InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Verschillende soorten testamenten

Verschillende soorten testamenten

Verschillende soorten testamenten Om af te kunnen wijken van de wettelijke erfrecht, kan er een testament worden opgemaakt. Hierin kan de testateur aangeven wat er met zijn nalatenschap moet gebeuren. Het is niet verplicht om een testament te laten opmaken. In het geval er geen testament bestaat worden de wettelijke bepalingen geldig om de nalatenschap van een overledene te verdelen. In het verleden was het noodzakelijk om een testament op te maken om de rechten van de langstlevende te beschermen. Door de huidige wettelijke regeling wordt de langstlevende beter beschermd tegen claims van de kinderen na overlijden van één van de ouders. In dit artikel komt u een aantal veelvoorkomende testamenten aan.

Wat is een testament?

Dit is een notariële akte waarin iemand uitdrukkelijk kan aangeven wat er na het overlijden moet gebeuren met de nalatenschap. Hiermee kan iemand dus vastleggen wat er met de bezittingen moet gebeuren na het overlijden. Het testament wordt vastgelegd in het Centraal Testamenten Register. De laatst gemaakte testament is de rechtsgeldige.

Holografische testament

Dit testament wordt ook wel een gesloten testament genoemd. Deze wordt door de testateur eigenhandig volledig uitgeschreven, en bij de notaris vastgelegd.

Wat is een langstlevende testament?

Dit testament werd in het verleden veel gebruikt om claims van de kinderen te voorkomen bij het overlijden van de eerste ouder. In 2003 is de positie van de langstlevende beter geregeld in de wet. In dit testament krijgen de kinderen een niet opeisbare vordering ter grootte van hun erfdeel.

Ik opa testament

Dit soort testamenten kunnen gebruikt worden om de hoogte van de erfbelasting te drukken. De erfenis valt niet ten gunste van de kinderen van de overledene, maar van de kleinkinderen van de overledene. Dit heeft als voordeel dat er niet dubbele erfbelasting hoeft te worden afgerekend. Normaal gesproken gaat de erfenis eerst naar de kinderen. Zodra deze komen te overlijden, gaat het vermogen over naar de kleinkinderen. Door de kinderen als erfgenaam over te springen kan er veel belasting bespaard worden.

Wat is een vruchtgebruiktestament?

Hierin is vastgelegd dat de kinderen bijvoorbeeld het huis in eigendom hebben, maar de langstlevende heeft het recht op vruchtgebruik, en mag dus in het huis blijven wonen. Het eigendom van de kinderen wordt dan ook wel blooteigendom genoemd, omdat ze er verder geen rechten uit kunnen putten.

Krijgsman testament

Dit is een tijdelijk testament die in het verleden gebruik werd door militairen die naar het front werden gestuurd. Het testament was maar tijdelijk geldig.

Ouderlijke boedelverdelingtestament

Dit is een vorm van testament die onder de noemer langstlevende testament valt. Deze testament werd tot 2003 veel gebruikt om de positie van de langstlevende beter te beschermen. In dit testament worden alle bezittingen toebedeeld aan de langstlevende en de kinderen krijgen een vordering op de moeder. De moeder mag de vordering aflossen, maar hiertoe is ze niet verplicht.

Wat is een echtscheidingstestament?

Met een echtscheidingstestament kan voorkomen worden dat de ex-partner via een omweg toch rechten heeft op de nalatenschap. In uitzonderingsgevallen kan de ex-partner namelijk nog recht hebben op een deel van de erfenis van de voormalige partner.
Gerelateerde artikelen
Belgisch erfrecht: de drie soorten testamentenDe Belgische wet voorziet 3 soorten testamenten. We bekijken deze verschillende soorten naar karakteristieken en voor- e…
Belgisch recht: Een testament opstellenBelgisch recht: Een testament opstellenWie niet wil dat zijn erfenis na zijn overlijden geregeld wordt volgens de wettelijke bepalingen, kan een testament late…
Erfenis: vragen en antwoordenErfenis: vragen en antwoordenNiet iedereen denkt erover na. Wat gebeurd er met mijn bezittingen, maar ook met mijn schulden na mijn overlijden. Als j…
Een testament is een mustEen testament is een mustIn bepaalde situaties kunt u niet zonder een testament. Diegene die de wettelijke verdeling de juiste verdeling vindt, h…
Wat betekenen de termen in een testament?Iedereen heeft wel eens gehoord van een legaat en bewind, maar wat betekent het eigenlijk. In dit artikel worden een aan…
Bronnen en referenties
  • http://www.uitvaartinformatie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=132%3Anotariele-termen&catid=71%3Analatenschap&Itemid=116

Reageer op het artikel "Verschillende soorten testamenten"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 26-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!