InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Uit de kast, hoe doe je dat?
mijn kijk op

Uit de kast, hoe doe je dat?

Uit de kast, hoe doe je dat? Coming out is het veel gebruikte woord voor "uit de kast" komen, veel jongeren maar ook ouderen hebben dagelijks problemen met hun coming out. Wanneer moet ik het doen, hoe moet ik het doen, waar moet ik het doen en wat gaan andere mensen er van vinden...? Homoseksualiteit is een veel besproken woord in onze zo genaamde "moderne" samenleving. Iedereen in Nederland vind overal wel wat van en dat is ook zoals een democratie hoort te zijn, maar zeggen dat Nederland homoseksualiteit echt accepteert? ECHT NIET!

Homoseksualiteit in Nederland

Als je als lesbisch of homo stel over straat loopt waar dan ook maar in Nederland, kijkt minimaal 50% je aan. Kinderen die zeggen: mama mama, kijk dat zijn twee jongens die hand in hand lopen of ouderen die na kijken alsof je gek bent. Nederland accepteert homoseksualiteit niet, tenminste lang niet iedereen. En dat is niet wat veel nog "in de kast" zittende mannen en vrouwen kunnen gebruiken bij hun coming out.

8% van de Nederlanders is homo, lesbisch, transseksueel of bi, dit precentage is alleen gebasseerd op mensen die ál uit de kast zijn. Er is ook nog een groot precentage wat in de kast zit, mensen die er niet voor uit durven te komen en mensen die er niet voor uit künnen komen wegens geloof of situatie. Veel mensen hebben wel eens gevoelens gehad voor mensen van hetzelfde geslacht, bewust maar vaak ook onbewust. En veel mensen weten niet wat ze met deze gevoelens moeten doen, uit de kast komen is en blijft altijd moeilijk.

Wat moet ik doen met mijn gevoelens?

Is het een persoon die jou deze gevoelens geeft? Is het een gevoel wat je denkt te hebben door andere homoseksuelen te zien?
Of is het een heel ander niet beschrijfbaar gevoel, dit kan. Alles kan, dat weet iedereen. Je kunt iemand tegen komen van je eigen geslacht en denken: WOW die is knap, leuk enz. Maar je kunt de gevoelens ook "gewoon" hebben. Homoseksualiteit is wat mensen zeggen "aangeboren", ze zeggen dat het al zo is bij je geboorte en dat het ook nooit weg zal gaan.

Hoe ga ik mijn gevoelens uiten?

Vrienden en vriendinnen zijn in een periode als deze een grote steun, je hebt dan iemand waar jij je verhaal kan doen en iemand die jou misschien wel kan helpen. Zo kun je ook even je verhaal en gevoel kwijt en dat is misschien al wel weer een last minder.

Ouders

Eenmaal je gevoelens geuit aan je vrienden/vriendinnen, nu je ouders nog. Ouders zijn toch de personen die centraal en belangrijk zijn in je leven, en ook jij wil later met je partner bij je ouders thuis kunnen komen en gezellig doen. Toch is het niet altijd makkelijk voor iedereen, ze zeggen dat ouders zogenaamd altijd wel alles weten maar dit is echt lang niet zo. En ook al zouden ze het wel weten, ze laten het vaak niet merken en laten jou het woord doen. Hoe jij het aan je ouders gaat vertellen, en of je het gaat doen is helemaal aan jou. Doe je het persoonlijk of misschien wel in een brief? Doe je het alleen of met misschien je crush? Er is zijn zo veel mogelijkheden maar je moet doen waar jij je het meest fijn bij voelt. Voel jij je niet fijn om je ouders het zo te vertellen maar kun je het beter met misschien een brief erbij om die voor te lezen? Dan moet je dat doen. Hoe je ouders gaan reageren is niet iets wat je van te voren kan weten. Hopelijk en vaak is het positief en leuk, en misschien is het geen spontane leuke reactie maar moeten je ouders het even laten bezinken.

Uit de kast

Eindelijk uit de kast, en wat nu? Je vrienden/vriendinnen weten het, je ouders weten het, moet je het aan nog meer mensen vertellen? Dat is aan jou, wil je dat iedereen het persoonlijk van jou te horen krijgt dat kun je het vertellen maar vind je het zo even goed en ben je al trots op jezelf dat je dit bereikt hebt dan is het ook goed. Want als je dit hebt bereikt dan mag je jezelf zeker wel even een schouderklopje geven want het is niet zomaar iets. Tenminste niet voor de meeste mensen die in deze situatie zitten/zaten.
© 2011 - 2018 Brittb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Uit de kast, hoe doe je dat?"

Infoteur: Brittb
Laatste update: 16-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Mijn kijk op…
Schrijf mee!