd opbreken.

De eerste weken na je afscheidsreceptie lijkt het alsof je op vakantie bent, omdat je bezig bent je te ontspannen, na een jarenlange inspanning. Maar het woord zegt het al: je kunt je alleen maar ontspannen, als je eerst een inspanning hebt geleverd. Vandaar dat het zogenaamde Zwitserlevengevoel per definitie niet lang duurt. Want als je bent gestopt met werken geeft dat gevoel na enkele maanden vooral verveling. Dan gaan die palmbomen op dat witte tropenstrand je echt de keel uithangen.

Dus weer aan de slag zodra je bent uitgerust en die lange vakantie hebt gemaakt. Wat kun je als gepensioneerd werknemer voor activiteiten ondernemen, waarbij je zowel zinvol, gezond als aangenaam bezig bent. En ook nog erkenning en waardering krijgt.

Bijverdienen

Je hebt kennis en veel ervaring, waarom zou je die niet benutten om wat te gaan bijverdienen:
  • Als je over twee rechterhanden beschikt kun je als klusjesman al snel een leuk uurtarief hanteren door bij anderen die minder handig zijn, de gordijnrails op te hangen, lampen aan te sluiten, kasten in elkaar te zetten, behangen en schilderen etc.
  • Ben je administratief onderlegd dan zit men ergens wel verlegen om iemand die een paar uur per week de boekhouding bijhoudt of het belastingformulier invult.
  • Ben je kapster of verpleegkundige dan kun je vast ook wel wat bedenken om zinvol bezig te zijn en daar bovendien nog wat aan over te houden. Let als verpleegkundige wel op dat je inschrijving in het BIG-register niet onnodig verloopt.

Vrijwilligerswerk

Vanwege je enorme ervaring, kun je zeker wel wat betekenen bij een (ANBI) Algemeen Nut Beogende Instelling, zoals Rode Kruis, Zonnebloem, Vluchtelingenwerk, Amnesty-International etc. Maar je kunt je ook dicht bij huis nuttig maken, via allerlei instanties, zoals het rijden van de buurtbus, invalidenvervoer of gezelschapsdame/heer in het plaatselijke Verzorgingstehuis. Of je wordt vrijwilliger bij een telefonische hulpdienst zoals "De Luisterlijn" of 113.nl

Vereniging of club

Je bent al jaren lid van de plaatselijke sport- of toneelvereniging. Dan wordt het hoog tijd, nu je toch de gelegenheid hebt, om niet alleen te profiteren doch ook te investeren. Je gaat dus plaats nemen in het verenigingsbestuur of in een werkgroep, want er is altijd werk zat op zoín leuke club.

Fotoís en oude papieren

Jarenlang heb je allerlei fotoís bewaard of opgeplakt in albums. Ook je oude diploma's, getuigschriften of andere papieren met emotionele waarde heb je trouw bewaard. Dan heb je nu eindelijk de tijd al die dozen tevoorschijn te halen en alles opnieuw te rangschikken en te rubriceren. Geef alvast het nodige weg aan je kinderen of anderen. En maak van de heel bijzondere fotoís, brieven en andere waardevolle papieren een mooi digitaal fotoalbum dat je aan je dierbaren kunt schenken.

Blijf wel gezond

Hou jezelf wel in de gaten en zorg dat je behalve op geestelijk gebied ook in lichamelijk opzicht voldoende in beweging blijft. En denk ook eens wat vaker aan de zin van dit bijzondere en vaak bizarre leven op Aarde, waarbij je al weet dat het antwoord daarop niet te verkrijgen is.

O ja, en blijf voldoende gezond drinken, want menige oudere boven de 70 vergeet z'n 1,5 tot 2 liter water per dag, wat op warme dagen trouwens niet eens voldoende is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
In eigen huis blijven wonen na pensioneringDoor de dalende huizenprijzen gaat een deel van het beoogde pensioen in rook op. Veel huizenbezitters zien hun eigen hui…
Hoeveel pensioen ga ik krijgen?Hoeveel pensioen ga ik krijgen?De meeste werknemers werken tot hun pensioendatum bij verschillende werkgevers. Dit maakt het inschatten hoeveel pensioe…
Hoeveel pensioen krijg ik na pensionering?Tijdens de werkzame periode bouw je een vermogen op om je pensionering te financieren. Door de steeds verdere versoberin…
Opbouw van uw pensioen zelf verzorgenDe meeste Nederlanders krijgen vanaf de pensioendatum te maken met een grote inkomensterugval. Dit wordt veroorzaakt doo…
Sociale zekerheid geldt ook voor ZZP-ersSociale zekerheid geldt ook voor ZZP-ersEr komen steeds meer ZZP-ers. Werknemers kiezen er om diverse redenen voor om zelfstandig verder te gaan. Er moet wel st…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Eindelijk gepensioneerd, en daarom tips voor nuttig werk"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 16-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Kleinkinderen
Schrijf mee!